Gå til innhold
  • Bli medlem

Vaske/rengjøre tursekken


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en Reconpack. Den har begynt og lukte litt. Så lurer jeg på om noen har noen erfaringer med og vaske sekken sin? og hvordan dette gjøres?

Jeg lurer litt på om jeg kan blande ut badekaret med mild såpe og la den ligge der. Da er det vel kanskje lurt og ta den av rammen.

:roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er jo "husmor" eller i alle fall dame med noen års erfaring med rengjøring av det ene og andre, så jeg prøver å svare utfra erfaring.

Jeg har ikke prøvd å vaske min eller andres ryggsekk, men skitne skolesekker har jeg vært borti. Snu sekken opp ned og rist ut alt av rask og rusk. Tror ikke jeg ville ha lagt sekken i bløt, men eventuelt skylt av den med lunkent vann utvendig. Innvendig kan du gjerne bruke en fuktig klut oppvrid i mildt såpevann og tørke av med en ren klut etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste sekker i dag er laget av helsyntetisk materiale og jeg ville ikke være redd for å vaske den som vanlige syntetiske klær. Hvis du klarer å ta av de stive og polstrede delene så går den nok i vaskemaskinen, men stive deler og spenner får nok litt mye juling når den fyker rundt der inne. "Militærmetoden", Biotex og badekar høres ut som en fornuftig løsning. Biotexen tar kanskje litt farge, men jeg hadde ikke vert redd for å prøve.

Det er mange ting som tåler mye mer vask enn det som står på lappen. Produsenten garderer seg ofte mer enn nødvendig.

Et eksempel.

("Dont try this at home", og ikke på ryggsekken din.)

Kjøpte noen lyse tepper på IKEA. Etter noen års bruk ble de skiftet ut og lå i garasjen i påvente av søppelfyllinga. Jeg spurte en gang på Ikea om de kunne rengjøres, og svarer var tepperens og en myk klut eller svamp og støvsuger etter at de var tørket.

En dag da jeg hadde rengjort terassen med terrassevask og høytrykksspyler fikk jeg en vill idé. :)

Et av teppene ble spreiet med terrasserens, skrubbet med en stiv skurekost og etter å ha fått hvilt seg en halvtimes tid ble det spylt rent med høytrykksspyleren. :-(

Jeg var foeberedt på at teppet måtte hentes opp med kost og feiebrett, men i dag ligger det på gulvet på et av barnerommene. Det så faktisk nesten nytt ut da det var tørket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 3 år senere...

Henter fram denne tråden fra 2011.. Står foran samme utfordringen med min Bergans Alpinist 110. Har det framkommet noen nye, revolusjonerende metoder for vask av ryggsekk de siste årene, eller er det Biotex og vann som gjelder? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde som Knadne med min Alpinist og de andre sekkene jeg har. Demonterte avstivning/ regulering og inn i vaskemaskinen med dem på lettstelt vask med vanlig vaskepulver. Funka som bare det!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Like før påske vasket jeg et telt, en Helsport Ringstind light. På helsport sine sider står det at du ikke skal bruke vaskemiddel, men jeg la det i badekaret med håndvarmt vann og Milo.

I følge reklamen så skal alt som tåler vann tåle Milo.

Resultatet var helt perfekt.

Faren med Biotex er at det inneholder veldig mye ensymer som sannsynligvis fjerner alt av inpregnering, men når det er sakt så er jo ryggsekker laget for å tåle "en vinternatt ute" så de burde nok tåle en omgang i badekaret.

Vaskemaskinen vil nok slite litt ekstra på stoffet så jeg tror jeg ville forsøkt badekaret først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge ikke sekken innehar en impregnering som blir ødelagt av maskinvask, eller har andre materialer som blir skadet, går en helt vanlig maskinvask med en nøytral såpe veldig fint. Mvh. en renholdsoperatør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Støtter vaskemaskin. Ullprogram og milo tok ikke flekkene, sekken ser like skitten ut, men lukta og alt det smelta smøret som hadde rent ut ble borte, sammen med logoen på sekken. Stapp hele greia i et gammelt putetrekk hvis du er bekymra for slamring i maskinen, eller bare vreng sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Er det noen som har prøvd å impregnere ryggsekken sin? Jeg har ofte ting (som tåler vann, type liggeunderlag osv.) på utsiden av sekken og dermed er det ikke alltid at et regntrekk passer spesielt godt.

Det finnes jo flere forskjellige typer impregneringer, og jeg tenkte som så at jeg skulle teste båtkalesjeimpregnering på utsatte stederpå Reconsekken sin, men er det noen som har gjort noe lignene slikt før?

Jeg var med å impregnerte en båtkalesje og la det utover belegningsstenene, og smurte godt på, etter vi var ferdige og neste regnskyll kom, så vi at også belegningsstenene var blitt impregnert og vannet prellet av som bare det, moro!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm.. Ja, er skeptisk til å dytte sekken inn i vaskemaskinen. Tror nok jeg må forsøke badekar eller basseng først. 

 

Hvordan funket dette?

 

I et litt stressa øyeblikk på flyplassen ble toalettmappa flytta fra kofferten til tursekken for å klare vektgrensene på flyet.

Parfymen i toalettmappa knuste jo såklart og nå lokter hele sekken blomster for å si det sånn.

Så den trenger en vask for å lokte litt mer mann! :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke stappa Alpinisten i vaskemaskinen, så det vil nok forbli uprøvd. Jeg la den i bad, sammen med et vaskemiddel jeg rørte ut i forkant. Temperatur 40-50 grader kanskje. Skylte den grundig etterpå i dusj og hageslange. Godt fornøyd med resultatet! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke stappa Alpinisten i vaskemaskinen, så det vil nok forbli uprøvd. Jeg la den i bad, sammen med et vaskemiddel jeg rørte ut i forkant. Temperatur 40-50 grader kanskje. Skylte den grundig etterpå i dusj og hageslange. Godt fornøyd med resultatet!

Da prøver jeg det jeg og :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Gammel tråd. Men etter vask, impregner gjerne sekken. Nikwax wash in har jeg god erfaring med på klær. Vask inn med lunkent vann, spyl av med kaldt vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Reconpacken får du ikke uten videre skilt ramme og sekk fra hverandre, selv legger jeg bare sekken i badekaret og spyler den godt for så og blande inn ordinært vaskepulver og la den ligge en times tid. Skyller X antall ganger til all såpe er borte. Henger den til tørk og sekken er som ny!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Vasket storsekken i badekar, funket fint! La den i fulltappet kar med varmt vann og biotex. Lot den ligge et par timer og skrubbet den lett med en børste. Byttet ut vannet noen ganger og vipps - ny sekk! I alle fall en luktfri sekk. Har ikke hatt laks i sekken, ref. over. 

 

Endret av Pinsle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Pinsle skrev:

Vasket storsekken i badekar, funket fint! La den i fulltappet kar med varmt vann og biotex. Lot den ligge et par timer og skrubbet den lett med en børste. Byttet ut vannet noen ganger og vipps - ny sekk! I alle fall en luktfri sekk. Har ikke hatt laks i sekken, ref. over. 

 

Det høres ut som en fin anledning til å impregnere sekken nå som den er ren ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Mareng skrev:

Det høres ut som en fin anledning til å impregnere sekken nå som den er ren ;)

Er så glad i å impregnere at jeg tok meg selv i å spraye ned et par nye tursko utenfor XXL denne uken, før jeg satte meg i bilen. 😂

IMG_5037.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pinsle skrev:

Er så glad i å impregnere at jeg tok meg selv i å spraye ned et par nye tursko utenfor XXL denne uken, før jeg satte meg i bilen. 😂

IMG_5037.JPG

På xxl betaler jeg 19kr ekstra for at de setter de i boksen og impregnerer de ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.