Gå til innhold
  • Bli medlem

Hei fjellfolk


oysyvert

Anbefalte innlegg

Vi er to forholdsvis greit trena folk, som har gått litt i fjellet tidligere. Vi planlegger en tur på Hardangervidda på rundt en 4-5 dager, og har noen spørsmål i forhold sikkerhet.

Hva bør man ha med seg av utstyr for å sikret uansett værforhold?

Vi tenker spesielt på hvis vi skulle gå oss vill, og det blir storm og mørkt. Hva gjør man i sånne tilfeller?

Hilsen oss:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det sier seg nesten selv :)

Regntøy, eventuelt klær bukse som er skikkelig vannavvisende.

Ekstra par med tørre ullsokker

Ekstra mat, gjerne sjokolade, nøtter, rosiner eller noe sånt.

Jervenduk eller lignende.

Solkrem - det kan jo bli sol også!

Maten er ferdig - rekker ikke mer :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klær for alle anledninger, sol, regn, sludd og snø. Flere par sokker, ett ekstra par bukser, 2 tykke gensere og regntøy. Skulle været bli for ille får man oppholde seg i teltet. Finne seg en lun plass.

At man behersker kart og kompass er viktig på tur uansett. Det kan også være lurt å ta med seg mat til noen ekstra dager, som man i en krisesituasjon kan rasjonere forsiktig. De fleste nasjonalparker i Norge er ikke så store at du ikke, ved hjelp av kart og kompass klarer å ta deg til en vei i løpet av noen dager (selvsagt avhengig av vær og vind), og skulle du bli værfast, så kommer den ekstra maten godt med. Så lenge dere har tilgang på vann (som man jo ofte har i ruskevær, eller så camper man ofte ved vann og elver) overlever dere jo uansett. Personlig tar jeg alltid med "vanlig" mat til alle dagene jeg skal være ute, men prøve å fiske maten stort sett.

At man går seg litt bort, og ikke alltid vet helt nøyaktiv hvor man er har jeg opplevd mange ganger. Men så lenge man tenker litt logisk og ikke får panikk finner man til slutt ut hvor man er. Det er bare å ta det rolig, rusle til man finner noen topper, vann eller andre kjennetegn, finne nord-sør og vips så vet man hvor man er. Som sagt, det viktigste er å alltid bevare roen, og ikke begynne å stresse. Hva er det værste som sannsynligvis kan skje? At man bruker noen ekstra dager og blir litt sulten. Det farligste som kan skje i fjellet om sommeren i mine øyne er at man kommer ut for en ulykke og ikke har noen måte å kontakte redningsmannskaper på. Si derfor i fra til det stedet du har som utgangspunkt sånn ca hvor dere skal gå, og når du kan forventes å være tilbake. Eller man kan si i fra til noen der hjemme; "Har du ikke hørt fra meg innen onsdag, så ta kontakt med noen i området"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge utstyret, maten og viljen holder går alt som regel greit.

Hvis noe av dette skulle bli få problemer, kan det være greit å ha med noe som fikser opp i det.

Havrebomber er god og energirik proviant og nødproviant hvis maten ikke skulle strekke til...

Med litt MacGyvertape og tynt tau kan man reparere det meste av utstyr.

Tørre klær (vanntett pose) noe snacks og et stearinlys hjelper på humøret.

God tur! :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder det å gå seg vill, ta med kart og kompass så ordner det seg. Stiene er merka men man kommer utforbi iblant, men det er fort gjort å peile seg inn i rett retning igjen. Viktig å kunne bruke kart & kompass.

Om det skulle bli dårlig vær, skru på "hæstkuk-bryteren" å gå videre til en turistforreningshytte.

Er det tåke eller blitt mørkt så slå leir. Om dere ikke telter, er jerven duken fin å ha som sikkerhet.

En liten historie om å gå seg vill på vidda:

Traff en kar ifra bergens området på hardangervidda på sommeren i fjord. Han hadde vært speider en gang i tiden og hadde i senere tid blitt inspirert av Lars Monsen sine ekspidisjoner. Frilufts interessen var vekket live igjen.

Forbredelsen til turen hadde hovedsaklig bestått av å spare vekt, dette bar sekken hans preg av. De fleste reimer var klipt av. Hoftebeltet var også fjernet ettersom dette visst nok ikke passte.

Han hadde også greid å spare noen gram på kart og kompass. Et stk nøkkelring kompass og et kartet han hadde klippet til ruta han skulle gå.

Alt gikk fint til han skulle gå ifra Litlos og videre i retning Sandhaug.

Han hadde av en eller annen grunn greid å rote seg litt utforbi kartet som han hadde klippt til, og lommekompasset var det visst ikke mye hjelp i.

Dette endte med at han bare fulgte en umerka sti/sauetråkk som han kom over.

2 dager senere traff vi han ved foten av Hårteigen. Noe forvirret, veldig pratesjuk, men ellers i fin form.

Hans første tur på Hardangervidda ble en minnerik tur :-(

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver ingen ting om overnatting. Telt eller hytter.

Hvis dere satser på å ligge i telt så trenger du ikke noe mer for en 5 dagers tur enn du trenger for en helgetur, bortsett fra mat og en del ekstra sokkeskift.

Maten vil nok være det som veier mest, og du bør ta høyde for at du kan trenge mat for litt mer enn 5 dager. Det går ofte mer mat enn du bergner før start og skulle du bli liggende værfast en dag eller to så må du jo ha mat disse dagene også.

Jeg bruker å ta med, utenom det jeg har på kroppen, et komplett sett med klær, utenom skallbekledningen. Gjerne et lett regntøy. Dette kan erstatte skallbekledning i en nødsituasjon. Så har jeg også med en ullstillongs, en tykk genser, jeg foretrekker ull, lue og votter / hansker.

En del små dippedutter til å hjelpe seg med når det skjer ting du ikke har regnet med kan også være bra å ha.

Dette skrev jeg noe om her:

http://fjellforum.com/viewtopic.php?t=25422

Noen plastposer / brødposer kan være bra. Blir skoa våte så kan du bruke plastposer utenpå tørre sokker (fattigmannsmembran) og ta skoa utenpå. Tape posene fast rundt ankelen / leggen. Dette holder deg tørr på beina lenger enn en gjennomvåt sko.

Hvis dere satser på å bruke hytter så kan du jo pakke mye lettere, men ta også her høyde for at dere kan risikere å ikke rekke frem til hytta og må overnatte ute. Det tar ca et sekund å brekke et bein eller lignende, det har jeg erfart. Dette er det ikke tatt høyde for i pakkerådene fra Turistforeningen.

Jeg er turleder i Turistforeningen og tar med relativt lite fjellvandte folk fra hytte til hytte, og som ansvarlig for turen har jeg alltid med nok utstyr for en ufrivillig natt ute. Jeg har opplevd å bruke ca. 9 timer på en tur som skulle ta 3 - 4 timer på grunn av en forstuet ankel.

Vi tenker spesielt på hvis vi skulle gå oss vill, og det blir storm og mørkt. Hva gjør man i sånne tilfeller?

I slike tilfeller konsentrerer du deg om å holde deg tørr og varm, finne ly for været og holder deg i ro til forholdene bedrer seg. Er du "lost" så ikke gå rundt på måfå i håp om å finne frem, ikke gå i mørke og prøv å unngå å bli våt. Når været bedrer seg kan du begynne å søke etter faste holdepunkter som er lette i finne på kartet. Store vann, høye fjelltopper, bratte stup elver, bekker, merkede stier etc. I slike tilfeller er kart og kompass det viktigste du har å hjepe deg med. En GPS kan nok kanskje være bedre, men ikke alle har dette, og om du har så kan den jo gå tom for batteri eller du kan miste den. Ha alltid kart og kompass i tillegg.

I en nød- eller krisesituasjon er det viktig at du bruker hodet, ikke mist det.

Ingen har bruk for en død helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I slike tilfeller konsentrerer du deg om å holde deg tørr og varm, finne ly for været og holder deg i ro til forholdene bedrer seg. Er du "lost" så ikke gå rundt på måfå i håp om å finne frem, ikke gå i mørke og prøv å unngå å bli våt. Når været bedrer seg kan du begynne å søke etter faste holdepunkter som er lette i finne på kartet. Store vann, høye fjelltopper, bratte stup elver, bekker, merkede stier etc. I slike tilfeller er kart og kompass det viktigste du har å hjepe deg med. En GPS kan nok kanskje være bedre, men ikke alle har dette, og om du har så kan den jo gå tom for batteri eller du kan miste den. Ha alltid kart og kompass i tillegg.

I en nød- eller krisesituasjon er det viktig at du bruker hodet, ikke mist det.

Ingen har bruk for en død helt.

Dette er kloke ord som du bør tenke grundig gjennom.

Jeg vil tilføye at vindsekk/fjellduk er oppfunnet akkurat for slike situasjoner. Dette er sikkerhetsutstyr du bør overveie å ha i sekken - også sommerstid, etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.