Gå til innhold
  • Bli medlem

Tur med kjerringa, anbefalinger, forslag?


Dovregubben

Anbefalte innlegg

Planlegger en fjelltur med kjerringa i midten av Juni, og klarer ikke bestemme meg for hva "vi" vil.

Slik jeg forstår det er det fortsatt snø på Hardangervidda på denne tiden. Rondane er ikke noe utpreget fiskested. Femunden har jeg vært, Jotunheimen for ekstrem(og snø?), og de andre for langt borte da vi er bosatt i Oslo og ikke har bil.

Så har jeg noen kriterier

Kriterier:

- Fiske er viktig for meg, og jeg vil gjerne fiske hver dag

- Spennende terreng, og ikke for mye stein (les: femundsmarka)

- Innenfor rimelig avstand til Oslo (ikke mer enn 4 timer på buss eller tog)

- Vil få villmarks/fjell-feelingen

Vi er ikke nybegynnere, men heller ikke superrutinerte. Men vi har tenkt å bo i telt, og holde oss så langt unna hytter og alt annet som har med siviliasjon å gjøre. Jo færre mennesker vi treffer på, jo bedre. Turen skal vare i 5-7 dager.

Dersom du har et forslag, kan du slenge med hvor man tar utgangspunkt fra, og hvordan man kommer seg dit?

Setter utrolig stor pris på noen råd her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hulderheimen

Med start fra Lillehammer siden ( Gausdal ) eller fra Beitostølen kan også gås fra Jotumheimen ( Gjendesheim ) .

Her kan du ta buss opp og gå gjennom Hulderheimen å ta ta buss fra andre siden og hjem igjen så slipper du å gå fram og tilbake.

Lett område å gå i grønt og pent + fine vann å fiske i sies det.

God tur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dovregubben !

Du sier at du ikke vil til Femundsmarka fordi det er så mye stein der. Da tenker du vel først og fremst på Falkfangerhøgda.

Men Femundsmarka er jo mye mer enn bare Falkfangerhøgda og den kan omgås og unngås om du ønsker det. Og er du opptatt av fiske så er det vel neppe noe annet sted som er bedre enn Femundsmarka.

God tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å komme med offentlig transport til Huldreheimen har du to muligheter. Tog til Lillehammer og buss til Vestre Gausdal, rutebuss helt fram tror jeg ikke det går, men du kan ta kontakt med Opplandstrafikk: http://www.opplandstrafikk.no/no/Kontakt-oss/

En annen mulighet er å gå fra Gjendesheim (som nevnt lengre opp), dit kan du ta tog og buss: Se informasjon fra turistforeningen her: http://www.turistforeningen.no/gjendesheim/index.php?fo_id=5308

Forøvrig bor jeg ikke så langt unna Huldreheimen og stortrives oppi der, masse turmuligheter, flott terreng og natur og gode muligheter for fisking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Dovregubben !

FEMUNDSMARKA

Det går buss inn til Elgå som har en fastboende befolknng.

Derfra kan du ta båten "forbi" Falkfangerhøgda til Røa hvor fiskerne pleier å gå i land.

Du kan også komme nordfra , fra Røros, med buss til Synnervika

God tur !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips begge to!

Vi fant ut at det blir Gjendesheim og så sørøstover og til slutt mot Fagernes. Ser ut som om det går mye stier over/nedover fjellet der?

Ser ut som om det er cirka 6-7 mil i luftlinje, men må vel regne minst 10 mil reellt da? Er så lenge siden jeg har gått til over såpass avstander, men det burde la seg gjøre på 6-7 dager uten for mye stressing? Husker ikke helt, men mener at jeg på 6-8 timers dagsmarsjer har pleid og gå 2-3 mil? Eller er jeg på jordet?

Går det busser nedover riksvei 51 som stopper mellom Gjendesheim og Fagernes? I tilfelle vi ikke kommer oss helt til Fagernes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til at turen da blir ca. Gjendesheim, Valdresflye, Bygdin, Båtskaret, Olevatn, mot Skaget/Yddin, Øyangen og gjennom Skrautvål og ned til Fagernes. Det er massevis av stier og fjell- og stølsveger i området. Det går rutebuss fra Fagernes til Gjendesheim i sommermånedene, (sjekk jvb.no). Ellers går det lokalbuss flere ganger om dagen fra Beitostølen til Fagernes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller hva med utgangspunkt i Bygdin (bussen stopper der), er det foresten rett ved den sjøen som heter Bygdin? Kan ikke se noe stedsnavn annet enn vannet på kartet. Deretter parellelt med riksvei 51 til Raufjorden, inn mot raufjorden og mot seksin - sørsiden av olevann, retning steinbusjøen, deretter østover igjen mot alle tjønnene og mellom de to fjellene , videre øst mot beitostølen?

Er det noe betenkelig med den runden? Ikke for tøff?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.