Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellräven Vidda(?) vs Lundhags Traverse


Borealis

Anbefalte innlegg

Ja da sitter jeg på pinebenken og vet ikke helt hva jeg skal velge...

Jeg har et par Vidda-bukser i dag. Som dame får jeg helt fnatt av den høye midjen, og vil derfor kjøpe meg nye turbukser. Elsker buksa på alle måter. Har nå fått prøve en ny modell fra Fjellräven, som jeg i farta ikke husker navnet på - og ikke finner på nett. Det var iallefall en bukse fra Fjellräven som så lik ut som Vidda-buksa, bare at den hadde en midje jeg kunne leve med, og ikke minst "bevegelige knær og rumpe" (altså i stedet for forsterkning så var det stretchmateriale her).

Jeg finner ikke Lundhags Traverse i butikkene i mitt lokalmiljø (aka Longyearbyen) - og jeg vet ikke hvorvidt jeg har lyst å bestille bukser over nett når jeg sliter så med bred midje og normale bein. Buksene blir ofte passelige i midjen men 30 cm for lang i beina.

Er det noen som vet hvor "stram" Lundhags Traverse er i midjen? Er de små/store på størrelsen? Jeg har jo i utgangspunktet lyst på noe NYTT når jeg først bruker 1000 kroner på ei bukse, selv om jeg jo er utrolig fornøyd med Fjällravenbuksen. Den var litt knapp i midjen også den nye jeg prøvde, så jeg føler ikke jeg traff helt på drømmebuksa... Prøvde en haug med andre - Svalbardbuksa fra Norønna, en bomulls-turbukse fra Klättermusen og gudene må vite alt jeg ikke har prøvd og ikke blitt fornøyd med.

Hvor nær er stoff-kvaliteten i Lundhags traverse den som Fjellräven Vidda? Blir Lundhag-buksa veldig tynn i de bevegelige stretch-områdene? Er det noe forskjell i vind/vann-tettheten på de buksene? Synes jeg leste at det rant rett gjennom de "mykere" områdene på Lundhag-buksa når det regner?

Håper noen kan hjelpe, jeg blir ikke klok av å finne den perfekte turbuksa, må jeg sy den selv?! :shock::?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har både Vidda og Traverse.

Stretch panelene på Traverse er som netting å regne mtp vind og vanntetthet, og jeg synes stoffet i Traverse for øvrig er klammere enn Vidda.

Av de to ville jeg derfor holdt meg til Fjällräven og G1000. Men passformen til Traverse er fin (jeg bruker herremodellen) og for all del en ok turbukse.

Traverse var ny i fjor og foreløpig ikke så mye brukt, mens Vidda har overlevd 5-6 år og diverse strabaser. Derfor må det tas høyde for at vurderingen også er delvis basert på en personlig, emosjonell tilknytning :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også nevne at Vidda initialt, etter det jeg kan huske, var mer vanntett i stoffet. Dette forsvinner etter første vask uten re-impregnering. Godt mulig Traverse har potensiale til å bli like vanntett som Vidda ved re-impregnering! Økende vanntetthet = dårligere pusteevne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også både Traverse og Vidda (herremodel).

Traverse er helt fantastisk med stretchmateriale på rumpe og kne, men det virker noget tynt i stoffet. Pasformen er rigtig god med en lav midje.

Vidda virker lang mere slidsterk end traverse, men er selvfølgelig uten stretch områder. Vidda er en helt fantastisk bukse som jeg har brukt i mange år nu. Har faktisk 4 par!

Har du kigget på Fjällräven Alta og Keb trousers? Det er begge bukser i G-1000 og med partier i stretch.

Du kunne også overveje Haglöfs bukser? Eks. fjell pants eller rugged fjell pants.

Hvad angår størrelse, så er jeg str. 46 i Fjällräven, men bruker str. 48 i Lundhags og de passer perfekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt usikker på hvilken Fjellreven-bukse OP siktet til, men jeg prøvde den "nye" stretchpanel-buksa til Fjellreven for 2 dager siden, og den har forsterkninger på rompe og lår/knær, altså omvendt av f.eks. Travers. Dette fungerer egentlig ok, men siden jeg har Vidda allerede ble de 2 buksene for like. Nå kan det hende at det finnes andre Fjellreven med stretch i rumpe og knær.

En annen bukse som ligner på Travers-buksa er Haglöfs Mid Flex ( http://www.oslosportslager.no/produkt/mid-q-flex-pant-turbukse-dame-21409.aspx ). Samboeren har en slik bukse, og skryter av dem! De passet desverre ikke på meg... Selv endte jeg opp med en Norrøna Bitihorn "Light" ( slik som denne: http://www.amfibi.no/display.aspx?menuid=1100259&prodid=40098 ). Sisnevnte passer meg best med lavt liv og passelig forhold mellom liv-vidde og lengde i beina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg Lundhags traverse etter anbefalinger her på forumet. Jeg har ikke brukt buksen når det har vært skikkelig kaldt, men i varmen setter jeg veldig pris på muligheten til å lufte, ved å trekke ned glidelåsen på lårene. Slipper ut mye klam luft på den måten også.

Jeg har satt meg ned i både snø og gress uten å bli merkbart våt.

Det som dog er et SVÆRT minus er at det er to svære lommer fremme på lårene. Jeg puttet en liten lommekniv i en av disse lommene, og den plagde livet av meg. Kjente lommekniven treffe fremme rett over kneskålen ved hvert eneste steg. Det der må være noe av det dårligste og mest plagsomme innen lommedesign. Sidelommene er uten lukking, så du bruker de med den risikoen at noe kan falle ut. For meg var dette veldig kjipt, for lommene var noe jeg vektla veldig høyt. Spesielt kjipt med to svære lårlommer jeg ikke kan bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.