Gå til innhold
  • Bli medlem

Ryggsekker for junior


EivindB

Anbefalte innlegg

Jeg er på jakt etter en god ryggsekk for en 10-åring. Den skal brukes til en fjelltur på fem dager.

Det er vanskelig å finne frem i jungelen av sekker, og ikke alt egner seg. Er det noen som har noen gode tips til sekker for denne aldersgruppen?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke kjøp for liten sekk.

Jeg kjøpte en 30 liters sekk til min sønn for et par år siden. Nå er han 11 år og sekken begynner å bli for liten.

Det trenger ikke være en direkte sammenheng mellom sekkens volum og størrelsen på bæresystemet. Ta sønnen med i butikken og prøv sekken på. Helst med vekt i.

Hos barna er det ofte soveposen og liggeunderlaget som tar opp mesteparten av volumet, og så skal det helst være plass til litt ekstra klær også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har ei jente på 12 år som har prøvd ein del sekker med tanke på kjøp til vandring i jotunheimen i sommar. Etter å ha prøvd det dei hadde av utvalg på intersport kom me fram til at Mckinley yukon 55 (damesekk) var den ho likte best. Den var mest behageleg på med vekt i. Me har ikkje kjøpt endå for me tenker å prøve helsport sin juniorsekk og evt andre før me bestemmer oss, men då må me ha oss ein tur til Bergen og dei store sportsbutikkane, der utvalget er større enn her heime.

Men har funne ut at prøving er viktig, for ryggane våre er ulike. Slit forresten veldig med å finne god sekk til meg sjølv og, for eg er så lita og kort i ryggen :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig at du velger en sekk som passer, både i forhold til antall liter, rygglengde og bredde på skulderstropper/hoftebelte. Kan nesten garantere at du ikke finner en sekk beregnet for voksne som passer til en 10åring. Hjelper ikke at det er en 40ltr dagstursekk som ser ut til å passe i lengden, når skulderstroppene henger utenfor skuldrene :-(

Vill gått for en av Berganssekkene, breheimen 45L så ganske kurrant ut. I forhold til str så vil 10 år tilsvare rund 140 og 12 år 152cm, hvis du tenker å kjøpe usett. Vil uansett anbefale at sekkebærer er med, så du får sjekket med en i butikken om den passer skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Osprey har flotte sekker, også for barn/ungdom.

http://bit.ly/jmbB2n

Vi har brukt Osprey-sekker til jentene våre de siste 3-4 årene og er godt fornøyd. Topplokket krever litt oppmerksomhet ved pakking for å unngå at det kommer for tett opp mot nakken. Fordelen med sekkene er at det er mulighet for justering av rygglengde og at bæresystemet er tilpasset barn og unge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har brukt Osprey-sekker til jentene våre de siste 3-4 årene og er godt fornøyd. Topplokket krever litt oppmerksomhet ved pakking for å unngå at det kommer for tett opp mot nakken. Fordelen med sekkene er at det er mulighet for justering av rygglengde og at bæresystemet er tilpasset barn og unge.

Er det noen som vet hvilke butikker i Østfold/Oslo som har Osprey-sekkene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.