Gå til innhold
  • Bli medlem

normalpakket sekk på sommeren.....


orre

Anbefalte innlegg

Syns det kom slappt med pakklister her...

Mistenker svært mange finner fram sekken, og begynner og stappe nedi utstyret sitt dagen før de skal dra, og så blir det så tungt som det blir? ;)

Det å være bevisst på hva man pakker og planlegge litt kan man spare mye på. Det er ikke nødvendig og dra i butikken for å kjøpe alt sammen nytt...

Har flere ganger møtt folk (med svære Bergans Alpinist sekker o.l.) på fjellet som har fått sjokk når de ser ryggsekken min og får høre at jeg har vært x antall dager.

Så, jeg trasker rundt med en Bergans alpinist sekk, men nå har det seg slik at jeg også drar med meg frøkenen som har en mye lettere og mindre sekk enn meg (Acrtryx Maya 65l). Da trenger jeg volumet til tross for at jeg kunne spart 2kg på sekken i seg selv.

Har ikke orket å veie alt enda (og noe blir i sekken mht. terreng og vær) - sorterer sommer\vinter etter behov og lengde på turen (kopiert fra excel):

Min ufullstendige og rotete pakkliste:

Vekt

Teltstenger 490 gram (ved bruk av Nallo 2gt)

Telt uten stenger med plugger 2250 gram (ved bruk av Nallo 2gt)

Mammut liggeunderlag 670 gram

(Finnskogen - bukse 680 gram)

(Finnskogen - jakke 1040 gram)

Sekk viking II 130l 4400 gram

Sommer bukse timberland 440 gram

Sealskinz Hansker 100 gram

Sommersovepose 680 gram (Sphere)

Vintersovepose 1770 gram (Ajungilak -30)

Primus uten flaske 790 gram

Kokekar uten kaffekjele 790 gram (hele settet)

Matboks + bestikk og krydder 100 gram

Primusflaske (nesten full) 430 gram

Gassboks 250 gram

Vannfilter 120 gram (sugerør type som renser 200 liter for nesten alt av dritt)

Mest brukte kniv 410 gram

Øks 530 gram

Sag 180 gram

Kompass 40 gram

Hodelykt 100 gram

Leatherman 300 gram

Speil, ekstra skolisse og slipeutstyr 110 gram

Fiskestang med snelle 750 gram

Lodd og kroker 60 gram

Tarp (inkl. Fester) 390 gram

Nød-kit (vinter) 480 gram

Radio 180 gram

Håndduk 250 gram

9 DLX liggeunderlag 1020 gram

Myggnetting ansikt 50 gram

Vannbeholder med kran 10L 210 gram (mest for langvarig opphold uten forflytning)

Pakkpose (25L) 210 gram

Kikkert 270 gram

Vanntett fyrstikk kit (m\ekstra batt til gps og radio) 130 gram

Tennstål 0 gram

(Jaktstøvler 1020 gram)

(Hagle 3200 gram)

Kartmappe 250 gram

Ekstra sen 0 gram

Ekstra ull sokker 0 gram

Ull undertøy 0 gram

Ull bokser 0 gram

Ull votter 0 gram

Tykk Ullgenser 0 gram

Buff 0 gram

Vindtette hansker 0 gram

Super Mica og paclite buksa 0 gram

Fotoapparat 0 gram

GPS 0 gram

Flislue 0 gram

Ull-lue 0 gram

Blyant 0 gram

Papir 0 gram

Bålkjele 0 gram

Stilongs ullfrotte 0 gram

Ullfrotte overdel 0 gram

Vannflaske 110 gram (nalgene tritan med gorilla tape rundt)

Førstehjelp\medisin - annet avhengig av tur: 360 gram

Bivvy sko 0 gram

Fiskestang 0 gram

Snelle 0 gram

Turmat x gram

Skall jakke\bukse 0 gram

Myggmelk 0 gram

Noe av innholdet i førstehjelp:

Enkeltmanns pakke, antibiotika - kraftig, smertestillende og febernedsettende, desinfeksjons servietter, betennelsedempende, sy-kit, sportstape, , litt vasilin osv osv osv osv osv osv osv osv osv osv.

Maksimal sum 22160 gram (en del som mangler)

Sy kit ::::::. ja, frøkenen kan å lappe meg sammen om jeg kutter meg - OG ellers skal hun ha med alt annet enn en EKG :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er min sommerliste for en helgetur.

En lenger tur krever mere mat og kansje regntøy / poncho og litt mere klær alt etter hvor man skal.

Av og til blir det med fiskeutstyr også, ligger på ca 500g pr sett - flue og / eller sluk/spinner sett.

1145g - Bergans Helium 55

2095g - Hilleberg Soulo

0770g - Western Mountaineering Megalite

0465g - Exped Synmat UL7

0150g - Jysk Liggeunderlag 6mm

0055g - Exped Mini Pump

0045g - Sea To Summit dry sack

4725g - Total: ryggsekk, telt, soveting

0255g - MSR Windpro, windshield

0225g - MSR 1,5l kjele, lokk, pakkpose

0170g - Kopp, bestikk, Nalgene flaske, 2l platypus

0125g - Steripen adventurer

0035g - Fyrstikker, tennstål

0810g - Total: kjøkkenutstyr

0310g - Extra boxer, t-skjorte, sokker

0335g - Langt undertøy (over + under)

0370g - Fleecejakke

0365g - Vindjakke / bukse

0095g - Tynne hansker / buff

0035g - Sea To Summit dry sack

1510g - Total: klær i sekk

0125g - Førstehjelpssaker

0175g - Vindsekk + repsett

0225g - Toalettsaker

0090g - Notatblokk, penn, DNT-nøkkel

0030g - Myggnetting

0165g - MP3-Spiller, hodelykt, ekstra batterier

0145g - Helle Harding

0205g - Garmin Colorado 300 m/carabiner

0205g - Kamera i veske

0145g - Kartmappe, kart, kompass

1510g - Total: diverse

8555g - Basisvekt

0325g - Gassboks

1200g - Mat 2 dager

0500g - Vann (i Nalgene flaske)

0075g - Krydder, kaffe, te, etc

2100g - Mat 2 dager (fredag - søndag)

Rundt 11 kg sekk

0875g - Montrail sko

0325g - Boxer, t-skjorte, sokker

0340g - Hagløfs bukse

0205g - Tynn genser

0150g - Hatt / caps, solbriller

0050g - Lommekniv, fløyte

1945g - Total: klær på kroppen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært gøy om det var en egen tråd med sånne pakklister som ovenfor(detaljerte med vekt o.s.v). Gjerne med bilder i tillegg (Sånn som?

Kanskje noen kunne startet en slik tråd ?

I såfall så tror jeg det er greit å la være å diskutere så mye i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, jeg liker å dulle med pakklister...så derav pakkliste nummer 2, dette er vel det jeg går mot etter jeg får shoppet litt

Boksovn er bare en hermetikkboks jeg bruker til å fyre med små biter av tre, ikke sikker på hva jeg skal kalle det hehe...funker som en miniovn

Ringstind telt 1633

Ajungilak Sphere sovepose + pakkpose 672

Thermarest zlite 389

Osprey exos 1100

thermarest prolite 3 short 370

barnel håndsag 221

Fire steel 25

Spot GPS 138

Satmap GPS 253

solbriller 42

myggnetting 30

hodelykt 67

fyrstikker + tennkubber 90

myggolje 74

tannpasta 107

ørepropper 10

pakkpose/vannpose 53

lisser 22

tannkost 12

batterier (GPS) 68

bankkort 64

speilkompass 110

kart 179

vannflaske /m vann 895

stor termos 522

dorull + førstehjelp + pakkpose 276

230g gasspatron 381

MSR whisperlight + teip 127

spiseskål 80

skje blå 5

skje grå 8

Evernew Titan UL Deep Pot 1 L 125

boksovn 150

Helsport poncho 388

Bergans regnjakke 479

tynn ullgenser 279

tynn ullgenser 284

Dungenser + pakkpose 398

lue 46

tshorte 147

stilongs 123

tynne ullabber 63

total 10505 g

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært gøy om det var en egen tråd med sånne pakklister som ovenfor(detaljerte med vekt o.s.v). Gjerne med bilder i tillegg (Sånn som?

Kanskje noen kunne startet en slik tråd ?

I såfall så tror jeg det er greit å la være å diskutere så mye i denne tråden.

Sikkert greit å la være å diskutere så mye, har du helt rett i.. slik som det her innlegget ditt i denne tråden. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger opp med min pakkeliste for sommer i lavlandet, når jeg ferdes i kjent terreng med en overnatting, totalvekt 8,934 kg. Ved flere overnattinger blir det 0,356 gram ekstra mat pr døgn.

Diverse

Bergans Helium 55L ryggsekk: 1,090

Regntrekk til sekk: 0,151

Ringstind Light telt m/repsett: 1,849

Ajungilak Sphere Spring 195V m/8l vanntett pose: 0,662

Exped Downmat 7M m/repsett: 0,898

Jysk 6mm liggeunderlag: 0,118

Myggnetting: 0,031

Solbriller m/futteral: 0,056

Fyrstikker: 0,011

Verktøyskrin med multitool: 0,290

Dopapir: 0,050

1 l drikkeflaske m/carabinkrok (+vann): 0,174

Leirsko/crocs: 0,251

Fiskestang u/cover: 0,177

Fiskesnelle u/pose: 0,286

Sluksett: 0,134

Fiskekort: 0,005

Villmarksbibel: 0,394

Penn/notisblokk: 0,050

Silva Forecaster 610 kompass/termometer: 0,015

Fotoapparat med minnebrikker og ekstra batteri: 0,196

Mobiltelefon: 0,103

Klær

Bergans kortbukse: 0,200

Tynn ullgenser: 0,260

Tynne ullsokker: 0,070

Pakkpose: 0,100

Toalettsaker og medisiner

Toalettveske: 0,100

Solkrem : 0,028

Medisinveske: 0,100

Kjøkken og mat

Bestikk - Light my fire spork: 0,009

Orikaso tallerken/bolle: 0,033

Vippekopp: 0,025

Optimus 0,8l kjele m/trekk: 0,173

Optimus gassbrenner m/trekk: 0,081

Gassbeholder (230g net): 0,378

Vannrensetabletter (klor): 0,010

Frokost - Havregrøtblanding med nøtter/sjokolade: 0,100

Lunsj - Havregrøtblanding med nøtter/sjokolade: 0,100

Middag (Tørket kjøtt + gryterett): 0,156

Instant Kaffe: 0,020

Total vekt 9,334

Bekledning under forflytning

Kort Ull-underbukse: 0,102

Tynne Asics sokker: 0,034

Tynne ullsokker: 0,070

Marmot bukse Gore-tex: 0,535

Marmot jakke Gore-tex: 0,473

Ull t-skjorte: 0,170

Crispi Besseggen fjellstøvler: 1,832

Ved tilsvarende tur over tregrensa legger jeg til litt ekstra bekledning

Brynje lue: 0,062

Sealskinz hansker: 0,112

Gaupa superundertøy (lang bukse/genser): 0,354

Varde høy hals: 0,057

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Pakklister er gøy.

Her er min pakkliste for soloturer vår, sommer og høst:

GRUNNUTRUSTNING (vekt: 5810 g)

Sekk: Granite Gear Vapor Trail 60L, 910 g

Telt: Big Agnes Fly Creek 2, 1200 g

Sovepose: Western Mountaineering Ultralight, 740 g

Liggeunderlag: Thermarest Neo Air, 410 g

Kokeutstyr: Jetboil Sol Ti (PS) m/100g gass og bestikk, 450 g

Hygiene: Tannbørste, tannkrem, barberblad, toalettpapir og såpe, 190 g

Diverse: Hodelykt, fyrstikker, reservedeler, kniv, solkrem, penger og mobiltelefon 650 g

Førstehjelp: Diverse førstehjelpsutstyr + småsår + gnagsår, 300 g

Kart og kompass, 110 g

Vindsekk, 350 g

Drikkeflaske m/vann, 500 g

KLÆR I SEKKEN (vekt: 1450 g)

Skalljakke og regnbukse, 500 g

Lue, hals og hansker, 110 g

Fleecejakke, 470 g

Brynje stilongs og trøye, 290 g

1 par ullsokker, 80 g

KLÆR PÅ KROPPEN (vekt: 2030 g)

Bukse, 290 g

Trøye, 180 g

Underbukse, 80 g

Ullsokker, 80 g

Fjellstøvler, 1250 g

Solbriller m/etui, 150 g

MAT (vekt: 650 g/dag)

Frokost, lunsj, middag og kvelds, 550 g per dag

Sjokolade, nøtter ++, 100 g per dag

STARTVEKT PÅ OPPAKNING VED 4 OVERNATTINGER:

Grunnutrustning: 5810 g

Klær: 1450 g

Mat: 3250 g

TOTALT: 10,51 kg

Dette skal inkludere alt, til og med penger, mobiltelefon og vann i vannflaska :?: Slenger du på 20 g til så er husnøkkelen også :) Viktig å få med alle slike ting for de utgjør fort noen ekstra kilo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

En liten kuriositet. Kjøpte digital lommevekt for noen år siden. Ikke en, men tre. Så noe politigreier på TV forleden og der ble en fyr stoppet i trafikk-kontroll og i bilen fant de - en digital lommevekt. Et sikkert tegn på narkotikamisbruk eller salg, må vite. Lurer på hva de tenkte som sendte mine vekter til meg :)

:)

Kjenner meg igjen i den der. Bestilte 4 stk vekter fra USA til veiing av microfisk.....Hadde nok sine tanker de også :) Ellers er det også litt flaut når man går inn på apoteket og spør etter store intramuskelære kanyler og sprøyter..... Får gjerne noen laaaaange blikk både forran og bak disken da. De tror liksom ikke helt på at det skal brukes til å booste agnet med fiskeolje heller :D
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Kanskje jeg burde veie utstyret mitt og lage meg en pakkliste også :) 

 

Det blir normalt mest helgeturer fra fredag til søndag og da kommer sekkvekta på 12-14 kg, og det til tross for at jeg er en særing som drasser med meg en Optimus Hiker ;) Hvis jeg skal gå mye så klarer jeg å "barbere ned vekten til ca 10 kg. På ukestur blir det mer mat og sekken vil bli tyngre, det krever gjerne en tyngre og kraftigere sekk enn hva jeg bruker på helgeturer.

Ingen tvil om at vandregleden blir større med lettere sekk, men da blir det gjerne mindre kos i leir - det er min erfaring i alle fall...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen tvil om at vandregleden blir større med lettere sekk, men da blir det gjerne mindre kos i leir - det er min erfaring i alle fall...

For meg er det omvendt. Mer bevisst og fornuftig pakking og flerbruk gir større muligheter til å ta med noe for MER kos. Jeg tror forresten knapt jeg har vært på tur hvor alt det letteste har vært samlet. Det er jo heller ikke poenget. Poenget er å ha det koselig, bra og fornuftig som det mest optimale kompromiss mellom alle de valgene vi har. En pakkliste er fin og ha, også som ren huskeliste for pakking.

 

:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart, lettere utstyr og fornuftig pakking kan gi rom for å ta med ekstra som gir mer kos, det er jeg enig i :) Det er der jeg ser den største fordelen med å ha kjøpt lett sovepose, telt m.m., men hvis jeg vet jeg skal gå mye og det gjerne blir noen høydemeter så vil nok det ekstra som er med til kos bli ofret, til en viss grad i alle fall. Trivsel er jo det viktigste på en tur :)

 

Det kan lønne seg å gå igjennom utstyret og bli mer bevisst på hva som har flere bruksområder og hva som er overflødig. Det er lett å tenke "kjekt å ha med" og "jeg kan jo få bruk for det"... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet det er blitt sagt før men, de fleste faller nok inn i en av to grupper. Leirfolk og vandrefolk

 

Leirfolk er de som setter størst pris på å være komfortabel i leiren og derfor vil ha med ting som gjør at man blir komfortabel der. Da går vekten gjerne opp og distansen gjerne ned.

 

Vandrefolk er de som vil være komfortabel når de går og derfor vil ha lettest mulig sekk. Dette øker distansen men går gjerne på bekostning av underholdning og ekstra komfort i leiren.

 

Dette er selvsagt ytterpunkter som kun fungerer som eksempler. De fleste faller nok et sted i mellom som et kompromiss og noen er supermenn (eller kvinner) og går langt med høy vekt. I begge ender av spekteret tror jeg det er fare for skader hvis man bærer for tungt eller skjærer bort sikkerhetmarginen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste gangen jeg var i nærheten av å skade meg på tur var da jeg gikk med tung sekk (25 kg) i ur. Falt og slo meg kraftig i ribbeinet, var vondt i flere uker etterpå.

Men ja, det er noen dilemmaer her. Jeg har selv stort sett bare med meg sportsbandasje og compeed. Det er egentlig litt lite, føler jeg. Går jeg fjernt fra folk har jeg i tillegg med meg spot. Men når man går på solotur har man jo uansett aldri noen garantier. På samme måte føler jeg det er med tunge / lette sko. Går jeg langt vekk fra folk, er det lettere å tenke at man tar på seg sko som veier litt mer, men som gir bedre beskyttelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Jeg går ofte langt. Helge og ukesturer. Min sekk havner som regel mellom 25-33kg. Liker å ha med god mat til første dagen, har og med enn del fiskeutstyr.

På en ukes tur kan den ligge på 30kg første dag, for så å gå ned dag 2-3, og stige på slutten.

Har bært sekker ned siste dag på 38 og 42kg (full av fisk).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri i verden om jeg gidder å veie hver eneste bidige artikkel jeg putter oppi sekken. Jeg tar med meg det jeg føler er nødvendig for min egen velferd og sikkerhet, så får det veie hva det vil. Nå skal det sies at jeg har bytta ut Optimus 111 (m/rødsprit og parafin)  til fordel for MSR Pocket Rocket m/gass på sommerturer og MSR Whisperlite m/renset bensin på vinterturer med sekk på rygg. I tillegg har jeg som sommertelt bytta ut Helsport Bygdin 3-camp med Helsport Ringstind II Light. Dette har vært betydelige vektbesparelser og nødvendige oppgraderinger av utstyr for en meget aktiv friluftsmann. Men ellers utover det, har jeg ikke behov for å veie kompasset, multiverktøyet og det selvlagde repsettet jeg bringer med meg.. Orker ikke den fanatismen.

 

Jeg tipper jeg ligger et sted +/- 18-20 kg på en helgetur sommerstid med mat og snadder man tar med seg. Vinterstid blir det selvsagt litt mer, tipper omtrent 25kg + +.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LItt på siden av tråden...

På en av våre turer endte første dag med frenetisk leting etter husbondens klær! Han bedyret at de var pakket og lagt i sekken, men tross iherdig leting gjennom sekken flere ganger, så fant vi ikke pakkposen med klær. 

Kvelden ble avrundet med diskusjon om retur (ikke et alternativ) - eller om han kunne bruke noen av mine klær i nødsfall. Boxere hadde jeg jo ikke å låne bort, og mine truser tror jeg ikke han var så lysten på å bruke. (typen små og lette som fjær) :D

Men vi fant ut at det ville ordne seg.

Vel, vi lette to ganger ekstra gjennom sekken før vi tok kvelden, men nei...

Neste morgen lette vi videre, evige optimister som vi er...

Og hva dukket opp, jo..den SORTE pakksekken hans med klær. Den hadde vi på merkelig vis ikke sett i det dårlige lyset i Lorthølbua om kvelden. Eller, som jeg har en sterk mistanke om, Lorthølstyggen selv hadde vært ute med narrestrekene sine!

 

Ellers har jeg prestert å kjøpe 5 stk termometre til å ha med på tur, og alle lå igjen. 4 stk hjemme og 1 i bilen. Det siste kjøpt på Røros etter at jeg oppdaget at de 4 lå igjen hjemme i Trondheim.

Akk ja..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meningen med detaljerade packlistor har jag aldrig förstått. Redovisar man packningen i grupper för olika ändamål blir det genast överskådligare.

Här är en beskrivning av min packning, med lite förklaringar om hur och varför; efter 700 vandringsdagar har jag lärt mig en del.

 

http://www.huthyfs.com/minpack.html

 

På en kontintental tur i juni-juli brukar jag sikta på 15 kg. Då har jag mat för en vecka (plus en del extra), gas för 2 och kartor för 3 (de brukar väga nära 1 kg). I fjällen bör en 15-kilospackning räcka för 10 dagar; det är en del år sen jag gjorde en sådan tur. Jag har packat 13 kg för 7-8 dagar.

 

Vikten är utan stavar, som snarast bidrar med negativ vikt på branta passager, dvs. de minskar belastningen på leder och senfästen. De väger iaf 500 gram. På kontinenten brukar jag som mest ha 1 liter i flaskan, i fjällen behöver man sällan bära vatten alls utom på höga övergångar.

Så den som vill kan säga att jag har 15,5-16,5 kg på en 10-dagarstur i fjällen. Kläderna på kroppen väger mindre än 2 kg; skorna (900 gram) är den tyngsta detaljen, förstås. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.