Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvorfor jeg ikke skal backpacke i USA..


Chirsbom

Anbefalte innlegg

Annonse

Om den fyren trenger pistolen eller ikke er jo ikke godt å vite for oss...så noe innlysende feil finner jeg ikke.

Men jeg kan se for meg at resultatet blir en skadeskutt bjørn som er bare mer farlig, spørs hvordan han hadde reagert når han så bjørnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg hat rett å bære revolver hadde jeg nok hat en jeg også.

Er du redd for våpen? Lær deg å bruke et på din lokale skytebane!

Jeg har jaktet og møtt plenty av jegere på DNT hytter. Hvorfor skulle det være noe problem?

Jeg har et par venner i USA mer mot vestkysten, Colerado, Utah og Arizona. Ganske vanlig at på backpacking turer at en i følget har revolver, enten bjørn, mountain lion ( pusekatt på 100 kg, som følger etter deg), og narkotikasmuglere / hasj farmer / methamfetamin labber.

Sist nevnte er ganske stort problem i California og Arizona.

Vær glad vi ikke har samme problemet i Norge. :wink:

147691d23988fb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne pistolen har jo ingen fornuftig friluftsnytte. Enten det dreier seg om bjørn eller narkosmuglere, så vil jo denne småkalibrede gunneren kun øke risiko for at ting går galt.

Mannen er selvsagt en tulling, som flere andre av hans landsmenn. Vi ser jo lett konturene av en mann som har sett for mye Discovery channel her. 20 kilo med "survival gear" for å imøtekomme alle slags "bear grills"-situasjoner, og en pistol i tilfelle han havner i shootout med mexikanske narkosmuglere etter å ha raftet ned ville stryk på liggeunderlaget sitt og spist sin egen avføring.

Våpen hører selvsagt naturlig hjemme på fjellet, men da i form av LANGE våpen; -fortinnsvis med pen gravyr :wink: Det er sjelden jeg drar ubevæpnet på tur mellom september og mars, men motivasjonen min er nok en annen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo du har noen poeng forøvrig, men jeg ville nok helle ha foretrukket å ha våpen om jeg møtte på aggresivt dyr eller smuglere.

" I'd rather be judged by 12 than carried by 6 " , er det en del amerikanere som lever etter! Sjangsen for å treffe på begge nevnte er liten, men om du gidder å bære med deg et våpen så all respekt for den!

Angående vekten, tjaaaa... Heller hans utrustning enn belgiere og hollendere jeg treffer i Stølsheimen med bommulsklær og joggesko uten kart og kompass!

:P

Kan vi også være enig med at norsk og nord amerikansk villmark & nationalparker kan være av et litt annet størrelse og kaliber?

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_National_Parks_of_the_United_States

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vel enig i at kaliberet kan se litt puslete ut, ble litt skremt bare et par timers biltur fra L.A. for et par år siden. Fikk streng beskjed om ikke å sette ned foten uten å ha sett grundig etter når man skritter over en stein eller et fotvelt. (Klapperslanger) Fikk se ferske bjørnespor, og en speidergutt blreddet livet, med noe skader. Bjørnen kom inn i teltet, og bet rundt hodet. De andre speiderene jaget bjørnen ved å slå med fiskestenger, og derved reddet de gutten.

Bjørnehi i kjellern på ei hytte som ikke hadde stengt kjellerlemmen over vinteren. (Hytta var til salgs)

Vi har det jammen trygt her!

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det både for og imot..

Men ja, det var våpnet jeg siktet til, først og fremst. Den utgaven der er ikke laget for å skyte på noe annet enn pattedyr på to bein, derfor jeg skrev tittelen "Hvorfor jeg ikke vil backpacke i USA"..

For som det riktig påpekes, vi har det ganske så trygt her på berget. Det største faren du møter på fjellet er vel degselv og dine valg.. Så det at man tar med seg håndvåpen på backpacker tur (ikke jakttur;), det sier endel om samfunnet og mentaliteten.

Vi får heller være glade for at vi ikke trenger den ekstra vekten når vi skal vandre rundt her hjemme :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel... jeg tar heller pistolen hans enn å stå der med en liten Mora kniven når Pumaen begynner å sirkle rundt meg! :o

Enkelte av de jeg kjenner i USA jakter ofte med rifle, men har en 9 mm på siden nettopp på grunn av dyr som Puma. En katt på 100 kg som kan følge etter deg i dager om den anser deg som potensiell føde!

Nå er heldigvis bjørn & cugar heldigvis noe som ikke skjer ofte, men kjekt å ha alternativer!

At det er mye mer kriminalitet i USA er ikke tvil om, men så er Norge også godt på vei oppover på krim statistikken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det er mye mer kriminalitet i USA er ikke tvil om, men så er Norge også godt på vei oppover på krim statistikken!

Myte. USA er hovedsakelig et ultravoldelig land inne i hodet til slike personer som denne backpackeren.

Laveste krimrate på 40 år

http://www.nytimes.com/2011/05/24/us/24crime.html?_r=1&scp=1&sq=crime%20rate&st=cse

Kriminaliteten i USA ligger grovt sett mitt på treet, og landet kommer ganske fordelaktig ut sammenlignet med for eksempel Danmark og Sverige (kan ikke si jeg følte behov for en glock sist jeg gikk på svensk side av Sylane) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torbl, synes det der blir litt vel tåkeprat, men om du ville følt deg comfy å backpake uten våpen i USA så er jo det helt supert. Tusen av andre gjør det der borte også, UTEN våpen!

Men jeg synes det likevel er en helt fair om noen vil dra med seg 800 gram extra Glock i stedet for annet "unødvendig" som feks brennevin! :)

Hva folk har med seg i sekken når du går i skog & mark har vel ingen noe med! Nordmenn er jo uansett så forbannet konfliktskye uansett! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen er selvsagt en tulling, som flere andre av hans landsmenn. Vi ser jo lett konturene av en mann som har sett for mye Discovery channel her. 20 kilo med "survival gear" for å imøtekomme alle slags "bear grills"-situasjoner,

Skal ikke ha lest mye i undergruppe "Utstyr" her inne for å finne nordmenn i søkk og kav av den typen du beskriver, utstyrsh*rer og sofafriluftsfolk med nokså fantastiske meninger om friluftsliv og utstyr...

Ellers er det sett fra mitt sted, etter nokså mange år på div utenlandsoppdrag sammen med folk fra de fleset vestlig land, at det er minst like mange tullinger i Norge som i USA :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke ha lest mye i undergruppe "Utstyr" her inne for å finne nordmenn i søkk og kav av den typen du beskriver, utstyrsh*rer og sofafriluftsfolk med nokså fantastiske meninger om friluftsliv og utstyr...

Ellers er det sett fra mitt sted, etter nokså mange år på div utenlandsoppdrag sammen med folk fra de fleset vestlig land, at det er minst like mange tullinger i Norge som i USA :wink:

Skal ikke starte en stor diskusjon her, men "Whatever floats your boat".. Hvis det gjør at denne karen og alle andre "utstyrsmennesker" har det bedre på tur med Brødrene Dahls sekk - så la de gjøre det. Folk er forskjellige, og hadde det ikke vært for mange av disse utstyrsfreakene hadde det nok sett ganske annerledes ut på utstyrsmarkedet i dag, både i forhold til kvalitet, løsninger, innovasjon osv. *Refleksjon*

Nå skal det sies at det ikke er ofte en får bruk for en lavkalibret pistol i villmarken, men hvem vet; kanskje han skal på campingtur i Afgan elr no :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om pistol/revolver ikke ville vært mitt førstevalg;en er langt ifra forsvarsløs mot feks bjørn med en 9mm og rett amunisjon (dvs ekspanderende kuler). First rule of gunfight er som kjent "Bring a gun".

Ellers er hovedårsaken til at amerikanere drasser med seg en pang på tur det som tilsvarer vår skyting med salongrifle bak utedassen på hyttta; "plinking". Rett og slett å skyte på ølbokser og slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Pepperspray skal være effektivt, ja. Har mer tro på at jeg greier å få bjørnen på bedre tanker med en sky av ubehag, enn presisjonsvåpen med kuler og krutt. Spesielt i en situasjon hvor stressnivået vil være høyt.

Det mest ubehagelige du kan støte på i fjellet i Norge er et lite mindretall av reineierene - de uten et minimum av høflighet, null toleranser for idioter på tur og revirhevding på linje med en vårgal tiur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjølvsagt må folk få ha med seg det dei vil på tur,men det er da vel ikkje ulovlig å ha ei meining om det? Eg veit faktisk om folk som har hatt med seg vaskefat på fjelltur for å vaske seg. Sjølvsagt må dei få lov til det,men eg meiner likevel det er sprøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg hat rett å bære revolver hadde jeg nok hat en jeg også.

Er du redd for våpen? Lær deg å bruke et på din lokale skytebane!

Jeg har jaktet og møtt plenty av jegere på DNT hytter. Hvorfor skulle det være noe problem?

Jeg har et par venner i USA mer mot vestkysten, Colerado, Utah og Arizona. Ganske vanlig at på backpacking turer at en i følget har revolver, enten bjørn, mountain lion ( pusekatt på 100 kg, som følger etter deg), og narkotikasmuglere / hasj farmer / methamfetamin labber.

Sist nevnte er ganske stort problem i California og Arizona.

Vær glad vi ikke har samme problemet i Norge. ;-)

147691d23988fb.jpg

Det er nok ikke bare i USA at man kan møte på denne karen.

På grunn av at UK tidligere hadde en noe slapp lovgivning hva angår å holde store katter som husdyr, så har de hatt ganske mange tilfeller av at slike dyr har rømt. Når så loven ble strammet inn ble også slike dyr i mange tilfeller bare sluppet fri for å klare seg selv.

Det er derfor blitt en del rapporter om at store kattedyr er observert flere steder i UK, men det er kun i Essex County at man nå mener at puma har etablert seg og formert seg.

Det er ikke bekreftet 100%, men en del vitenskapsfolk mener at det er fullt mulig for dette dyret å etablere seg her, og at de observasjonene som er gjort i det siste kan tyde på at så er tilfelle.

http://www.windsorstar.com/news/cougar-watch/index.html

http://blogs.windsorstar.com/2012/04/13/26287/

http://blogs.windsorstar.com/2012/04/17/26682/

Kanskje ikke så dumt med en skyter like vel hvis man skulle få besøk i teltet? :???:

Eller så kunne man jo prøve å gjøre slik katolikkene gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også "bestemt meg" for ikke å gjøre noe forsøk på å dra på tur i USA, og det er tre grunner for det. Den ene er dette med at folk har lov til å bære våpen. Den eneste grunnen til at de gjør det er at ANDRE turgåere gjør det, og det gjør det hele litt skummelt synes jeg. Den andre er dette med bjørner i enkelte områder og alt man må passe på der. Mat må lages langt unna teltet, matkontainer (egen lufttett sak for at ikke bjørner skal finne den) må heises opp i et tre osv. Dessuten er jeg ikke vant med bjørn, så jeg er faktisk litt redd dem. Det tredje er alt styret med å få lisens der man har lyst å dra på tur. De populære stedene må du søke på forhånd, og da får du etter å ha betalt godt for lisensen lov til å dra fra dag si og til dag så. Når du vel kommer dit må du betale for parkering av bil, og inne i "villmarka" må du telte på anviste egne teltplasser, mot betaling selvsagt! Nei det blir for mye pes for meg.

Takke meg til den friheten vi har her hjemme hvor vi kan dra hvor vi vil, og sette telt der vi vil. Og ingen krever betaling unntatt hvis vi har tatt inn på en hytte. Joda det er mange flotte steder jeg gjerne kunne sett der borte, men det er også mange bra steder her hjemme, så jeg holder meg her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.