Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til turutstyr og spørsmål angående stormkjøkken


Phoenix

Anbefalte innlegg

Jeg og min bedre halvdel har planlagt et par fjellturer nå på sommeren, samt en del toppturer, i tillegg til at jeg skal på småviltjakt for første gang til høsten.

Derfor trenger jeg litt tips og råd om utstyr, da jeg tenker det er på tide å investere i litt forskjellig før sommerværet setter inn for fullt.

Har tenkt ei stund på å kjøpe en primus, og etter litt roting på forskjellige nettbutikker og her på forumet kom jeg frem til at det egentlig var et stormkjøkken jeg var på utkikk etter. Har da sett meg ut Trangias 27-serie (HA). Men så lurer jeg litt på hva forskjellen mellom 27-1, 27-2, 27-3 osv, annet enn prisen? Prøvde å se på trangia.se, men ble ikke noe klokere. Kan gassbrenneren bare brukes på 27-1, 27-3, 27-5 og 27-7? Og er gass bedre/raskere/lettere i bruk enn sprit? Og hva er forskjellen på en gradert og en ugradert kjele?

Er også på utkikk etter en tursekk, som kan brukes både i jakta og på helgeturer i fjellet. Da jeg har en forkjærlighet for Bergans produkter så så jeg meg ut en Bergans Tuva 50L jaktsekk m/stol. Prisen var ganske hyggelig, og i tillegg kan man kjøpe eget rypenett til Berganssekker. Blir denne kanskje litt for liten hvis det er snakk om utstyr for et par dagers opphold i fjellet? Nå skal jo såklart frøkna få lov til å bære sin del av børa.

Så til foreløpig siste punkt på lista, nemlig et telt. Ønsker et 3-manns tunnel-telt med god høyde og ikke så altfor bratt fall i endene, så man i det minste kan sitte godt oppreist inni. Her så det ut som Helsport og Hilleberg kanskje var mer aktuelle enn Bergans (har foreløpig bare sett på komplettfritid.no). Prisen har jo litt og si, her trenger jeg ikke det beste av det beste, men et ålreit alternativ som primært vil bli brukt på sommeren/sensommeren.

Er det flere ting som er et must å ha med seg, annet enn de opplagte tingene som mat, bestikk, kopper, kniv osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gradert kjele har merker for antall dl vil jeg tro. Og gass er raskere enn sprit med tyngre, i hvertfall på korte turer. Skal du på lengre turer og skal koke mye så kan det godt hende gass kommer bedre ut men det veit jeg ikke. Bensin er bedre enn gass på vekt. Gass fungerer så som så på vintern. Noen brennere klarer en del kuldegrader men passerer du 20minus er ikke gass noe alternativ. Sprit funker uansett men er tregt. Burde ikke være noe problem når man er på tur og koser seg. Det tar ca 3-4ganger lenger tid å koke en liter vann på sprit. En annen ulempe med sprit er at det som regel "soter" en del. Etterlater seg ett seigt belegg utenpå kjelene. Noe sprit er sikkert bedre enn annen. Og noen hevder å ha i litt vann hjelper uten at jeg har prøvd. Forskjell på de forskjellige tallene er litt forskjellig kjeler/panner. Du har også en UL versjon og en HA versjon. 25 er større enn 27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, da tror jeg at det blir gassbrenneren i tillegg. Hadde sett meg ut HA-versjonen, da den er mer slitesterk og enklere å rengjøre. Og 27, da den er mindre enn 25, som du også sier. Men kan jeg kun bruke gassbrenneren på -1, -3 og -5 variantene? Det virket sånn ifølge trangia.se, men det kan jo være greit å få det bekreftet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trangia er fint dersom du kjøper "gassblussinnsettet". Effekten på spritbrenneren er altfor lav til det bruket jeg tror er aktuelt for deg.

Ang sekk. Trenger du stolsekk? Holder det ikke med bare en ordinær, anatomisk sekk? Stolsekker er ofte unødvendige når en ikke er gammel og dårlig til beins. Nå rakk jeg ikke se om det var snakk om en jaktsekk eller tursekk, men dersom det er snakk om jaktsekk kan 50 L være litt mye. Du kommer langt med 30-40l

Du får som oftest topp telt hos Hilleberg og Helsport. Jeg har Hilleberg (Nallo4GT) og er fornøyd, men prisen er stiv. Helsport er veldig bra og litt billigere.

Observasjon: Det virker på meg som om du har et misforhold mellom kvaliteten på det utsyret du sier du skal ha. Du kommer med forslag til billig og greit stormkjøkken, billig og grei sekk mens teltet er skikkelig high end.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er to voksne, jeg synes det største settet er passe til to, men når du skal bære det i en sekk er det nok best med det minste (vekten).

27-1 har ikke kaffekjel

27-2 GB UL har gassbrenner, ganske billig forresten: http://www.outnet.no/no-trangia/27-1-gb-ul.php

Forøvrig kan jeg ikke se at det er en enkel forklaring på alle settene, men UL/HA, men er et lett sett, med sterkere kjeler, men det ser ikke ut til at denne kombinasjonen er med gass.

Outnet er forøvrig den nettbutikken i Norge jeg har funnet med best utvalg (og pris) på Trangia. Hadde flaks i påsken da hadde fri frakt på beløp over 300.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen gode 3-mannstelt:

http://ljohansen.no/no/produkter/friluft---turutstyr/telt/fjallraven-vala-3/

http://komplettfritid.no/product/helsport-romsdalshorn-3-camp-gronn

http://komplettfritid.no/product/helsport-rondvassbu-camp

Har Rondvassbu selv, og det er høyest og rommeligst av disse forslagene.

En lettere (og dyrere) versjon finnes også, nemlig Helsport Fjellheimen Camp.

Du bør også kikke på http://www.xxl.no/ og sondere litt på http://www.prisjakt.no/category.php?k=902

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode svar! :D

Først, nei, jeg trenger vel strengt tatt ikke stol på sekken, men tenkte kanskje det var kjekt å ha. Godt poeng. ;-)

Jeg har en Nordheim Balder 30L sekk, men jeg lurer på om den kanskje blir litt i minste laget til litt lengre turer enn bare toppturer. Jeg ønsker jo en typ allround-sekk som jeg kan bruke både til teltturer og til jakt. Noen forslag?

Hadde faktisk tenkt å kjøpe stormkjøkken fra Outnet.no, men hadde ikke sett at de hadde en komplett pakke med gassbrenner (27-1), så det passa jo ganske bra. Pluss at prisene deres er langt bedre enn Komplettfritid.no, enda de har salg nå.

Når det kommer til telt så hadde jeg faktisk sett på Helsport Romsdalshorn 3 Camp. Det har jo en forholdsvis lett vekt også, i tillegg til hyggelig pris. Jeg tror jeg uansett må ta meg en tur på en sportsbutikk og se litt nærmere på hvordan det er, kan jo være greit før man eventuelt bestiller fra nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode svar! :D

Først, nei, jeg trenger vel strengt tatt ikke stol på sekken, men tenkte kanskje det var kjekt å ha. Godt poeng. ;-)

Jeg har en Nordheim Balder 30L sekk, men jeg lurer på om den kanskje blir litt i minste laget til litt lengre turer enn bare toppturer. Jeg ønsker jo en typ allround-sekk som jeg kan bruke både til teltturer og til jakt. Noen forslag?

Hadde faktisk tenkt å kjøpe stormkjøkken fra Outnet.no, men hadde ikke sett at de hadde en komplett pakke med gassbrenner (27-1), så det passa jo ganske bra. Pluss at prisene deres er langt bedre enn Komplettfritid.no, enda de har salg nå.

Når det kommer til telt så hadde jeg faktisk sett på Helsport Romsdalshorn 3 Camp. Det har jo en forholdsvis lett vekt også, i tillegg til hyggelig pris. Jeg tror jeg uansett må ta meg en tur på en sportsbutikk og se litt nærmere på hvordan det er, kan jo være greit før man eventuelt bestiller fra nett.

Du har sjekka hos XXL? http://www.xxl.no/villmarksliv/turmat-turutstyr/kokeapparater- side 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter innlegget til "haknuts"

Det er noen bra tilbud på XXL sin side. Bestilte selv Priumus easyfuel der i går.

Bestem deg for det Trangia settet som dekker deres behov og ønsker, det kan være noen kroner forskjell.

Med "salg" på Komplett er den brenneren en hundrelapp dyrere på Komplettfritid i dag. XXL har ikke så høy fraktpris, på Outnet tror jeg kanskje det er litt dyrere. Lurt å bestille flere ting samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv flere sekker.

En Helsport 30 L til jakt. Dog er det dagssekk, bor ikke ute på jakt så det er mat, klær, drikke, ammunisjon, stol etc. Bruke en liten 3beint stol kjøpt for kr 70 på en militærutsalg. Lett og fin.

Liker jaktsekk siden det er fester til ammunisjon, fangstnett etc

Til turbruk må jeg ha en litt større sekk, Bruker som regel en 90+30, Dog er den ikke stappa, men liker har litt palss, flere lommer samt alt inni sekken.

Av 3 manns telt som ikke veier for mye var det vel Helsport Fjellheimen 3 Camp så var første jeg kom på. Veier 2,8 så vidt jeg husker.

Stormkjøkken har jeg ikke. Men i tillegg til de de har sett på kan du og titte på Primus son ETA serie. Er jo et komplett sett med gassbrenner. De har varmeveksler som gjør at ting skal bli varmt fortere og bruke mindre gass.

Skal du mye ut på høsten når det er kjølig ville jeg kanskje sett på en bensinbrenner. Gass begynner man merke dårligere effekt på allerede ved 3-5 pluss, spes når det begynner bli lite igjen i boksen. Butanen har vel kokepunkt på 0,5 grader og blir seig når det nærmer seg det. Og butanen er det ca 50% i boksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var hos Friluftsbutikken i Tromsø en tur i dag og hadde en hyggelig prat med sjefen der. Fant meg en perfekt jaktsekk, en Helsport Stegg 40L. Kjekk sekk med rypenett inkludert, i tillegg til at den var høvelig billig også. Har innsett at jeg må ha to sekker, en jaktsekk og en sekk til litt lengre turer, så vi får se hva det blir til.

Har slått litt fra meg tanken om stormkjøkken, og fant ut at en Primus Eta Solo egentlig holder i massevis. I første omgang blir det vel å gå mest i Real Turmat og annen enkel mat. Fordelen med Eta Solo er jo at det følger med bøyler man kan montere på hvis man vil bruke stekepanne på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite alternativ til det du tenker på:

Svea 123R bensinbrenner. Omtrent idiotsikker

Så supplerer du med en kaffekjel, gjerne av merket Trangia.

En vakker dag trenger du stekepanne. Trangia sine med telefonbelegg og innfellbart håndtak gjør susen.

Velger du en litt romslig kaffekjel, kan du oppbevare Svea 123R inni, men du bør pakke brenneren i plast, ellers smaker turmaten bensin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et bra brenneralternativ til 27-størrelse trangiasett, for den spesielt interresserte, er adapteret for Optimus 111T (forsvarets stillebrenner) til Omnifuel's pumpeslange. Har bestilt meg et 111T brennerhode fra forsvarsbrukt, som på sikt skal inn i min egen trangia 27. Parafin på flaske m pumpe og 111T i Trangias vindskjerm er primus du blir glad i tror jeg. Som legendariske "KAP Arctic" men den hadde den trøblete 111C-brenneren tror jeg.

Edit: Jeg tenker på det største trangiasettet.. det er kansje 25? Går i surr...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.