Gå til innhold
  • Bli medlem

lekkasje på min primus omnifuel...


rognposan

Anbefalte innlegg

Hei,

Har hatt min primus omnifuel nå i 3,5 år, lite brukt. Brukte den i helga på bensin. Pumpet trykk på vanlig måte for så og åpne alle sluser. Da begynte det å lekke bensin, se bilde... Hva kan gjøres med dette? Skyldes dette manglende vedlikehold, eller kan det kanskje være en reklamasjon?

post-7273-133474749656_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Regner med at det o-ringen som har tatt kvelden. Har sett noe mekke på en slik før, "bare" å skru av og bytte. Ikke sikker på om Primus leverer sånne deler, vi hadde heldigvis en helt lik liggende. Mener det står ganske greit forklart i brukermanualen--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først sjekker du om det er pakningen, før du går til forhandler. Det er vel ikke snakk om reklamere på en pakning, Etter 4 år? Jeg går over min omnifuel hvert år, det gjelder også annet utstyr, som feks fiskesneller osv, og da bytter jeg gjerne deler ved minste misstanke om feil/slitasje.

N

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter 4 år kan man neppe kalle en primus for "såpass ny". Spesielt ikke når det bare er snakk om en O-ring. Bruker du dårlig drivstoff ofte, og ikke vedlikeholder; vil det ta kort tid før man ser slike "feil". Kommer sweff ann på bruken, for deg kan den jo virke helt ny hvis du bare har brukt den en gang. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rognposan:

Brukte den i helga på bensin

Generelt bør man holde en viktig sak, som en primus tross alt er, i god stand til enhver tid. Enda viktigere blir det når man fyrer med flytende drivstoff, som i dette tilfelle er bensin. Derfor synes jeg du tar litt for lett på det Borgern :)

Man har ingen garranti for at pakningen som er montert når man kjøper primusen, faktisk er "fersk", derfor bør man vedlikeholde primusen sin gjevnlig.

På lengre turer, hele året er; primus=mat, ergo, dette bør man sørge for at er på stell til enhver tid, derfor bør Repkit til primus være endel av utstyret på tur.

N

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en gang takk for svar:-)

Noen som vet om en link der det går klart frem hvordan jeg skifter denne pakkningen. ?

Kan ikke se noen fremgangsmetode om det i det som fulgte med min primus. Vil ikke gjøre dette om jeg ikke får gjort en god jobb.

En annen ting jeg kan spørre om. Har en kamerat som har samme type uten dette problemet.

Vi pumper trykk, slipper ut bensin, forvarmer og starter primus. Min primus kan da ofte slukke, men hans brenner. Vi bytter primus, han får samme problem som meg, mens jeg får fyr på hans....

Ergo, er det ikke direkte en brukerfeil....?

Tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rognposan:

Generelt bør man holde en viktig sak, som en primus tross alt er, i god stand til enhver tid. Enda viktigere blir det når man fyrer med flytende drivstoff, som i dette tilfelle er bensin. Derfor synes jeg du tar litt for lett på det Borgern :)

Man har ingen garranti for at pakningen som er montert når man kjøper primusen, faktisk er "fersk", derfor bør man vedlikeholde primusen sin gjevnlig.

På lengre turer, hele året er; primus=mat, ergo, dette bør man sørge for at er på stell til enhver tid, derfor bør Repkit til primus være endel av utstyret på tur.

N

???????? :wink::?::?::?::?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du løsner bare mutteren, som holder den på plass, med verktøyet som følger med primusen (hvis du har mistet det bruker du noe som ikke ødelegger mutteren, som for eks. en fastnøkkel), skrur ut nåla, bytter O-ringen, og setter det på plass igjen.. ikke noe hokus pokus, og ikke stort du kan gjøre galt. Bare pass på å holde ting rent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde forresten overhale den av og til; skifte filteret som sitter under mutteren ved siden av nåla, hvis det er mye smuss i det. Rense dysa etter hvert, og bare holde ting rent. Du kan også bytte den bommulsgreia etter hvert, som holder på bensinen eller hva du måtte bruke når du forvarmer. Men jeg tipper det er flere her på forumet som har langt bedre peil på Omnifuelen en meg. Og hvis du er redd for å ødelegge ting, som egentlig er ganske vanskelig, så kan du jo høre med forhandleren om de kan hjelpe deg.

Hvis du er veldig gnien på det så kan det hende du kan få det på reklamasjonen. Da går du til forhandler og sier at I følge forbrukerkjøpsloven §15 b, så skal produktet svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskape,

og er du heldig så slipper du å bruke den 100 lappen på reserveutstyr (som du alltid burde ha med deg når du er på tur med primusen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye snakk om vedlikehold her. Hva slags vedlikehold utøver dere, og hvor ofte?

Skifter dere oringer før det begynner å lekke, og hvor ofte skifter dere de?

Fint om noen kunne sette kjapt opp hva slags vedlikehold det er lurt å gjøre, og hvor ofte?

og er det noen med forslag til det andre problemet, at primusen har en tendens til å slokke, selv etter at den har stått og brent en stund. Flaska ligger i "on" stilling. Er det noe annet enn eventuelt dysa det kan være?

Har alltid kjørt på en dyr renset bensin fra G-sport :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du rep settet, kostet litt mere enn jeg trodde men er verdt det.

http://www.xxl.no/villmarksliv/turmat-turutstyr/kokeapparater-/servicesett-omnifuel-multifuel-ex-1013708

Så lenge du bruker primusen til og fyre med bensin bør du gå over den en gang i året og sjekke at pakningene er tette, da bensin tærer mere på pakningene enn gass.

Du får garantert ikke ikke dette på garantien. Selv om det er 5 års forbruker garanti, dekker de ikke slitasje skader. Blir det samme som og klage på at bremseklossene på en bil blir slitte etter 20.000km selv om bilen er 1,5 år gammel.. :)

På vinter tur bør du alltid ha med rep sett når du fyrer med bensin. Ta en sjekk før sommeren, så kan du fyre gass hele sommeren uten problem. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 eller 5 års reklamasjonsrett på o-ringer, avhengig av hvor lenge Primus selv tør å stå inne for hvor lenge de skal vare.

Jeg bryr meg heller lite om produsentenes egne garantier, de skal uansett kun gi meg fordeler utover vår lovfestede kjøpslov. Den sier at: defekt vare innen 5 år = reparert\erstattet. Designfeil/svake materialer regnes som iboende feil på kjøpetidspunktet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg Aspiranten. Jeg bryr meg heller ikke om garantien, som gjerne er kortere enn lovpålagt reklamasjon :? (og da er vel egentlig garantien verdiløs?)

Leverte primusen til forhandler. Han sjekket o-ringen som forøvrig var fin (som forventet etter kun 3,5år). Primusen ble derfor sendt inn, noe som skulle gå som reklamasjon, selvfølgelig. Jeg konkluderer derfor med at det ikke er noen grunn til å stå med lua i hånda å tenke at dette burde en selv ha kostet, men rett å slett reklamere.

Uannsett, reppsett skal kjøpes inn og jeg skal sette meg inn i vedlikeholdet, tar definitivt det poenget :?

Takk for god hjelp folkens :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En O-ring som ikke smøres kommer til å feile. Om man da går og reklamerer på en neppe for velsmurt o-ring etter 4 år blir det litt dumt. Du bør absolutt ha repsett, det er en egen lomme i primusposen til det. O-ringer må sees til og smøres, det samme må pumpelæret (les exploded view tegningen). Filtre må byttes, det er vel antakelig 4 års drivstoffgruff i begge filtrene dine både det på pumpa og det på primusen? Manglende vedlikehold på en primus fører uansett produsent til at den slutter å fungere, og det er faktisk veldig farlig fordi du kan få bensinlekkasje f.eks (spesielt koselig i telt). Forøvrig må brennerhodet pusses spesielt under der dysa sitter, og dysene må pusses innvendig og utvendig. Forskjellig drivstoff kan etterlate forskjellig møkk i systemet, så det er vanskelig å si hvor gode filtrene dine er uten å vite hvaslags drivstoff du har brukt. Bensin generelt tørker også ut O-ringer (i motsetning til parafin), så fyrer du med bensin er det viktigere å smøre dem evt bytte dem hyppigere enn ellers.

EDIT: men det er altså den vesle o-ringen på spindelen som har ført til lekkasjen på bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

+1

Synes ikke man kan forvente at en 3,5 år gammel usmurt O-ring ikke skal kunne faile. Vi har strengt tatt en litt vel god garanti/reklamasjon/etc-ordning i Norge. Skal ikke klage på det, men gjør det litt likevel. For mye rettigheter til den ene siden ender ofte ikke bra. Synes egentlig at man skal være litt mer ydmyk i forhold dette, og ikke pushe på for alt den er verdt. Kan fort ende med at den andre siden finner ut at nok er nok..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 eller 5 års reklamasjonsrett på o-ringer, avhengig av hvor lenge Primus selv tør å stå inne for hvor lenge de skal vare.

Jeg bryr meg heller lite om produsentenes egne garantier, de skal uansett kun gi meg fordeler utover vår lovfestede kjøpslov. Den sier at: defekt vare innen 5 år = reparert\erstattet. Designfeil/svake materialer regnes som iboende feil på kjøpetidspunktet :D

Fire år gamle, uttørkede o-ringer er ikke produksjonsfeil. Det er manglende vedlikehold. Har opplevd folk som har prøvd å reklamere på uttørkede lærstøvler også med kommentaren(omtrentlig gjengitt): "Brukte dem under hele jakta i fjor og da var dem fine så etter sesongen satte jeg dem i skapet men når jeg skulle bruke dem igjen nå(et år senere) så var de jo helt håpløse." Slikt holder heldigvis ikke til reklamasjonsgrunn i Norge heller :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fire år gamle, uttørkede o-ringer er ikke produksjonsfeil. Det er manglende vedlikehold. Har opplevd folk som har prøvd å reklamere på uttørkede lærstøvler også med kommentaren(omtrentlig gjengitt): "Brukte dem under hele jakta i fjor og da var dem fine så etter sesongen satte jeg dem i skapet men når jeg skulle bruke dem igjen nå(et år senere) så var de jo helt håpløse." Slikt holder heldigvis ikke til reklamasjonsgrunn i Norge heller :wink:

Dessverre så er det blitt sånn at drar du til en av de store kjedene, og legger nok vekt på saken din, så kommer du unna med det aller meste. En mail til "sjefen" og dagen etter er saken løst. De negative konsekvensene som kommer av ufornøyde kunder vil 99,9% av gangene utveie kostnadene for å gjøre kunden happy - dessverre. Noe som bare fører til at kundene nærmest har fritt spillerom når det kommer til å klage og få det som de vil - for kunden har "alltid" rett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også en slik omnifuel. Når jeg kjøpte den fulgte det ikke med noen bruksanvisning på hva slags vedlikhold som skulle utføres. Etter min mening bør leverandøren opplyse om dette. Ettersom alle kan kjøpe seg primus, trenger ikke lisens eller noe for det, meg bekjent, bør dette være klart opplyst slik at også uerfarne slik som trådstarter også kan unngå et eventuelt flammeinferno med tragisk utfall. Med tanke på dårlig opplysning fra leverandør bør det være ris til egen bak å reparere dette kostnadsfritt. Men dette er nå bare min mening.

Og vi har kanskje dratt denne tråden litt langt, skrev ikke trådstarter at oringen ble sjekket uten at det var noe galt med den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også en slik omnifuel. Når jeg kjøpte den fulgte det ikke med noen bruksanvisning på hva slags vedlikhold som skulle utføres.

Å selge slike apparater uten å legge ved bruksanvisning mener jeg er direkte uansvarlig av produsent. Ikke alle som kjøper sånt utstyr er erfarne brukere fra før av. Egentlig mener jeg også at det alldtid bør følge med et sett ekstra pakninger og verktøy når man kjøper. Og selvsagt en oversikt som sier hvor pakningene sitter. En liten notis om hvor lenge slike pakninger kan forventes å vare under normal bruk hadde heller ikke vært så dumt, men en årlig sjekk av apparatet bør uansett være en god rutine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.