Gå til innhold
  • Bli medlem

Aqua marina fishing boat


ruggen

Anbefalte innlegg

Annonse

Du har kanskje hørt om fisking før? Ganske populær utendørs aktivitet som bedrives av folk over hele landet i alt fra dyp sjø på jakt etter 100 kilos kveita, og til små vann og tjern på jakt etter pølse-size ørret høyt til fjells. Mange syns det er gøy, avslappende og finfin rekreasjon. Andre syns det er driiiitkjedelig, unødvendig og ekkelt selv om de gjerne spiser peruviansk slimørret som har sluppet ut flere tonn co2, skapt helsefarlige arbeidsmiljø og ruinert økosystemer bare for å havne i frysedisken på rema, og ufyselig norsk fjøslaks som er hovedårsaken til lakselus og dramatisk reduserte bestander av vill sjøørret og laks, som vedsiden av slående vakker natur er en av vårt kjære Norges vakre stoltheter. :)

Må ikke forveksles med internettfenomenet phishing som ikke har noe med hverken båt eller fisk å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ehh... Tenkte mer på hva skal du med en MOTOR i det hele tatt? Type, er det noe praktisk årsak eller bare latskap"the american way" :) Normalt har hvertfall jeg brukt årer i en kano..

Trenger ikke bitche overlegent tilbake, var faktisk en underliggende tanke bak spørsmålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel.. Lurer fortsatt på om det er noen som tar med seg motor på tur, eller om det skal brukes på hytten etc. Virker for meg som et litt unødvendig gadget, derfor spør jeg hva det skal brukes til og hvorfor :) Har strengt tatt aldri brukt motor, eller sett noen bruke motor når jeg har fisket (snakker da innlandet, og ikke i type mjøsa etc) Årer har hvertfall for meg funket helt fint...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mitt vedkommende tror jeg at jeg vil teste ut denne da jeg ikke blir ruinert om den skulle ta kvelden eller vise seg å være ubrukelig av en eller annen grunn. Årsaken til at jeg mest sannsynlig kommer til å anskaffe meg en slik er først og fremst fordi jeg ikke har kano eller bøyler til å ha på biltaket for transport. Da tror jeg at jeg kommer like billig ut av denne handelen. I tillegg synes jeg det virker kjekt å bruke steder hvor det er langt til "målet". Kall det gjerne latskap, men men.....Jeg har forøvrig mine mil i kano....

Det er også fint å ha mer stabilitet i forbindelse med fiske enn hva det er i en kano med masse utstyr etc....

Jeg frykter at den lett vil få huller eller andre defekter (kan kanskje ikke vente annet med tanke på prisen?), men satser på at den er lett å lappe dersom det skulle bli hull, og pumpe medfølger jo..... så lapp og pump!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ehh... Tenkte mer på hva skal du med en MOTOR i det hele tatt? Type, er det noe praktisk årsak eller bare latskap"the american way" :) Normalt har hvertfall jeg brukt årer i en kano..

Trenger ikke bitche overlegent tilbake, var faktisk en underliggende tanke bak spørsmålet.

Hehe, beklager Nisso, det var ikke meningen å være bitchy eller overlegen.

Det har sine praktiske årsaker. En er oterfiske, noe som blir usansynlig komplisert når man er bare en person i kanoen. Sleppe ut oter, snøre og unngå å kroke seg selv mens man padler funker bare ikke, og er man så innbitt at man på et eller annet vis får ut oteren så vil den ofte snu seg pga av veldig varierende hastighet og slakk på snøret.

En annen er dorging, blir sittende med ryggen mot stanga og har mer enn en gang slept på en stakkar gudenevethvorlenge fordi at det er lett å glemme å sjekke stanga med jevne mellomrom.

Også kan det jo være kjekt å være litt amerikansk noen ganger. :wink: Vannet som kanoen ligger ved er ca 1km hjemmfra, men hvis jeg skal nå favorittplassen på vannet så må jeg sette ivei å padle ca 4km for å komme dit, da kan det være greit med litt drahjelp. Så er det er fiskepraktiske årsaker til at jeg hadde lyst på motor, og har fått tak i en billig idag, så får vi se om det er noe stas når været blir greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke kjøpt motor til mitt fremkomstmiddel enda, og har frem til nå ikke hatt behov heller, men nå har jeg fått sansen for å dorge litt, og da blir det tungt å padle rundt i timesvis. Så da skal jeg så smått begynne å se meg rundt etter egnet elektrisk motor, helst til både salt og ferskvann. Tips?

Som et alternativ til gummibåt, vil jeg slå et slag for Sevylor Rio, som forøvrig også kan brukes med motor, denne farkosten har gitt meg mange fantastiske opplevelser! Den tåler også mer enn feks standard gummibåt som det linkes til i tråden. I det siste har jeg prøvd å legge en passende planke på tvers av rio'en, da kommer jeg høyere opp, og dermed ble kasting med fluestang mye lettere.

post-5304-133474749675_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
For mitt vedkommende tror jeg at jeg vil teste ut denne da jeg ikke blir ruinert om den skulle ta kvelden eller vise seg å være ubrukelig av en eller annen grunn. Årsaken til at jeg mest sannsynlig kommer til å anskaffe meg en slik er først og fremst fordi jeg ikke har kano eller bøyler til å ha på biltaket for transport. Da tror jeg at jeg kommer like billig ut av denne handelen. I tillegg synes jeg det virker kjekt å bruke steder hvor det er langt til "målet". Kall det gjerne latskap, men men.....Jeg har forøvrig mine mil i kano....

Det er også fint å ha mer stabilitet i forbindelse med fiske enn hva det er i en kano med masse utstyr etc....

Jeg frykter at den lett vil få huller eller andre defekter (kan kanskje ikke vente annet med tanke på prisen?), men satser på at den er lett å lappe dersom det skulle bli hull, og pumpe medfølger jo..... så lapp og pump!

kjøper eller har du kjøpt den vil jeg høre din mening om den :) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skaffet en motor på 180W, og har et vanlig fritidsbatteri på 80Ah. Det kan jeg kjøre 3 timer på full fres, og da er batteriet på litt under 50% og bør lades hvis det skal vare noen år. Motoren min har to trinns hastighet og kan sikkert kjøre minst dobbelt så lenge på laveste hastighet. Man kan skaffe "dyputladning" batteri som tåler å tømmes ned til 20% titt og ofte uten å ta skade, og\eller man kan såklart skaffe et batteri med større kapasitet i Ah, men det blir fort veldig tungt ja.

Var forsåvidt ganske digg å dorge rundt på vannet med el-motor, stille og fredelig, slipper noe plasking med årer og vann i fanget. Bedagelige 6km\t ca regnet jeg meg frem til at farkosten min gjorde på full fres.

Hvis du vil finne ut hvor lenge du kan kjøre på et spesielt batteri må du vite et par ting Motoreffekt (W), hvor mye strøm motoren trekker (A), og hvor mange Amperetimer batteriet er godt for (Ah). Så et lite regnestykke, "I=P/U". "I" er strøm\Ampere, "P" er effekt\Watt, "U" er spenning\Volt. Så min motor som eksempel blir regnestykket 180W / 12V = 15 Ampere. Så etter 3 timer har jeg forbrukt 45 Amperetimer av batteriets totale 80 Amperetimer. Ei stund siden jeg gikk på skolen, men jeg tror regnestykket skal være rett fordi.. :)

Man kan også kjøpe for eksempel en slik for å bruke som "bensin"måler:

http://www.powerwerx.com/tools-meters/watts-up-meter-dc-inline.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.