Gå til innhold
  • Bli medlem

Meny i nettbutikker


OlaNjaa

Anbefalte innlegg

Jeg jobber for nettbutikken amfibi.no med brukeropplevelsen på nettsidene deres. Vi i Amfibi vet at mye kan gjøres for å gjøre nettbutikken bedre men alt kan ikke gjøres på én gang. Nå i ukene fremover skal vi jobbe med menystrukturen som har vokst seg stor, og i våre øyne uoversiktlig.

Jeg har valgt å gå til Fjellforum av flere grunner, den ene er at det er samlet mye kompetanse her. Den andre er at svarene vi får vil være åpne og tilgjengelige for alle, ikke bare Amfibi.no men gjerne også for våre konkurrenter som er interessert i de samme spørsmålene.

Menyen på Amfibi.no skal reflektere brukernes behov og gi en oversiktlig inngang til alle våre produkter. I arbeidet med å utvikle menyen vil vi involvere brukerne direkte og det er i den sammenheng jeg skriver her. Har du innspill eller ideer til hvordan menyen bør være? Har du tips fra andre nettbutikker norske/utenlandske som løser dette på en god måte? Da håper jeg du vil dele det med oss her på forumet!

Vi har en del ideer det jobbes med. For eksempel å slå sammen friluft og fjellsport når det gjelder utstyr som soveposer, bekledning med mer. Personlig tror jeg nok vi ender opp med en egen meny for bekledning og en for utstyr. På sikt kanskje en meny for aktiviteter (klatring, bre, palding, jakt, fiske osv.). Men før vi begynner på disse vil vi vite hva du mener, enten du har handlet hos oss før, ikke kunne tenke deg å handle der eller bare har innspill generelt til hvordan friluftsbutikker kan bli bedre. Hva hører til under hvilke overskrifter? Hvordan dele inn småting og dingser? Bør soveposer skilles i forhold til sessong, isolasjon eller pris? Det finnes utallige ubesvarte spørsmål.

Alle innspill blir satt stor pris på!

Hilsen

Ola Njå Bertelsen

Amfibi.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

utinaturen sa:

Samle sammen det som hører sammen, som f.eks; soveposer, telt, skalljakker, fleecegenser osv.

Det tror jeg også er en god idé. Men hvordan vil du skille for eksempel soveposer? Mellom sesong/vekt/pris/isolasjonsmateriale? Eller andre ting?

Freke sa:

En annen ting som hadde vært kjekt er om dere hadde hatt lagerstatus på varene, opplevd flere ganger å bestille noe som dere ikke har hatt inne, eller som dere ikke har fått inn igjen...

Det hadde vært veldig fint å ha. Det er synd at du har opplevd det og jeg vet det er flere andre som også har bestilt ting leverandørene våre dessverre er tomme for på lager. Utfordringen vår her er å få koblet lagerstatusen vår til leverandørenes lagre også få lagt det ut på nett. Men en slags indikasjon på om vi har det på lager eller om vi må bestille fra leverandør kan kanskje hjelpe?

-Ola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting som hadde vært kjekt er om dere hadde hatt lagerstatus på varene, opplevd flere ganger å bestille noe som dere ikke har hatt inne, eller som dere ikke har fått inn igjen...

Helt enig, lagerstatus i nettbutikken er en stor fordel. Dere har noen konkurrenter som har det.

Det er også fint å ha et hurtigvalg for produsent fremfor å måtte gå igjennom varegruppene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir det etter hvert for mange poser i hvert segment er det naturlig å ha ytterligere undermenyer på 3, 4, 5 sesonger + ekspedisjon.

Eg har enno til gode å sjå ein sovepose som i praksis fungerer til 4 sesonger. 5 sesonger vert bare dumt.

Ekspedisjonssovepose er også eit noko kunstig segment. Vinterpose og vinterekspedisjonspose er det same, men definitivt ikkje noko eg ville hatt med meg dersom eg skulle på ein sumerekspedisjon.

Men dersom soveposane kan sorterast etter komfortemperatur, skal i alle fall eg greie å finne fram til riktig sovepose for mitt bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"På lager" bør bety "På lager hos dere". Hva leverandørene kan ha på sine lagre er lite relevant når jeg bestiller, ettersom jeg gjerne vil ha ting fort. Om jeg velger å bestille noe som ikke er "På lager" så bør det komme en beskjed etter at bestillingen er i havn om når det ventes inn og når jeg får varene mine. Dette kan jo også stå i status på varen før jeg trykker "kjøp", men det er mere kjekt å ha.

Hilsen DagH - som driver nettbutikk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

utinaturen sa:

Det tror jeg også er en god idé. Men hvordan vil du skille for eksempel soveposer? Mellom sesong/vekt/pris/isolasjonsmateriale? Eller andre ting?

Friluftsliv\Soveposer\Dunposer\3season\

Friluftsliv\Soveposer\Dunposer\4season\

Friluftsliv\Soveposer\Synt.poser\3season\

Friluftsliv\Soveposer\Synt.poser\4season\

Merk gjerne ultralettvektere med ett lettvektsymbol inne i bildet\teksten også, inne i hver kategori. F.eks at det letteste produktet er merket, inne i hver underkategori. Selv synes jeg det er litt småirriterende å åpne hvert eneste produkt for å finne vekt o.a., så hvis dere kunne laget ett system for å sortere produktene på vekt, slik de fleste nettbutikker tillater å sortere på pris idag så er jeg fornøyd :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter den med sortering etter vekt. Kunne også hatt sortering etter temperatur, men det er muligens ikke så enkelt da ikke alle operer med samme standarder. Vekt er uansett en sortering som kunne vært brukt på alle produkter, ikke bare soveposer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjaa.. etter min ringe mening er det bare å ta en titt på Sportsnett sine sider.. synes den er veldig grei å navigere i.. :D

Selv om jeg liker å surfe på Sportsnett så synes jeg de har flere uhensiktsmessige løsninger på webben sin. F.eks er kategoriseringen i valgmenyen på toppen lite fleksibel, noe som har ført til at bl.a soverposer ligger under "Alt annet". Undermenyene havner i midten i stedet for til venstre, noe som fører til ekstra klikk om man skal skifte kategori. Venstre side er veldig statisk med litt reklame og annen info som tar opp mye plass til noe man ikke så ofte har bruk for.

Nå var det vel ikke Sportsnett sine sider som skulle kommenteres her, men det gir vel et hint om hva som kan gjøres annerledes.

Forøvrig vil jeg heller ha muligheten til å vise mange tilsvarende produkter i en liste fremfor å måtte bytte kategorier i eininga for å få en oversikt over utvalget. Oversikter pr leverandør liker jeg også.

Om jeg skal komme med flere "gode råd" vil jeg ha betalt .. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aspiranten:

Merk gjerne ultralettvektere med ett lettvektsymbol inne i bildet\teksten også, inne i hver kategori. F.eks at det letteste produktet er merket, inne i hver underkategori.

Det er en veldig god tanke. Får assosiasjon til nøkkelhullmerket, bare for det letteste produktet innenfor hver kategori. Kan merkes i produktbildet. Det skal jeg ta med meg videre.

Jeg liker godt måten FaceWest gir mulighet til å sortere med utgangspunkt i leverandør: http://www.facewest.co.uk/Climbing-Harnesses.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter innleggene om lagerstatus - veldig bra.

Innenfor aktuelle kategorier kan en ha sorteringsfunksjoner, som f.eks:

sekk: system (pakkramme/anatom) - volum - vekt - pris

telt: system (kuppel/tunell) - # personer - vekt

sovepose: system (dun/synt) - vekt - temp eller årstid (1-ses (s/v), 3-ses osv)

For eksempel kan det da bli noe som å klikke seg frem til tunelltelt - 3pers sortert på vekt med de letteste først. Eller sommer dunposer sortert på vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"På lager" bør bety "På lager hos dere". Hva leverandørene kan ha på sine lagre er lite relevant når jeg bestiller, ettersom jeg gjerne vil ha ting fort. Om jeg velger å bestille noe som ikke er "På lager" så bør det komme en beskjed etter at bestillingen er i havn om når det ventes inn og når jeg får varene mine. Dette kan jo også stå i status på varen før jeg trykker "kjøp", men det er mere kjekt å ha.

Hilsen DagH - som driver nettbutikk :P

Støtter dette fullt ut.

Det bør markeres tydelig når varer er på eget lager, og når det ikke er det.

Skjønner at det er vanskelig å holde oversikt og lå lagt ut informasjon om leverandørenes lagerstatus, men hvis det vises hva som er på lager hos dere og ikke ville dette være bra.

Lagerstatus er noe som er en kjempeviktig service til brukerne.

Det vil antagelig føre til at noen lar være å bestille fordi man må påregne ventetid, men man unngår også mange sure kunder som helst skulle hatt utstyret før de skal på tur i helgen...

Å ha varer på fjernlager (eller hva det nå kalles når leverandøren kanske har det) er å lure kundene hvis det oppgis at varen finnes på lager da gjerne er lengre leveringstid på disse varene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.