Gå til innhold
  • Bli medlem

hva kan man spise i skogen ?


sk97

Anbefalte innlegg

Annonse

Granskjegg - en lavart - inneholder en mye karbohydrater. Det sies at en dagsdose for en voksen person tilsvarer en tettpakket "ball" på størrelse med en tennisball av denne lavarten.

Den må kokes lenge for å kunne fordøyes.

Den smaker også b****. Jeg har smakt på survivaløvelse i fårsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lav er nok tingen, iallefall vinterstid. Med et syrlig smakselement i tillegg skal det visstnok være mulig å tilberede lav slik at det smaker meget godt, iallefall skjegglav. Trikset skal være å behandle laven med askelut(som man lager ved bålet).

Ellers kan islandslav og navlelav være brukbar føde.

Med unntak av lav og bær er det vel vanskelig å finne noe med masse næring. Bregner, kvann og groblad er vel sikkert noenlunde smakfult men det metter nok ikke så mye. Det gjør derimot nøtter, men de kan være svært vanskelig å finne.

Når telen går ut av jorden i fra mars-juni, alt ettersom hvor man er i Norge, så skal bjørkesevje være ypperlig nødkost.

Det er egentlig et utrolig interessant tema hva man kan finne av planteføde i naturen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen hundre planter som er mer eller mindre spiselige i Norge. Noen smaker godt, som bær, gauksyre, harerug m.fl. Noen er greie å spise, som navlelav, skvalerkål (blad på unge planter), løvetannblad (før de blir mørke). Andre er ikke akkurat en jubel for smaksløkene, som løvetannrot, geitramsrot m.fl. Desverre er det ofte slik at de som smaker verst er de samme som gir mest næring...

Du kan se en liten oversikt over planter på denne tråden: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=22206&highlight=

Et tips er å kjøpe en god flora/plantebok og gjøre deg kjent med en eller to planter på hver tur. Blir det for mange glemmer en dessverre fort.

Har en ide/plan om å beskrive mange av disse plantene på en nettside. Når er imidlertid usikkert, siden jeg jobber med langturer for tiden.

Di finner også en del planter presentert på nettsiden http://nyttevekster.wikidot.com/

Jeg har forresten en liten e-bok/kompendie som jeg satte sammen til en trening for jegertroppen i en HV innsatsstyrke. Heftet inneholder beskrivelse av 20 enkle planter, samt en liste over andre planter og noen tips om sanking og tilberedning. Sender du en pm med e-postadresse kan jeg sende dette om du er interessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er mye stoff om emnet.

https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldPid=185340

Ser også at røtter og knoller under jorda ofte er MYE mer næringsrike,

enn å spise enn den synlige delen av planten(der det er mulig), med unntak av frukt,bær og nøtter.

Alle insekter kan spises, og er mye mer energirike enn planter.

Lykkke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående sopp så har de svært lavt næringsinnhold og har først og fremst verdi som smakstilsetning og vomfyll.

Jeg vet ikke om det er gjengs oppfatning om dette, men jeg har hørt at nyere undersøkelser viser at mange arter som har vært ansett som spiselige, bør omgås med forsiktighet.

Kjenner nå at jeg begynner å bli sulten faktisk, må lage meg litt kveldsmat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du glad i løk\gressløk er ramsløken helt sjef! Du kjenner lukta av løk på lang vei og bladene brer seg som et stort teppe på skogsbunnen, som oftest vokser det ikke noe annet(enn trær) i teppet. Spis bladene rett fra bakken, legg et blad på den kjedelige brødskiva med ost og skinke, kapp dem opp og bruk i ei gryte som krydder, smaker nyyydelig som krydder til pasta\omelett osv! En ting er sikkert, hvis du kommer over ramsløken når du er på tur, så plukker du ICA-løken ut av sekken og pælmer den så langt du bare greier.

Utseendemessig kan det forveksles med liljekonvall, men det lukter ikke løk i det hele tatt, knekk et blad og sniff så tar du ikke feil.

http://no.wikipedia.org/wiki/Ramsl%C3%B8k

Min absolutte favoritt-drikk nest etter iskaldt rennende vann er bjørkesaft(eneste grunnen til at vann er nr.1 er tilgjengelighet). Kapp av ei grein nær stammen, heng ei flaske under tappen som stikker ut og bare vent på at herligheten drypper ut til du har noen munnfuller eller en kopp. Funker som regel best i årstiden vi er i nå da trærne drikker mye for å danne ny vekst. Belag deg på at det går ikke særlig raskt å fylle koppen, men jeg kan love deg at du er glad du ventet når koppen er full! Red bullen lar du stå i butikkhylla der den hører hjemme! :)

Edit: Og som kristian123 skriver er furunål-te ganske godt faktisk, putt furunåler i koppen med varmt vann og la det trekke ei lita stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående sopp så har de svært lavt næringsinnhold og har først og fremst verdi som smakstilsetning og vomfyll.

Jeg vet ikke om det er gjengs oppfatning om dette, men jeg har hørt at nyere undersøkelser viser at mange arter som har vært ansett som spiselige, bør omgås med forsiktighet.

Kjenner nå at jeg begynner å bli sulten faktisk, må lage meg litt kveldsmat ;)

Ikke enig, sopp har samme næringsverdi som andre grønnsaker, og stekt i fett blir det både smakfult og mettenden, mye fiber også i sopp. Du kan lese mer her:

http://www.nrk.no/magasin/natur/1.3215976

Men jeg er enig med deg at man skal utvise varsomhet når man plukker og spiser sopp. Man skal vite hva man plukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Byrypa ;)

Er ikke helt sikker men jeg mener grønnsaker som f.eks gulrot og blomkål inneholder noe mer karbohydrater og kostfiber enn sopp generelt sett, mens sopp har mer proteiner. I matvaretabellen står alt sånt. Hva slags spiselige sopper har vi i Norge unntatt kantarell og steinsopp? Har du en favoritt? :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På grantrær så kan du spise de nye knoppene (Lyse grønne som henger på enden av de fleste greiner) som er på denne årstiden. De inneholder mye c vitaminer. Greit å ha noe vann å skylde ned med - noe tørr kost..

Vet ikke om du har vært borti boka "overlevnad" ?

Det er den boka det svenske forsvaret og Heimevernet (vet ikke om den fremdeles er i bruk i Norge) bruker til opplæring i overleveses teknikker uannsett årstid. Står det meste, fra hvordan man skaffer mat og vann, lager bruks ting som feks sko, orientering (uten kompass) + forflytting, lage survivalkit og MYE annet.. Beregnet for militære, men er mye som er interresant å lese om. Står på svensk, uten at det er noe problem.

Har den boka liggende på en cd i pdf format etter kursing i HV.

Om noen er interresert så kan jeg dele denne.

Edit: etter et raskt google søk så fant jeg boka i pdf på internett. Sjekk linken:

http://www.bushcraftuk.com/downloads/pdf/h_overlevnad.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellfrosken:

Kantarell er favoritten og stort sett den eneste jeg plukker med meg - om jeg finner noen da. Men matriske og lys piggsopp er også greie. Lys piggsopp er veldig lett å kjenne igjen da den er lys og har som navnet tilsier pigger under hatten. Uansett skal sopp man plukker ikke spises rå, den må stekes eller forvelles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kansje ikke så vesentlig næringsverdi, men på smak scorer traktkantarellen høyt i min bok. Masser av den i områdene jeg pleier å fiske, og den passer til det meste av mat du har lyst å sette litt viltsmak på. Plukker lassevis på høstfisketurene og har både til fisken og til tørking. Kverner opp endel av den tørka soppen til pulver og har med på turer som krydder til suppa. Anbefales.

Et bær som ofte overses i Norge er tranebær, brer seg som et teppe over mange myrer senhøstes. C-vitaminer så det holder i de kulene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.