Gå til innhold
  • Bli medlem

Elgåhogna og Sålekinna 16. april 2011


500fjell

Anbefalte innlegg

Endelig var dagen kommet! Det var med ambivalente følelser at jeg tok farvel med Frydendal barnehage der jeg nå hadde jobbet i 8 mnd for å spare opp penger for en 5 mnd lang fjellferie. I denne jobben hadde jeg lært utrolig mye om meg selv og med det å jobbe med mennesker. Trist å forlate barna og kollegene som jeg hadde fått et godt forhold til, men heldigvis skal jeg tilbake i jobben til høsten. :) Så nå skulle jeg nyte ferien min og høste inn nye og spennende opplevelser i fjellverden!

Allerede etter min siste dag på jobb, fredag 15. april var nesa rettet mot første fjelltur. Jeg hadde planer om en måned med kommunetoppsamling i Nordland og Finnmark. Men været var for dårlig til at jeg gadd å reise nordover, i mellomtiden valgte jeg å ta noen topper rundt Femunden. Denne kvelden kjørte jeg opp til Femundsenden og fant meg godt til rette i mitt hyggelige bilhotell for natten.

Neste dag våknet jeg til fint turvær! Litt disig himmel, men sola snek seg gjennom skysystemene av og til. Kjørte i retning Elgå og parkerte i grøftekanten ved Dalset. Jeg snørte min sekk og spente mine ski før jeg fulgte scooterløypa langs veien til Hammarvollen. Like før vollen skar jeg ut av løypa og tok sikte på Elgåhogna. Snøen var fast og fin, men den var preget av en sen påske, så jeg måtte gå litt slalom mellom de bare lyngflekkene. Passerte litt til høyre for pkt 1276, herfra var det bare en liten bakke før jeg nådde toppvarden og skiltet der det stod «Elgåhogna – diplomtopp 1460 moh». Tross sur vind på toppen var utsikten stor i alle retninger. Femundsmarka skal jeg utforske nærmere ved en senere anledning, kanskje sommerstid med kano opp Røavassdraget? Nedrennet var herlig, akkurat passe bratt helning til at det kunne nytes maksimalt med vanlige fjellski. Rant nesten helt ned til veien, men havnet noen hundre meter sør for der jeg parkerte bilen, så jeg måtte stake noen meter på flatmark. Denne turen var drøyt 10 km lang og 750 høydemeter.

Hev skiene opp i skiboksen, tok meg en matbit og rånet langs de flate volene rundt Femunden, opp Sømådalen til Øversjødalen. Veien over til Narbuvoll var vinterstengt, så jeg måtte parkere her. Fulgte et scooterspor mot Øversjøen gård. Holdt god fart og raste forbi en eldre herremann med Øversjødalen IL -jakke på seg. Forlot veien før brua til Øversjøen gård for å ta en snarvei. Ble dermed overrasket over at elva som rennet ut i Øversjøen var åpen flere steder. Heldigvis fant jeg en snøbru litt lenger oppe. Knotet litt gjennom bjørkeskogen, men det tok heldigvis ikke lang tid før jeg var over skoggrensa. Trodde jeg hadde funnet en fin linje opp mot Nordre Sålekinna, men den gang ei. Plutselig var det ikke noe mer snø å gå på lenger, så jeg måtte ta en omvei for å finne noe å gå på. Siste bakken opp til toppen var bratt, og plutselig merket jeg antydning til gnagsår. Pokker også! Jeg som trodde jeg hadde gått inn disse Alfa Skarvet skoene iløpet av Hardangerviddaturen for noen uker siden. Smerten kom og forsvant med tider og stunder.

Det blåste friskt også på denne toppen. Temmelig bølgete snø, og det var ikke lett å få øye på hvilken varde som var den høyeste. Fikk tatt noen obligatoriske bilder før jeg fortsatte mot Sålekinntoppen, selv om dette ikke er noen kommunetopp er den med i boka Kremen av topper og i tillegg har jeg beskuet denne i flere år fra Johnsgård turistsenter der jeg har deltatt på den årlige sommerhundekjørerskolen. Det var bratt og steinete ned mot sadelen i sør, men det gikk med litt visuell planlegging. Videre gikk det stort sett greit opp til toppen. Blåste også her. Flott utsikt over Langsjøen, et skue du ikke får fra nordtoppen. Skrev meg inn i toppboka, og det viste seg at jeg var den første som skrev meg inn her i år! Deretter startet jeg på returen. Starten var litt bratt, men etter hvert var det bare deilig bratt. Var bra med snø på nordsiden av Store Gravskardbekken, og nå fant jeg en litt bedre variant gjennom skogen ned til gården. Så gjenstod noen kilometer med staking tilbake til bilen. Denne turen var 16,5 km og ca. 1050 hm. Dagens turøkt var nå gjennomført, totalt hadde jeg vært ca. 5 timer på tur. Jeg ble glad da jeg fikk melding om at det var meldt bra vær også neste dag! Storviglen next...

Bilder og kart finnes her: http://peakbook.org/tour/12280/Elg%C3%A5hogna+og+S%C3%A5lekinna.html

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.