Gå til innhold
  • Bli medlem

Norges største stein?


Anbefalte innlegg

Annonse

Er det slik at ras fra fjellsider, altså fjell ramlet ned i biter, ikke er stein - stiller meg umiddelbart noe skeptisk til en slik definisjon.

Sikkert flere enn meg som har lagt merke til de store steinene ved Hægefjell. Disse er digre, men helt åpenbart rast ut fra fjellsiden (eller slått løs av Tor) - fortsatt stein for pokker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All stein har jo vært fast fjell eller størknede lavaklumper. Men ifølge folk på Odda så blir stein ikke stein før en isbre har flyttet på den. Jeg skjønner jo at de der borte går for en slik definisjon. Hvis ikke så ville de jo være langt unna å ha Norges største stein. Jeg har selv sett langt større steinblokker enn det der, men de har antagelig rast ned fra fjellsider. Jeg vil nok se det som at Odda hevder å ha den største flyttblokken. For meg så er biter av fjell som ramler ned også steiner selv om is ikke har tatt den med på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror den er større enn den i artikkelen. Men den er vel sansynligvis bare en nedfallen fjellbit og ikke en stein. :) Uansett så vekker den gode minner. Da jeg passerer den er det ikke lenge til jeg kan hvile øynene på Sølen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den største stein jeg har sett, ligger ved en rasteplass ved veien som går på østsiden av Storsjøen i Rendalen. Den kan bestiges via en boreboltet rute på baksiden.

Tror det er en ivrig klatrer som driver og pusser flere buldreruter på denne for tiden.

Hva med Gamla og Gubben ved Gygrestolen i Telemark? Er dette "stein" som har løsnet fra fjellet? I så fall er det passe store steiner begge to

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gloppedalsura i Gjesdal har jo også noen digre kampesteiner, og ifølge wikipedia er det isen som har lagt de der, så de skulle være godt innenfor Odda's definisjon av "stein". Hvor store de er, det er jeg ikke sikker på da det er mange år siden jeg har vært der, men jeg ser ikke bort ifra at de kan være større enn steinen i Odda.

I Romsdalen er det også mange digre steinblokker som jeg ikke ser bort fra at kan komme i betraktning. Flere steder på Sunnmøre er også overstrødd med diger stein, det samme i Telemark og også andre steder i landet.

Jeg syns derfor det er en modig påstand å erklære en stein for Norges største stein, da jeg tviler på at alt som finnes av diger stein her til lands er oppmålt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Aboriginernes hellige fjell i hjertet av Australia lærte jeg engang var den største stein på kloden. Ayers Rock er vel den engelskspråklige omtalen av det. Uluru kalles den også og det er vel nærliggende å tro det er Aboriginerne sitt navn på den. Kikket litt på nett og ser den omtales som verdens største stein nå også. Jeg har ikke sammenliknet tall og kan hende skiller de mellom erosjon og annet som har frigjort en slik en. Svær er den i alle fall, selv om den bare skulle være nest størst.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ayers Rock er ingen stein. Det er en sandsteinsformasjon som sitter fast i samme laget under bakkenivået.

Dette ligger igjen oppå et granittlag. Sandsteinen rundt Ayers Rock er forvitret og ligger som løsmasse rundt fjellet, men ikke under.

Ser ut til å være delte meninger om både hva en stein er og hvilken som er den største. Jeg har ingen kunnskap eller formening, men finner følgende om begge deler på nett:

Store Norske (www.snl.no) kvalitetssikret av fagredaksjon: Uluru, Ayers Rock, fjell i Australia, Northern Territories, sørvest for Alice Springs. Verdens største monolitt, rager 348 meter over bakken (867 moh.). Den er ca. 600 mill. år gammel og er et særegent geologisk fenomen. Dannet av konglomerat som skifter farge etter solens stilling. Stor turistattraksjon. Blokken er et viktig landemerke i de tradisjonelle vandreruter. Nasjonalpark fra 1950.

Wikipedia (www.wikipedia.no) : Uluru (også kjent som Ayers Rock) er en fjellformasjon som ligger i Nordterritoriet, i det sentrale Australia. Den ligger i Uluru-Kata Tjuta nasjonalparken. Den er verdens nest største monolitt (etter Mount Augustus, som også ligger i Australia).

I den engelske versjonen av Wikipedia har jeg sakset følgende avsnitt fra beskrivelsen av Uluru/Ayers Rock: Uluru is an inselberg, literally "island mountain", an isolated remnant left after the slow erosion of an original mountain range. Uluru is also often referred to as a monolith, although this is a somewhat ambiguous term that is generally avoided by geologists. The remarkable feature of Uluru is its homogeneity and lack of jointing and parting at bedding surfaces, leading to the lack of development of scree slopes and soil.

Wikipedias beskrivelse av en monolitt: En monolitt er en geologisk formasjon, eksempelvis et fjell, som består av en enkel massiv stein eller klippe, eller et monument eller en stein plassert som et monument. Erosjon er den vanligste årsaken til den geologiske formasjonen, som ofte består av spesiell hard eller solid metamorf eller sedimentær bergart. Ordet kommer av det greske ordet monolithos, som igjen kommer av «en» eller «enkel» og «stein».

Men at du har postet bilde av og beskrevet Norges største stein som også var tema for tråden er det ingen tvil om.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være riktig at dette er Norges største stein?

http://www.h-avis.no/nyheter/her-star-eit-menneske-1.6246127

Eller finnes det noen som er større?

Denne steinen er så kantet at den ikke kan ha reist så langt med isen. vanligvis er flyttblokker ganske avrundet og slipt og kan ha reist ganske langt.

Men alt dette pratet om istid og kvartærsgeologi er jo bare tull. Sannheten er at Risen, ref. filmen om trolljegeren, som ofte kranglet med kona si, risegygra, kastet disse steinene etter henne. Det er derfor de ligger henslengt litt sånn tilfeldig rundt om i landskapet. Denne risen er jo ganske stor.

Dette er gammel visdom, langt eldre enn all vitenskap og da må det jo være sant.

(Nå skal jeg ikke nevne noe om alderen på den kunskapen som ligger i våre religioner, for da blir det jo bare bråk.)

post-4379-133474753498_thumb.jpg

post-4379-133474753502_thumb.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Om det er flyttet stein/fjell som ligger løst oppå et annet lag så kommer vel kanskje denne med også ;-)

 

Hårteigen  

Hårteigen, fjell i Ullensvang herad, Hordaland, den høgaste og mest dominerande topp på den vestlege Hardangervidda; 1690 moh.

Fjellet er ein rest av dei store skyvedekker som under den kaledonske fjellkjedefalding vart skovne inn over landet. Toppen består av prekambrisk gneis som er skoven oppå lausare skifer (fyllitt) og dannar difor bratte skrentar mot den omliggjande lågare vidda.

Aust for Hårteigen går fotturrute frå Litlos turisthytte til Torehytten, og frå denne ei merka rute opp på Hårteigen. Eit stykke av denne ruta går dels over, dels ved sida av ein glatt snøfonn, og her har Den Norske Turistforening sett opp rekkverk for å letta oppstiginga. Frå Hårteigen prektig utsyn over Hardangervidda til Hardangerjøkulen og Hallingskarvet i nordaust, Gaustatoppen i søraust og Folgefonna i vest.

Namnet.Fjelltoppen sett på avstand er samannlikna med ein teig. Første ledd er visstnok norrønt hárr, 'grå'. Namnet tyder då Gråteigen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.