Gå til innhold
  • Bli medlem

fyring i telt.


Anbefalte innlegg

Annonse

Meget interessant lesing. Leste ikke absolutt hele, men man fikk et godt innblikk i hvordan en ulykke kan oppstå. Jeg er selv ikke i tvil om at noe annet enn gass skal inn i mitt telt (oppbevares i yttertel). Skal ikke mange dråpene med bensin til før teltet er overtent!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget bra oppgave.

Nå er jeg ikke sikker på om jeg har hoppet over det, men står det noe sted at man ikke skal forrvarme med bensin hvis brenneren fortsatt er varm?

Gjør man det, så vil bensinen gjøres om til gass og ekspandere, vips så har man et realt inferno. Trikset for å unngå dette er å sette primusen ut i snøen eller i vinden for å kjøle den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ga meg tid til å lese hele. Veldig bra oppgave, og den bekrefter det jeg allerede var klar over, bortsett fra dette med den korte avstanden mellom duk og brenner (20 cm) før den ble skadet. Det hadde jeg ikke trodd, virkelig! Jeg bruker kun primus i forteltet, og da sjekker jeg jevnlig med hånda hvor varm duken er over brenneren. For sikkerhets skyld. Jeg har ca. 90-100 cm fra bakke til tak, og duken blir bare lunken.

En drivstofflekkasje er jeg veldig redd for, særlig om jeg brenner bensin. Jeg ser jo hvor lett den lille skvetten til forvarming *poffer* i Hikerkassa når jeg tenner. Et par strøk med jokkastikka, og *poff* vi er i gang. Bensin brenner rent og pent uten å sote, men er litt skummel i teltet. Skal jeg bruke Hikeren i teltet føler jeg meg noe tryggere med parafin på tanken. Svea 123 virker atskillig tryggere til tross for at den bruker bensin. Har jo ikke pumpe som kan begynne å lekke i alle fall. Den er så lett og liten også at hele apparatet lett kan kastes ut av teltåpningen om den ikke oppfører seg.

En annen sak er at jeg helst ikke ligger avkled i soveposen mens jeg fyrer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men står det noe sted at man ikke skal forrvarme med bensin hvis brenneren fortsatt er varm?

Mener det stod noe fra reglene til Forsvaret om at brenneren skulle være kald før ny fyring etter for eksempel etterfylling av drivstoff. Selv har jeg testet med å tenne Hikeren på nytt bare sekunder etter at jeg slukket den, men da uten å forvarme. Det freser ut bensindamp som lager skummel ildkule når den tennes. Testen gjentas ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe problem å fylle tanken om man er rask nok. Da har man ferdig forvarmet brenner. Bare tenn en fyrstikk eller lighter og hold borttil så slipper du ildkulen.(før du åpner) Problemet er når brenneren er halvvarm. Det er da du får høye flammer om du prøver å tenne. Dette blir akkurat det samme som å forvarme for dårlig. Ikke gjør dette med primus til noe farligere enn det er. Hvor mange ulykker skjer det i året? Og skulle ikke forundre meg om gass står for fleste parten av ulykkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare tenn en fyrstikk eller lighter og hold borttil så slipper du ildkulen.

Godt poeng! Jeg er så vant til jokkastikka at jeg nesten glemmer den muligheten, hehe. Fyr på ligther eller fyrstikk FØR vi åpner for bensinen funker nok noget bedre, ja. :lol:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Brannhemmende midler (i teltduken) reduserer rivstyrken fra henholdsvis 18 og 12 kg til 2-2,5 kg"

det var litt overraskende tall...skulle jo bety at dukene til hilleberg er ganske my kraftigere enn helsport sine (som har brannhemmede midler i seg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppgaven er lest i sin helhet. Der blir det brukt slangeprimus i stor skala. Studentene har nok rett i at det er det som blir brukt på de fleste turer. Ikke rart at man advarer mot brenselsøl fra bensin og parafin... Gass skal være det sikreste...! Hmmm... Forøvrig blir det hevdet to ganger i oppgaven at bensin har større energiinnhold enn parafin. Videre blir sot fra miljøbensinen fra Felleskjøpet nevnt. Jasså...??

Veldig bra at slike oppgaver blir skrevet. Men jeg hevder likevel at oppgaven avdekker betydelig mye høyere kompetanse på telt enn på primuser. Salgsleddet på primus kjenner sine egne produkter dårlig. Dermed blir oppgaven svakere i omtale av brennere. Mye bedre er omtalen av telt grunnet kompetente informanter. Studentene kan av metodiske årsaker ikke ukritisk hente fra egen kunnskap og subjektive vurdering. Det er kanskje uheldig, men slik er akademia...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vell oppgaven i hovedsak Primusfyring i telt? Altså er det kanskje ikke så rart at telt blir så nøye begrunnet?

Syntes også at det var for lite om akkurat primuser, og bruk av primuser. Anbefaler heller å lese gjennom primushjelpetråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rapporten er interessant og gir fin innsikt i "praktisk" brannfare i telt og tiltak for å redusere den.

Når det gjelder kullos så toucher bare rapporten innom tema, og som det ble påpekt så gir ikke primusprodusentene tilstrekkelig med informasjon, annet enn å si at primus skal benyttes utendørs eller med god utlufting.

Her en rapport som belyser dette mer : http://rapporter.ffi.no/rapporter/97/04713.pdf

Viktige moment oppsummert:

0. CO (kullos) er luktfri.

1. Forskjellige apparat avgir svært forskjellig mengde C0.

2. Ved optimal fyring uten kjele avgir de fleste lite CO.

3. CO mengden øker ved økt effekt.

4. Med kjele øker CO mengden betydelig

5. Ved CO konsentrasjon 1500ppm er det stor fare for liv og helse. I lukket innertelt, men med åpne lufteluker, klarer FFI å produsere nivåer som ligger opp mot dette !!

6. Koking over tid bygger opp CO nivået.

Tiltak:

0. Plasser telt slik at god gjennomlufting oppnås.

1. Ha fyringsvakt som sitter oppe (ref forsvarets rutiner).

1. Koking/smelting med kjele på primus -> ha svært god gjennomlufting

2. oppvarming av telt -> god gjennomlufting og så lav effekt (men med blå flamme) på primus som mulig.

3. velg primus som avvgir minst CO.

Her en mer oppdatert test av de forskjellige primuser :http://www.scribd.com/doc/7377549/Stoves-Tents-and-Carbon-Monoxide-Deadly-or-Not

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget interessant lesing!

Hvordan arter problemstillingen med kullos seg for annet forbrenningsutstyr, for eksempel gasslykter som Primus EasyLight?

Ville håndtert de på samme måte som "primus uten kjele" i telt, dvs god lufting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her en mer oppdatert test av de forskjellige primuser :http://www.scribd.com/doc/7377549/Stoves-Tents-and-Carbon-Monoxide-Deadly-or-Not

Takk for link! Nyttig og interessant lesing. Men jeg sitter igjen med et spørsmål til slutt:

Det nevnes Optimus 111 fyrt på parafin som rimelig "trygg" i forhold til apprater som går på bensin, om jeg leste rapporten riktig. Jeg går ut fra at det da vises til 111 med ren parfindyse og "gammeldags" brenner. Selv sitter jeg med en Hiker+ (av den nye typen med Novabrenner). Multifuel. Jeg har forstått det slik at denne egentliog har en bensindyse, noe jeg får bekreftet under bruk fordi den brenner best på miljøbensin, mens den ved bruk av tennvæske eller fritidsparafin brenner med blå flammer innspedd en del gule. Går derfor ut fra at denne versjonen av 111 avgir mer CO når fyrt på parafin enn en 111 med ren parafindyse og god, gammeldags bråkebrenner ala Optimus No 00.

Går det an å få ta i en ren parafindyse til en slik Nova+ -brenner? Og vil den i så fall brenne renere med paranfin enn med multifuel dysa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke Nova+, men ser at den er annonsert med en kombidyse. Ut fra tidligere tråder her inne, virker det som at det beste er enkelt dyser tilpasset brennstoffet.

Parafindyse (K) har litt større hull en besindyse (M).

Dersom primusen er konstruert primært for parafin, diesel e.l. vil den fungere godt på begge deler. Med bensin vil da bare forbruket være litt høyere enn optimalt, og fungere bra, da besin forgasser lettere.

såsant forvarmingen er bra.

Dersom primusen primært er tilpasset bensin, vil sikkert også parafin (spesielt lettere varianter som lampeolje) virke, men det kan være at forgassing blir mindre optimal, gir dårligere effekt (+ gul flamme), kan begynne å "sjokke" (av/på) og i tillegg vil det være større risk for tetting.

Ville anbefalt bruk av renset- eller miljøbensin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.