Gå til innhold
  • Bli medlem

passivt markfiske....


c702

Anbefalte innlegg

Når du hiver ut en marklyse for å la den ligge på bunnen, om ikke over natta

så ihvertfall så lenge at du ikke kan skryte på deg aktivt fiske:-) Altså stanga står for seg selv uten tilsyn.

Hva gjør dere da med snella. slår dere over bøylen så eventuell fisk kan gå fritt eller ikke.

Om en eventuelt gjør det kan kanskje fisken ruse ut hele snøret over tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

La søkke synke til bunn, slå over bøylen, og stram bremsen såpass at fisken kan dra i snøre men må ta i litt, til slutt stopper fisken (hvis det er nattstang). Som regel sitter man i nærheten og ser at stanga rykker eller du kan montere napp-varsler i form av bjeller eller elektrisk som piper. Jeg foretrekker øynene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg glemte og si.

Etter at søkke har nådd bunnen, sveiver jeg inn slik at snøret strammes, men ikke slik at stanga bøyes, hvis du fårstår. hvis snøret er for slakt kan fisken "smake" på marken uten at den tar. (Det kan hende uansett at fisken tar marken da, som regel små fisk.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Men kan ikke fisken bli mistenksom om den kjenner motstand? Men den kjenner kanskje ikke særlig motstand?

Har du søkke på en opphenger, eller på hovedsena, evevntuelt foran eller bak marken? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp ei snelle med baitrunner funksjon neste gang. Har du først kjøpt ei slik ei går du nok ikke tilbake hvis du også meiter litt :lol:

Fåes ialle prisklasser. Shimano kaller dette baitrunner, andre fabrikanter har andre navn på det ettersom shimano har rettigheter på navnet.

Poenget med dette er at når man skrur på denne funksjonen, gjerne ved en bryter/bøyle som vippes over, så går snella på egen brems som man kan ha veldig lett når man meiter. Når man har fisk, begynner man bare å sveive og snella går over på den vanlige slurebremsen som man har innstilt fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisken biter på :lol:

Jeg bruker 3-delte hvirvler/oterhvirvler. Sena går inn på den ene og rett ut på den andre med kroken ca 70-100 cm. På den som går nedover, se for deg en T. Så har jeg søkke 10-20 cm. Jeg bruker hovedsaks små 10g rør søkker da jeg fisker kun med mark i fjellvann.

Lengden på sena til krok og søkke er ca mål, prøv deg fram til noe du synes fungerer. Jeg synes det er best at marken kan flyte med undervanns strøm ved innløp til vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp ei snelle med baitrunner funksjon neste gang. Har du først kjøpt ei slik ei går du nok ikke tilbake hvis du også meiter litt :lol:

Fåes ialle prisklasser. Shimano kaller dette baitrunner, andre fabrikanter har andre navn på det ettersom shimano har rettigheter på navnet.

Poenget med dette er at når man skrur på denne funksjonen, gjerne ved en bryter/bøyle som vippes over, så går snella på egen brems som man kan ha veldig lett når man meiter. Når man har fisk, begynner man bare å sveive og snella går over på den vanlige slurebremsen som man har innstilt fra før.

Her er en liten, lett og relativ billig variant.

http://www.agdars.no/index.php?c=2&kat=NETTBUTIKK&s=getItem&ID_Item=12789

Jeg har ingen erfaring med slike, så skal ikke uttale meg om de. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Her er nokre tips. Dette er en fiskemetode jeg har brukt en del ganger når vi er på tur med overnatting. Spesielt i skogsvann.

Kapp opp 4-8 meter lange senbiter i 0,30, og fest en makkekrok i enden og lag en løkke i andre enden. Ikke søkke. Tre på makk og sleng kroken ut i vannet, under et tre eller en busk. Dette må gjøres i god tid før det blir mørkt. Ørreten går ofte inn under busker og beiter i mørke.

Fest sena i ei grein eller kvist. Da gir den litt etter og virker som en fiskestang. Jeg setter kanskje ut 10-20 slike ”støsnører” over natta.

Veldig kjekt og gå med barna neste morgen og hente fisk. Litt rein i lufta hjelper. Då detter de ofte mer larver og insekt fra buskene.

Prøv denne primitive men allikevel spennende fiske!! Garantert sukse ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel strengt tatt denne formen for fiske forbudt. Hvertfall for anadrome laksefisk, og svært mange steder er det et generelt forbud. Det heter at stang og håndsnøre ikke skal forlates. Da regnes det som ulovlig faststående redskap.

pffff. details!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og mange steder er det kun lov å fiske med 1 stang om gangen.

Enkelte av oss drister seg noen ganger til å sette ut en markekrok samtidig som vi fisker aktivt med andre stanga.

10-20 markkroker ute over natta kan vel forsvares om du er i ferd med å sulte ihjel, ellers må det vel betraktes som rovfiske og i de fleste tilfeller i strid med lover og regler.

Kan heller ikke forstå hva slags glede noen kan ha av et slikt passivt fiske.

Utrolig mange ellers lovlydige folk, blandt annet mange jegere har lite respekt for fiskeregler og det som lever i vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel ein gong slikt at lovar og reglar er svært varierande itte kor ein er i landet, og om det er privatre fiskevatten, offenlige vatten, eller om det er i ein nasjonalpark.... I enkelte av vattna eg fiskar er problemet at det er for møkje fisk.

Til og med på Hardangervidda er det nokon som som har rett til å fiska med garn....

Eller er eg svært glad for at gleden med å gjera ting ikkje er lik for alle. Ein er rimelig stor egoist om ein ikkje har evnen til å sjå at andre kan gleda seg over ting ein ikkje gjere sjølv... Lykke til :shock:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel strengt tatt denne formen for fiske forbudt. Hvertfall for anadrome laksefisk, og svært mange steder er det et generelt forbud. Det heter at stang og håndsnøre ikke skal forlates. Da regnes det som ulovlig faststående redskap.

Tror nok ikke detta kan sammenlignes da stort sett svært mye av det tradisjonelle markfiske etter laks foregår med meitestang stående i en stangholder. Så lenge man har kontroll på stanga og har muligheten til å ta fisken hvis det skulle bite så er det greit. Er man usikker på om man vil høre fisken ta på natta, så kjøp en billig nappindikator. En grei elektronisk sak koster 200kr, mens ei bjelle koster 10kr. Da er man safe. Ellers er det som det blir sagt her at det kun er lov å fiske med en stang etter anadrom laksefisk fra land, og 2 fra båt. Men det er da kanskje andre fisk i vannet enn bare ørret? Iallefall i endel vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel strengt tatt denne formen for fiske forbudt. Hvertfall for anadrome laksefisk, og svært mange steder er det et generelt forbud. Det heter at stang og håndsnøre ikke skal forlates. Da regnes det som ulovlig faststående redskap.

10-20 markkroker ute over natta kan vel forsvares om du er i ferd med å sulte ihjel, ellers må det vel betraktes som rovfiske og i de fleste tilfeller i strid med lover og regler.

Kan heller ikke forstå hva slags glede noen kan ha av et slikt passivt fiske.

Utrolig mange ellers lovlydige folk, blandt annet mange jegere har lite respekt for fiskeregler og det som lever i vann.

Det var da voldsomt ;-) Jeg er helt enig i at regler skal følges, men at mange jegere har spesielt liten respekt for fiskeregler har jeg vondt for å svelge! Og hvorvidt man skal blande seg inn i hva andre har glede (så lenge det er lovlig) skal jeg ikke si noe om. Men jeg vet ihvertfall om tusenvis her i landet som har stor glede av både å fiske med garn og oter i innlandet og hekle og bunnsnøre i sjøen!

Men bare for å ha det på det rene: Innlandsørret er vel pr definisjon ingen anadrom laksefisk? Og loven setter ingen begrensinger på antall snører, men det kan være fastsatt i forskrift eller i andre regler for området. Og mange steder er det vel et større problem med fiskevann overbefolkede av "tusenbrødre" enn av overfiske, såvidt meg bekjent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Manko skriver:Innlandsørret er vel pr definisjon ingen anadrom laksefisk?

Er du helt sikker på det, tror du tar feil jeg :wink:

Det må du gjerne, jeg vet jo at den er en laksefisk, men den er ikke anadrom! Anadrome fisk lever pr def i saltvann, men fødes og gyter i ferskvann.

Her fra dir.naturforvaltnings sider: Lakse- og innlandsfiskloven

Lakse- og innlandsfiskloven regulerer anadrome laksefisk (laks, sjøørret og sjørøye) og innlandsfisk. Med innlandsfisk menes all annen fisk i vassdrag enn anadrom laksefisk.

http://www.dirnat.no/friluftsliv/reiseliv/lovverk_og_forskrifter/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men innlandsørreten/ fjellørreten er jo samme fisken som sjørreten, den er jo like anadrom som fisk som har tilgang til saltvann...hadde fjellørreten/innlandsørreten hatt tligang til og sluppet seg ned elva til salt vann ville den jo ha gjort det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er merket ørret i Mjøsa som er dukket opp veldig langt unna (var det i Troms et sted..?) senere, så ørreten vandrer langt. Men det er mulig som nevnt over her at begrepet anadrom laksefisk begrenses av uttrykkene laks og sjøørret. Men forbudet mot faststående redskap uten tilsyn gjelder mange steder for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.