Gå til innhold
  • Bli medlem

Tråd for dokumentasjon av naturinngrep i Oslomarka


qwer993

Anbefalte innlegg

Annonse

Liker tanken bak tråden om å dokumentere inngrep for å få folk til å se at oslomarka er i bruk til så mangt.

Jeg vet ikke med dere som skriver her, men det er svært mange oslobeboere som er aktive, og kravstore, brukere av skiløypene vinterstid. Om folk bare hadde ønsket seg enkel scooterspor er det også det skiforeningen hadde laget (enkelt og greit fordi det er billigere og enklere å få til), men folk er ikke fornøyd med det. Folk vil ha trikkeskinner de kan gå fort i, skøytespor å trene samt passere i og motgående spor slik at man slipper å måtte møte noen i eget spor. Selv er jeg kjempeglad i skogsløyper som enten gås opp selv eller er gått opp selv, men alle er ikke (heldigvis fra ett egoperspektiv) som meg. Skal folket få brede spor vinterstid må man dessverre også se brede spor sommerstid (selv om jeg støtter at det ikke videre ser pent ut).

Det idelle i denne sammenhengen er jo om skiløyper og skogsbil/ traktor/ tømmerveier følger samme led der det går ann! :)

Det er vanskelig det der med å finne balansen mellom bruk, inngrep, vern og inngrepsfritt. Så mange vil så mye.

Fortsett å post bilder, interessant å se!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Ny vei ved Wyllerløypa i Sørkedalen. Anslår veien til å være nesten 1km lang. Bildene er fra april 2012.

gallery_1310_12_109523.jpg
Gammel vei går under vindfallet, ny vei opp til høyre.

gallery_1310_12_71792.jpg
Eldre skiløpere, og noen yngre også, klager på at den nye veien er for bratt.

gallery_1310_12_122605.jpg
Speiderhytta Rudshøgda lå før veiutbyggingen bortgjemt og utilgjengelig i bratt terreng, og var et spennede sted for speiderene.

gallery_1310_12_177240.jpg
I grøften til venstre i bildet renner vann med avfall fra dyr og mennesker ned i drikkevannskilden til speiderhytta Rudshøgda.
Har speiderene fått erstatning?

gallery_1310_12_144881.jpg
Den nye veien forsvinner oppover i skogen. Det er mye vindfall i området, da vinden etter de store inngrepene får godt tak i trærne.

gallery_1310_12_100850.jpg
Utvidelsen av Wyllerløypa, og Tryvann vinterpark generelt, har medført store inngrep i naturen.

 

Pilen i kartet viser omtrentlig plassering av ny vei:

https://www.google.com/maps/place/59%C2%B059'27.3%22N+10%C2%B039'03.2%22E/@59.990208,10.651288,1563m/data=!3m1!1e3!4m2!3m1!1s0x0:0x0

 

Speiderhytta Rudshøgda sees midt i bildet, like under pilen.
Veien går nå tett inntil hytta. De nye alpinbakkene vises pr. idag (12.06.2012) ikke i google maps.

tags: markaloven, Lov om naturområder i Oslo og nærliggende kommuner, irreversible inngrep, naturvern, skogsdrift, veinett, vegnett, nordmarka, krokskogen, sørmarka, østmarka, lillomarka, bærumsmarka

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Ved Syljusæter ovenfor Gjerdingen i Nordmarka blir stien til vei. Kartet viser at dette er sti. Inngrepene kan være gjort for å legge til rette for løypemaskin.

gallery_1310_12_4155.jpg
Inngrep ved Syljuseter/Gjerdingen

gallery_1310_12_24667.jpg
Inngrep ved Syljuseter/Gjerdingen

gallery_1310_12_126270.jpg
Inngrep ved Syljuseter/Gjerdingen

Pilen i kartet angir omtrent plasseringen der bildene er tatt:

https://www.google.com/maps/place/60%C2%B012'46.5%22N+10%C2%B035'25.7%22E/@60.212832,10.589876,16z/data=!4m2!3m1!1s0x0:0x0

tags: naturødeleggelse, naturødeleggelser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pilen i kartet angir omtrent plasseringen der bildene er tatt.

tags: naturødeleggelse, naturødeleggelser

Tips:

Ser du har lagt opp en del bilder i album også. Om du geotagger bildene i albumet (enten manuelt eller tar bilde med en telefon eller kamera med GPS), så kommer kartet opp i albumet ditt.

Jeg har nå predfinert en del Tags for dette generelle forumet - nemlig natur, miljø, fauna, naturødeleggelser, klima, generell debatt,

Som kjent kan vi ikke tagge gamle tråder som ble opprettet i det gamle forumet så denne tråden kan ikke tagges skikkelig beklageligvis..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Da har jeg geotagget de nye bildene og det ser ut til å fungere bra. Takk for tips.

Ved Gjerdingen nord i Nordmarka går en nyoppkjørt tømmervei langs vannet. Veien finnes ikke på noen av mine kart.

gallery_1310_12_118231.jpg
Nyoppkjørt tømmervei langs Gjerdingen.

gallery_1310_12_199642.jpg
Bare det ene at de to dype hjulsporene er synlig på bildet.

gallery_1310_12_198605.jpg
Veien går diagonalt gjennom hele bildet.

Geotaggene vises visst kun i galleriet, så jeg legger ved et kart:

https://www.google.no/maps/place/60%C2%B012'20.4%22N+10%C2%B034'26.0%22E/@60.205668,10.573897,17z/data=!3m1!4b1!4m2!3m1!1s0x0:0x0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, denne tråden var helt forferdelig å lese :( Men at du har tatt opp dette er bra. Er aktiv bruker av marka og har selv sett mye av dette rundt om kring, men her var det mye samlet på en plass. Er et par felt rett ovenfor Hakadal tog stasjon som ble hogget ned for et par-tre år siden, langs veien. Ellers, veldig mange hogstfelt rundt om kring, og det er ikke alltid det blir ryddet opp i heller :( Er heller ikke kult når man møter folk som går bananas i skogen med motorsag. Det kaller jeg støyforurensning. Også har vi de vanna som de tapper ned da, er ikke noe pent det heller.

Er ikke bare Oslomarka dette skjer, men i Romeriksåsen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veien langs Wyllerløypa er et helt lovlig tiltak ifm utvidelsen av Wyllerløypa. Man må prøve å se det positive i det også. Marka legges til rette for grupper som ellers ikke hadde kommet seg ut i frisk luft og ut av sofaen hjemme. Man kan jo argumentere for at det er bra for miljøet også. Nå slipper man å kjøre til Trysil eller Hemsedal for å finne et bra alpinanlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra at det er flere som reagerer på dette. Hjelp gjerne til å dokumentere inngrep. Jeg legger ved et kart som viser utbredelsen av skogsbilveier i Nordmarka. 

inngrep.jpg
Utviklingen av skogbilveier i Nordmarka 1925-1979

 

Følgende er hentet fra lovenskiold.no:

"Løvenskiold-Vækerøs utgangspunkt for skogbruket er at naturgrunnlaget skal overleveres til neste generasjon i minst like god stand som det ble mottatt. Vi er bevisste på ansvaret overfor kommende generasjoner og vet at en gal beslutning i dag får konsekvenser for flere generasjoner fremover. Derfor må vi være forutsigbare og ansvarlige i vår forvaltning."

http://www.lovenskiold.no/Skog/Skogbruk/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider


Veien langs Wyllerløypa er et helt lovlig tiltak ifm utvidelsen av Wyllerløypa. Man må prøve å se det positive i det også. Marka legges til rette for grupper som ellers ikke hadde kommet seg ut i frisk luft og ut av sofaen hjemme. Man kan jo argumentere for at det er bra for miljøet også. Nå slipper man å kjøre til Trysil eller Hemsedal for å finne et bra alpinanlegg.

Ja det er lovlig og det er blitt et bra anlegg. Men tilretteleggingen for kommersiell, friluftsmessig, sportslig og annen virksomhet i Marka innebærer ofte irreversible inngrep. Inngrepene ødelegger naturen for oss og for kommende generasjoner. Når slikt er "lovlig", så forteller det oss bare at loven ikke tar tilstrekkelig vare på naturen.


tags:irreversible inngrep, naturvern, nordmarka, krokskogen, sørmarka, østmarka, vestmarka, lillomarka, bærumsmarka, miljøvern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Anlegging av alpinløyper bidrar til nye områder med kulturlandskap som erstatter mye av det som gror igjen lenger innover i Marka. Ikke mange husdyr igjen og ingen av småbrukene og husmannsplassene innover i Marka som er i drift. Jeg føler at den viktigste kampen å kjempe er for å beholde markagrensen der den er. Og kanskje man burde begynne å kjøpe Løvenskiold ut av Marka. Halve Marka er til enhver tid rasert av skogsdrift. Jeg vil mene at Marka har en langt høyere verdi som driluftsområde en skogsdriftområde. Sikkert mulig å finne noen øde skoger langt fra folk og som brukes lite til friluftsliv, i bytte mot landets viktigste naturområde med tanke på hvor mange som bruker dette til trening, rekreasjon og terapi i en stressende hverdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler at den viktigste kampen å kjempe er å for å beholde markagrensen der den er.

Leste en intreressant artikkel om "arealmangelen" i Oslo. Her heter det blant annet:

"Forestillingen om at markagrensen skaper bolignød skyldes nok at dette er en enkel forklaring på et vanskelig problem. Ved å gå litt nærmere inn på boligmangel oppdager man fort at dette handler om langt mer enn arealknapphet. Det handler om posisjonering av egne interessert blant opposisjonspolitikere, interesseorganisasjoner og utbyggere. Noen politikere er motstandere av markagrensen.

Utbyggere ønsker å bygge der det er liten økonomisk risiko. Kjersti Flugstad Eriksen skriver for en tid siden at det er dårlig butikk for utbyggerne å bygge i Oslo øst og sør. Det er i disse områdene arealreserven ligger.

Det handler også om dine og mine boligpreferanser. Vi ønsker ikke å bo der det er ledig boligareal. Det er arealknapphet på Majorstuen og Grünerløkka, men ikke i byen som helhet. Debatten om bygging i Marka handler mer om høy etterspørsel fra innbyggerne og byggeønsker fra utbyggere i enkelte områder enn at arealer til boligbygging ikke finnes."

http://www.aftenpost...lo-7045560.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Ved Damtangen mellom Østre Fyllingen og Bjørnsjøen er en dump i blåstien fylt opp med masse som er hentet fra to hull ved siden av stien. Dette kan være et eksempel på hvordan Skiforeningen skiløypetilpasser blåstiene i Nordmarka. Bildene er fra august 2012.

gallery_1310_12_110620.jpg
Antatt skiløypetilpassing av blåsti


gallery_1310_12_148.jpg
Massen er antagelig hentet fra dette hullet ved stien


gallery_1310_12_139051.jpg
Massen er antagelig hentet fra dette hullet ved stien

 

Kart:

https://www.google.no/maps/place/60%C2%B004'04.1%22N+10%C2%B039'02.3%22E/@60.0678338,10.6506702,780m/data=!3m1!1e3!4m2!3m1!1s0x0:0x0

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Det kan bli nasjonalpark i Østmarka om to til tre år:

Sigmund Hågvar i Østmarkas Venner sier:

– Det har aldri vært laget en nasjonalpark så nær en by før. Vi mener ingen andre deler av Oslomarka kan bli nasjonalpark, siden det er gjort for mange inngrep. Siste mulighet er i Østmarka. Markagrensen er under press, og markaloven hindrer for eksempel ikke skogvirke eller skogeiere i å anlegge skogsbilveier.

http://www.osloby.no...a--7106991.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På vestsiden av blåstien mellom Blankvann og Kobberhaugshytta er det tatt ut en trasé gjennom skogen. Bildene er fra oktober 2012.
 
gallery_1310_12_177160.jpg
Traséen går så langt øyet kan se mellom trærne. Retning sydover.
 
gallery_1310_12_1198693.jpg
Retning nordover
 
Legger ved et par bilder av blåstien samme sted. Blåstien er her markert med skilt som sykkelsti.
 
gallery_1310_12_1557561.jpg
Blåsti sykkelsti
 
gallery_1310_12_1295460.jpg
Blåsti sykkelsti
 
Kart:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker tanken bak tråden om å dokumentere inngrep for å få folk til å se at oslomarka er i bruk til så mangt.

Jeg vet ikke med dere som skriver her, men det er svært mange oslobeboere som er aktive, og kravstore, brukere av skiløypene vinterstid. Om folk bare hadde ønsket seg enkel scooterspor er det også det skiforeningen hadde laget (enkelt og greit fordi det er billigere og enklere å få til), men folk er ikke fornøyd med det. Folk vil ha trikkeskinner de kan gå fort i, skøytespor å trene samt passere i og motgående spor slik at man slipper å måtte møte noen i eget spor. Selv er jeg kjempeglad i skogsløyper som enten gås opp selv eller er gått opp selv, men alle er ikke (heldigvis fra ett egoperspektiv) som meg. Skal folket få brede spor vinterstid må man dessverre også se brede spor sommerstid (selv om jeg støtter at det ikke videre ser pent ut).

Det idelle i denne sammenhengen er jo om skiløyper og skogsbil/ traktor/ tømmerveier følger samme led der det går ann! :)

Det er vanskelig det der med å finne balansen mellom bruk, inngrep, vern og inngrepsfritt. Så mange vil så mye.

Fortsett å post bilder, interessant å se!

 

Du ønsker skiløyper på skogsbilveier. Jeg er en slik skiløyper som liker brede løyper og jeg synes også at vi gjerne kan bruke skogsbilveiene til dette formål. Men dessverre har det blitt så kurant å kjøre mot diverse hytter i skogen at det må ryddes plass til både veier og skiløyper, dessverre. Du ser eksempler på dette øverst i veien fra Tobonn i Lommedalen. Der er det både bilveier og brede skiløyper rett bak mellom trærne. I skogen i mitt nærområde, Kjekstadmarka, har vi en serveringshytte, ROS-hytta. Der er det servering i helgen og da er det noen som kjører opp med en scooter full av melk og vaffelmiks. Det er for så vidt greit. Men jeg ser også biler som kjører langst mulig frem over en ikke-brøytet vei for at servitøren skal gå opp kortest mulig vei til hytta. Da snakker vi om ca. 600 m fra parkeringsplassen. Du kunne ha gått på beina/ski eller evt. kjørt scooter. Tidligere kjørte de tvers gjennom skiløypa med store 4-hjulstrekkere. Nå blir det ikke lenger kjørt opp skisport der og blir veien prioritert brøytet. Jeg synes det er totalt tøllete at alle skal kjøre helt fram til hytta si midt inn i skogen hele året. Var det tidligere ikke normalt at noen hytter ikke hadde bilvei fremme? Nå er det tydeligvis ikke lenger aktuelt og skal alle kjøre lengst fremme. Jeg er også litt lei tommerkjøringen i den beste skisesongen. Noen ganger er det lengre perioder med kaldt vår i november/desember, der det ikke er snø, men de begynner ikke å kjøre før løypene er kjørt opp og brøyter da gjerne veiene så godt at du må ta av skiene. Litt kjedelig...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Ved Østernvann ovenfor Fossum er det laget en ny, bred vei gjennom skogen. Etter kartet skal det være en sti her. Veien er rundt 800m lang og går parallellt med eksisterende vei og er merket som skiløype. Veien er laget for store løypemaskiner, og dekket med bark, såvidt jeg kunne avgjøre. Bark er vel for surt til at vanlige vekster kan gro der.

 

At veien går parallellt med eksisterende vei, kan være et eksempel på hvor lav terskel Skiforeningen har for å ødelegge natur i marka.

 

 

 

gallery_1310_12_53952.jpg

Ny vei ved Østernvann ovenfor Fossum

 

gallery_1310_12_65756.jpg

Ny vei ved Østernvann ovenfor Fossum

 

 

gallery_1310_12_167801.jpg

Ny vei ved Østernvann ovenfor Fossum

 

 

Ny vei ved Østernvann ovenfor Fossum. Veien går nordvestover fra pilen:

https://www.google.no/maps/place/59%C2%B058'16.3%22N+10%C2%B035'31.2%22E/@59.971202,10.59199,391m/data=!3m2!1e3!4b1!4m2!3m1!1s0x0:0x0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Ved Abborbekken ovenfor Bogstadvannet tilrettelegges for løypemaskin. Blir kanskje en ny skogsbilvei av dette. Bildene er fra april 2013.

 

 

gallery_1310_12_213776.jpg

Tilrettelegging for løypemaskin ved Abborbekken

 

 

gallery_1310_12_218032.jpg

Tilrettelegging for løypemaskin ved Abborbekken

 

 

gallery_1310_12_213605.jpg

Tilrettelegging for løypemaskin ved Abborbekken

 

 

gallery_1310_12_118961.jpg

Tilrettelegging for løypemaskin ved Abborbekken

 

 

Kart:

https://www.google.no/maps/place/59%C2%B059'08.8%22N+10%C2%B034'36.2%22E/@59.985765,10.576731,391m/data=!3m2!1e3!4b1!4m2!3m1!1s0x0:0x0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.