Gå til innhold
  • Bli medlem

Grattis Sondre..!


Nisso

Anbefalte innlegg

Annonse

Moro :roll::wink:

Sondre har blitt en av mine aller beste kompiser det siste snaue halvannet året, og jeg regner med at det blir en god del fellesturer i framtida, sjøl om endel av de ligger for høyt for meg. :D

Moro å se at det kommer fram hvilke sunne grunner han har til å samle, selvsagt er det naturopplevelsen som er hovedgreia. Ingen grunn til å himle med øya over toppsamlere med andre ord! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk!

Det var jo morsomt at artikkelen ble lagt ut på nrk.no slik at flere enn DNT ung sine medlemmer kan lese det (klippet fra Portrettet i magasinet UT). Er vel kanskje først og fremst den eldre garde som finner det interessant å lese om fjellgale ungdommer? :)

Til Dag: Tror nok ikke det blir barnehage på livstid, men er man flink til å spare så er det mye man har råd til. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nok dessverre si at du ikke bedriver den form for friluftsliv som jeg liker. Konkurranse er en uting hva friluftsliv angår. Og denne heseblesende jakten på stadig nye topper har ikke noe med vanlig friluftsliv å gjøre, Ønsker deg lykke til i toppjakten, men lker det ikke,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk!

Det var jo morsomt at artikkelen ble lagt ut på nrk.no slik at flere enn DNT ung sine medlemmer kan lese det (klippet fra Portrettet i magasinet UT). Er vel kanskje først og fremst den eldre garde som finner det interessant å lese om fjellgale ungdommer? :)

Til Dag: Tror nok ikke det blir barnehage på livstid, men er man flink til å spare så er det mye man har råd til. :)

Ingen ting galt sagt om barnehagearbeid,

men du må nok ta noen kloke valg framover.

Ikke mange arbeidsgivere som lar sine medarbeidere

stikke av til verdens fjell i månedsvis.

God tur videre.

Litt surmuling fra Larka tar du vel på strak arm.

Synes personlig det er noe sært for en ungdom på 19 å prioritere kommunetopper og andre lister.

Denslags kommer vanligvis inn i livet etter man har gjort "alt".

Husker selv fra den tiden at en var meget nyskjerrig på livet.

Interrail til alle deler av Europa (som var åpne på den tida)lokket og kulturer i fremmede land stod i fokus.

Damer og diverse drikker skulle sjekkes.

Friluftsliv fylte ut de hullrom i tiden der pengene ikke strakk til.

Billig å stikke til skogs eller fjells den gang. Man trengte ikke stegjern, randoneski, klatreutstyr, fancye jakker for å komme fram eller opp,

Vilje og mot holdt i lange baner.

Tidene skifter og bra er det.

Men det viktigeste, smaken er som baken, enhver må gjøre som han selv ønsker-

;):):):!::!::!::!::!::!::!::!::!::!::!::!::!::!::!::!::!::!::!::!::!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nok dessverre si at du ikke bedriver den form for friluftsliv som jeg liker. Konkurranse er en uting hva friluftsliv angår. Og denne heseblesende jakten på stadig nye topper har ikke noe med vanlig friluftsliv å gjøre, Ønsker deg lykke til i toppjakten, men lker det ikke,

Her misforstår du larka. Mener du at jeg går på topper for å konkurrere tar du nok feil. Det er som det står i artikkelen; målet skaper motivasjonen, turen gir opplevelsen. Med andre ord er topper og lister kun en motivasjon (et naturlig og konkret mål) for å komme seg til fjells, og så er det naturopplevelsen du sitter igjen med etterpå og husker. Jeg har aldri gått på 2000-meterstopper "for å bli yngst" eller høste kred, hvem pokker er det som bryr seg om det? Ikke jeg! Det er kun et journalistisk virkemiddel for å skaffe høye lesertall...

Trodde du hadde fulgt såpass mye med i rapportene mine at du forstod hvorfor jeg gikk i fjellet, men da antok jeg feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle har sin grunn til å gå i fjellet, og støtter Sondre helt ut. Tror Sondre går i fjellet fordi han har en genuin interesse for det og samtidig trives godt i naturen. Å si dette ikke har noe med vanlig friluftsliv å gjøre høres bare ut som en useriøs kommentar :)

Hva er nå "vanlig friluftsliv"? Vil annta at det må startes opp en ny tråd for å finne ut av alle sidene ved det....

En flott artikkel ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at lysten og nysgjerrigheten på gå på nye topper ikke skal ha noe med vanlig friluftsliv å gjøre. Et snevert utsagn, friluftsliv er veldig mye. Stå på Sondre, lev ut lidenskapen. Men pass på slitasjen på knærne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her misforstår du larka. Mener du at jeg går på topper for å konkurrere tar du nok feil. Det er som det står i artikkelen; målet skaper motivasjonen, turen gir opplevelsen. Med andre ord er topper og lister kun en motivasjon (et naturlig og konkret mål) for å komme seg til fjells, og så er det naturopplevelsen du sitter igjen med etterpå og husker. Jeg har aldri gått på 2000-meterstopper "for å bli yngst" eller høste kred, hvem pokker er det som bryr seg om det? Ikke jeg! Det er kun et journalistisk virkemiddel for å skaffe høye lesertall...

Trodde du hadde fulgt såpass mye med i rapportene mine at du forstod hvorfor jeg gikk i fjellet, men da antok jeg feil.

Husker svagt noget med en tur over Hardangervidda, hvor du ikke er voldsomt gammel :)

Mon ikke fornøjelsen med fjeldet er kommet ind med modermælken, (som vi siger i Danmark)...

Endnu en gang tillykke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg diskuterte med noen om hvem som er Norges største toppturentusiast, og min teori om at det er Sondre Kvambekk møtte ingen motforstillinger. Alderen hans tatt i betraktning tviler jeg på om det er noen som kommer i nærheten en gang. Det er ganske imponerende å ha besøkt så mange topper rundt i Norge når Skaugumåsen er en av de nærmeste toppene :)

Og så håper jeg Sondre aldri vil prøve seg på K2, Annapurna eller Nanga Parbat. Disse fjellene er altfor farlige til at man skal kaste bort livet der. Matterhorn og Everest er vel farlig nok, men jeg forventer heller en progresjon med Matterhorn - andre topper i alpene - 5-6-7000 metere før en testtur til Cho Oyu. Om vi så får en rapport fra Everest avhenger om Sondre takler ekstrem høyde - det er det ikke alle som gjør.

Uansett håper jeg Sondre er litt forsiktig fremover, så har vi fortsatt noen år med mange fine turraporter i vente :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg diskuterte med noen om hvem som er Norges største toppturentusiast, og min teori om at det er Sondre møtte ingen motforstillinger. Alderen hans tatt i betraktning tviler jeg på om det er noen som kommer i nærheten en gang. Det er ganske imponerende å ha besøkt så mange topper rundt i Norge når Skaugumåsen er en av de nærmeste toppene

Det er alltid vanskelig å sette slike beskrivelse om hvem som er størst etc.

Arne Næss jr. f.eks, hadde i en alder av 19 år allerede 20 førstebestigninger i norske fjell! http://no.wikipedia.org/wiki/Arne_N%C3%A6ss_Jr.

Regor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

Det er alltid vanskelig å sette slike beskrivelse om hvem som er størst etc.

Arne Næss jr. f.eks, hadde i en alder av 19 år allerede 20 førstebestigninger i norske fjell! http://no.wikipedia.org/wiki/Arne_N%C3%A6ss_Jr.

Regor

Og nettopp derfor er det uinteressant å prate om hvem som er størst. En vis utlending sa en gang "whatever floats your boat", og det er vel ikke tvil om at Sondre liker det han gjør. Imponerende er det uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nettopp derfor er det uinteressant å prate om hvem som er størst. En vis utlending sa en gang "whatever floats your boat", og det er vel ikke tvil om at Sondre liker det han gjør. Imponerende er det uansett!

Det Sondre har gjort er VELDIG imponerende, det jeg prøvde å kommentere i mitt opprinnelige innlegg var "tvilen på at noen som kommer i nærheten". Beklager hvis det ble oppfattet som om jeg ikke var imponert over Sondres prestasjon.

Regor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.