Gå til innhold
  • Bli medlem

Krysning av Kjukkelelva i juli


virrma

Anbefalte innlegg

Vi skal til Børgefjell i andre halvdel av juli. Vi kommer til å ha med oss barn og har lyst til å gå fra et sted til et annet, men satser på korte dagsetapper og får naturligvis begrenset rekkevidde. En tanke er å gå fra Viermaneset til Tomasvatnet. Hvordan er mulighetene til å krysse Kjukkelelva mellom Jengelen og Lille Kjukkelvatn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mellom Jengelen og lille kjukkelvatnet er elva stri og i juli kan det forstatt være en del snøsmelting, men det er mulig det finnes vadesteder i området som lar seg passere.

Det er forøvrig ett flott turområde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sjekket i Børgefjell-boka, og Lars Monsen skriver at det vanligvis går å krysse der elva er på det bredeste rett øst for hytta. Vet ikke om jeg tør å planlegge turen på det grunnlag når vi skal ha med oss en fireåring. Terskelen for hva jeg synes er greit er ganske mye lavere da.

Vel, vel, jeg får studere kartet nærmere. Gitt at startstedet må være Viermaneset, så ser jeg ikke noen gode alternativer til tur fra A-B. Kanskje vi får prøve oss på en rundtur.

Og ja, Børgefjell er et flott område.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mulighet er jo å starte fra Viermanesset, følge vassdraget oppover forbi Dypvatnet, Blyvatnet, Jengelen, Kjukkelen, Gaukkaren og tilbake til Viermanesset. Da får du en fin rundtur og etter min mening får du oppleve kjernen av Børgefjell på en god måte. Jeg har gått en del turer fra Tomasvatnet til Jengelen og føler ofte at denne strekningen får litt preg av transportetappe. Et annet tips er en tur til Viermavatnet, her er det fin fisk, fine badestrender og iskaldt vann...

God tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset, gk. Rundturen du foreslår ser fornuftig ut, og er nok greit gjennomførbar på tiden vi har til rådighet også. Det blir litt nye områder for meg på den turen også, og det er alltid moro. Fiskesjansene bør vel også være til stede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det koster ikke noe å få med en nøkkel til en av hyttene der inne - om dere trenger å tørke opp. Grane Jeger og fisk eller Vefsn jeger og fisk. Da har dere tilgang til båt på Jengelen - men det betinger selvsagt at en av dere kommer dere over elva eller kan gå rundt.

Med de snømengdene det har vært der inne i år er det nok stor vannføring i slutten av Juli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Vi dropper planen om å gå til Tomasvatnet, og satser på omtrent den turen gk skisserte over her. Vi skal ha med tre unger fra 4,5 år og oppover, og dette ser gjennomførbart ut. Fiskeren i følget er også fornøyd med rutevalget. :)

Da er det vel bare Viermahytta som evt kan brukes, og den er såvidt jeg husker ikke låst. Satser på at været blir brukbart. Litt regn tåler vi vel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.