Gå til innhold
  • Bli medlem

Bjørnespor?


SJL

Anbefalte innlegg

Hei!

I påsken var jeg oppe på en hytte (Soleggen) ved Lom. Fredag 22. april var jeg på en liten skitur. Vi måtte bære skiene ett stykke opp fra hytta siden det var lite snø. På vei opp til fjellet, kanskje 200 meter fra hytta, så jeg et ganske stort ferskt og tydelig spor. Jeg skal ikke si det for sikkkert, men jeg mener å huske at jeg så avtrykk fra de linjene man har i hånda i sporet. Det var også 4 til 5 små ovale groper ovenfor hovedavtrykket. Som den skeptikkeren jeg er så tenkte jeg at sjangsen for å se børnespor (eller jerv?) er såpass liten. Så jeg tok ikke bilder av sporet da, til tross for at jeg hadde med kamera. To dager senere hadde jeg tenkt en del på sporet og gikk tilbake og tok en del bilder. Sporet var ikke så tydelig da, og noen av de ovale avtrykkene var tråkket ned av en sko. Jeg fant ingen andre lignende spor i nærheten. Jeg har hevet kontrasten noe i bildene. Telefonen min er 10,4 cm lang, sporet er ca 18-20 cm, etter det jeg har målt på pc'en.

Er det noen her inne som har peiling på dyrespor, og veit hvor de kan stamme fra?

Mvh Sigbjørn

post-5499-133474749135_thumb.jpg

post-5499-133474749144_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ahh, seff er det Yeti! At jeg ikke tenkte på det før?

Jeg kontaktet en i Statens naturoppsyn som har ansvar for rovdyrene i oppland. Han bekrefter at det er mest sansynligvis er bjørnespor, ettersom sporet ser ut til å stamme fra bjørn og at det har vært observert spor etter bjørn i området rundt samme tid :roll:

Det er veldig artig at jeg, mest sansynligvis, har sett bjørnespor! Bildet skal printes ut og henges på veggen.

Hilsen Sigbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.