Gå til innhold
  • Bli medlem

atomdupp vs andersdupp


skrols

Anbefalte innlegg

Hallo!

Har et spørsmål som jeg har lurt litt på. Er det noe forkskjell på egenskapene til andersduppen og atomduppen?

Isåfall hva? Fisker selv med atomduppen, og syns den funker bra. Men leser flere steder at andersduppen anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hallo!

Har et spørsmål som jeg har lurt litt på. Er det noe forkskjell på egenskapene til andersduppen og atomduppen?

Isåfall hva? Fisker selv med atomduppen, og syns den funker bra. Men leser flere steder at andersduppen anbefales.

Er ikke agnet plassert inni duppen ved kast på andersduppen, deretter får det synkened til gummisperra treffer?

Har ikke brukt andersduppen selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er ganske identiske dupper med forskjellig navn, agnet plasseres inni duppen på begge etter hva jeg har forstått. Mulig jeg har blitt feilinformert, har ikke brukt noen av de selv.

Jeg bruker en gammal tredupp med flue\agnoppheng på, altså en liten v-formet strengbit som stikker ut som man henger kroken på under kast. Funker som bare det, kan denge til det jeg makter uten at marken blir rivd av kroken under kast siden det er duppen og kroken som støtet på en måte. Er vel samme prinsippet som lodd med baithangers(ellerhvadetnåennkalles) de bruker til surf-casting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veit ikke hva en atom dupp er men andersuppen har jeg brukt en del. Der er agnet inni duppen og synker ned etter landing. Når du sveiver opp fisken så legger andersduppen seg over munnen på fisken og holder denne igjen. Hvor vidt det fungerer i praksis er en annen sak. Den er stor og tung og kan kastes langt, men er ikke så følsom som en mindre dupp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atomdupp og Andersdupp er mye det samme. Noe lignene er også Mesterduppen, som jeg foretrekker.

Stig Werner er en kjent fiskeforfatter og fisker, som også bruker denne metoden for å fange fisk. Han har skrevet mye om det i boka "På Hugget", men har også halvparten av alle innlegg på Oslo Fiskeadministrasjon sitt forum. Sjekk ofa.no

http://www.ofaforum.no/forum/viewtopic.php?t=4518

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Vet ikke om andersduppen er å oppdrive på markedet, men kjøpte nylig en atomdupp 12 gr.

Har funka bra for meg ihvertfall!

Andre som har andre gode erfaringer med annen form for dupp? Tradisjonell dupp med lodd som er festa under duppen pleier jeg å unngå, syns det er for ofte at markklysa kveiler seg rundt duppen under utkastet.

Aldri prøvd dupp og flue, noen som vil dele noen tips derfra? Hvilken knute festes flua med osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble utrolig mye å skrive om dupp å flue. Vet ikke hva den floateren heter, men bruker en slik grønn flytedings og fortomm tråd, samt flytepulver til fluen.

Flytedingsen er festet tykk ende mot snella og tynn ende mot flua. Er ikke sikker på om dette er fasit, men funker for meg.

Knuten jeg bruker er av sorten fiskeknute, ikke no hokkus pokkus.

Kjapt svar blir vel å si at du kan spørre betjeningen i sportsforetningen, og si at du skal ha flue til vanlig ferskvanns-fiskestang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.