Gå til innhold
  • Bli medlem

Fotografiutstyr


Stian

Anbefalte innlegg

Hei

Har lagt merke til at det er en del av de faste her (morten, Kim, Torgeir) som får til noen fantastisk bra bilder av turene sine. Jeg er bare nysgjerrig på hva slags utstyr dere bruker? F.eks om dere bruker digitalkameraer, speilrefleks eller om dere scanner bildene før dere legger dem ut. Sånne ting. Vil gjerne ta sånne bilder selv også....

Hilsen Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke noe hokus-pokus. Canon EOS 50 og EOS 300 speilreflekskamerar bruker vi stort sett med lysbildefilm (viktig) stort sett Fuji velvia iso 50 eller sensia 100 når lommeboka er mer skrapt 8)

Stativ bruker vi dessverre alt for lite, men det er et meget godt hjelpemiddel.

Digitalkamera har vi ennå ikke prøvd. Kan også gi gode resultater, men gjerne ikke den fargedybden som lysbilder.

Vi scanner bildene på en middels (er ikke fornøyd med den) filmscanner fra Minolta. Etterpå er det som regel behov for en del justeringer. Vil ikke kalle det manipuleringer, for det er stort sett tiltak for å få bildet litt mer lik lysbildeoriginalen. Scanneren klarer nemlig ikke å få med seg alt lyset i bildene. De mørkeste partiene må derfor ofte lyses en del opp. Når bildene forminskes så må de også gjennom en forskarping, ellers virker de veldig uskarpe.

Altså for å få brukbare bilder:

Speilrefleks med lysbildefilm eller digitalkamera. Med førstnevnte må det til en del korreksjoner etter scanning normalt.

Negativ film på papir som scannes på flatbedscanner gir ofte skuffende resultater.

Brukbare fjellbilder er i alle fall ikke noe hokus pokus, men litt utstyr og littebittegrann kunnskap (komposisjon, lysvirkninger, lysmåling osv.)

Lykke til!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker kun digitalkamera, Canon Ixus. Det er et lite kamera, men tar bra bilder. Resultatene ser du vel... Det skal litt prøving og feiling til før bildene blir veldig bra, men med digitalt er det jo bare å ta mange bilder, og slette de dårlige etter turen 8)

Jeg er for å ha det lettvint. Ixusen er svært liten og bildene får jeg frem med en gang etter turen. Jeg tar flere tusen bilder i året, så kostnadene blir jo også en del lavere :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker et speilreflekskamera; Canon EOS500. Dette har vært med på alle turer siden 1995, og er meget solid og pålitelig. Mistet det (i polstret veske) utfor en 2-300 m høy fjellvegg en gang, og det overlevde uten en skramme.. :(

Jeg bruker kun lysbildefilm i fjellet, som Morten. Tidligere gikk det i Velvia 50, men nå for tiden går det mest i Sensia 200. Velvia'en gir en fantastisk fargemetning, men den krever mye lys (eller laaaang lukketid). Dermed blir man avhengig av stativ etter solnedgang. Sensia 200 gir litt "dårligere" bilder, men den er likevel mer anvendelig når man ikke gidder dra på stativet. Og så er den en del billigere. Jeg handler film hos Selbu Film og Foto ([email protected]), og tror fortsatt de er billigere enn de fleste 8)

Jeg scanner bildene med en flatbed-scanner med lysbildemodul (Epson Perfection 1250 Photo). Denne funker greit, men jeg er ikke helt fornøyd med skarpheten i bildene. Det må uten unntak gjøres justeringer etter scanning, som Morten sier "tiltak for å få bildet litt mer lik lysbildeoriginalen".

Lykke til med fotograferingen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anonymous

Som mange over har skrevet så er Velvia en mye brukt film til naturfoto. Den gir kraftig fargemetning og høy kontrast.

Kombiner gjerne med et polariseringsfilter for ytterligere å forsterke farger. Vises veldig godt på himmelen.

Jeg har gått over til digitalt, og har brukt Canon sine digitale speilrefleks kameraer de siste årene, EOS D30, D60 og nå EOS 10D.

Står på ingen måte tilbake for film.

Alternativ til en digital speilrefleks kan være et digitalt kompaktkamera. F.eks Canon S50, Canon G5, Nikon Coolpix 5400.

Noen fjellbider tatt med nevnte kamera finnes på:

http://www.samdal.com/pictures.htm

Roger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roger:

For noen utrolig flotte bilder!

Et digitalt speilreflekskamera starter på 13.000 ser jeg :wink:

Men man får jo tydeligvis kvalitet for pengene. Her er det bare å opprette en spareordning. Sånt må jeg ha!

Takk for tips :)

Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Du er kanskje klar over at alle som ikke bruker Internet Explorer får store vansker med å se på bildene dine? Frontpage lager no rar kode som ikke er særlig bra.

Likte bildene fra Inka-stien og Maccu Piccu. Må jo dra dit engang...

Hvilken nettleser bruker så du?? Funker fint i Opera & Explorer ihvertfall! (husk at det i opera ofte er en fordel å ha skrudd på "Identify as Explorer 6.0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset om problemer med andre nettlesere.

Skal se om jeg får rettet på det etter hvert.

Jeg har laget siden med Frontpage 2003, og Microsoft har nok ikke tatt så mye hensyn til andre nettlesere.

Roger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken nettleser bruker så du?? Funker fint i Opera & Explorer ihvertfall! (husk at det i opera ofte er en fordel å ha skrudd på "Identify as Explorer 6.0)

Uten at dette er det rette stedet for en debatt angående webstandarder og nettlesere så må jeg nesten ta opp temaet.

I Opera 6 funker det ikke i det hele tatt. I Opera 7 funker det bare hvis du har på "Identify as MSIE6". Nettlesere bygd på Mozilla(dvs Mozilla, Netscape osv.) funker ikke.

Når det gjelder Opera 7 så skal det aldri være nødvendig å identifisere seg som IE istedenfor Opera. Husk at nettleseren ikke gjør noe annet sjøl om du stiller om på dette valget. Det er kun nettsida som tar hensyn til dette valget. Det betyr at sidene helt fint hadde funka hvis du ikke gjør om valget slik at den blir identifisert som IE. Men av en eller annen grunn lager altså progamvara(Frontpage) kode slik du må være identifisert som IE for å kunne lese sidene riktig.

Men nok om det! Tilbake til fotografering og friluftsliv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.