Gå til innhold
  • Bli medlem

Pakking av sovepose


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Da jeg kjøpte en sovepose for et par dager siden, fikk jeg beskjed av han som jobbet i butikken om at jeg burde la posen henge/ligge fritt når jeg ikke bruker den, og ikke ha den pakket inn i kompresjonstrekket. Han sa at det kunne skje ett eller annet med fibrene når posen er pakket, slik at den isolerer dårligere. Noen som vet noe om dette? Jeg har jo ikke plass til å ha en sovepose liggende løst, men vil heller ikke "ødelegge" posen ved å ha den innpakket. Det er forresten en syntetisk pose (helsport jotunheimen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo mere luft, jo mere isolasjon og desto varmere pose. Når posen ligger stappa, minker fibrenes volum og en tynn, slapp, kald pose blir resultatet.

Det er derimot ikke nødvendig å oppbevare posen i full volumiøs tilstand. Få moder'n (eller fikse selv?) til å sy en god, romslig tøypose til posen, akkurat så stor at fibrene ikke knekker seg sammen. Alternativ: Ikea eller Claes Ohlsson har oppbevaringsalternativer i tøy som passer under senga.)

Tar tre ganger så stor plass som kompresjonstrekket, men posen vil takke deg for det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Har etter tips fra den eiendommelige rasen sportsbutikkansatte-som-sier-mye-rart, aldri rullet sammen soveposen når jeg legger posen i kompresjonstrekket. Har derimot stappet den nedi. Dette for å unngå at fibrene rulles/brekkes samme veien hver gang en pakker posen. Må innrømme at når jeg tenker på det høres det merkelig ut, men det er lettere å stappe enn å rulle når man står på kne i teltet :)

Noen betraktninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Anonymous
Har etter tips fra den eiendommelige rasen sportsbutikkansatte-som-sier-mye-rart, aldri rullet sammen soveposen når jeg legger posen i kompresjonstrekket. Har derimot stappet den nedi. Dette for å unngå at fibrene rulles/brekkes samme veien hver gang en pakker posen. Må innrømme at når jeg tenker på det høres det merkelig ut, men det er lettere å stappe enn å rulle når man står på kne i teltet :!:

Noen betraktninger?

Hei. Jeg har også hørt denne, og gjennomført det i mange år. Soveposen er like fin som ny- vel, om man ser bort i fra skiten på utsiden. :!: (MC treff). Men posen er like luftig som da den var ny. La den ligge løst under oppbevaring og stappe den ned i trekket. (Enklere er det også).

Et spørsmål: Er det en idè å pakke sekken med løs sovepose, for samme effekt som ovenfor? Hørte snakk om at Lars Monsen bruker å gjøre dette? Hva er deres erfaring/praksis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inger erfaringer på det siste spørsmålet, men det er helt klart at man skal stappe og ikke rulle soveposen. Ruller man den så vil man stort sett rulle den på samme måte hver gang, og da får man fibrer/isolasjon som ligger deretter. Samme gjelder telt, som også bør stappes for å unngå slitasje på samme måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Soveposen skal stappes. Alle produsenter anbefaler dette. Dette fordi alle fibrene vil legge seg samme vei ved gjentatt sammenrulling av posen. Når du stapper posen unngår du at fibrene retter seg en vei.

Posen skal heller ikke oppbevares i kompresjonstrekk, dette fordi luften blir presset ut av posen, pluss at isolasjonsfibrene blir sammenklemt. Og når de er blitt sammenklemt over tid vil de ikke kunne ta seg inn igjen, og ergo vil de isolere dårligere. Jeg oppbevare mine soveposer liggende løst oppe på klesskapet på soverommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kom egentlig idéen om å rulle soveposen inn på banen? I hvertfall de siste tyve år har rådet fra produsent vært stapping, og da ser jeg ingen grunn til i det hele tatt til å bruke tid og krefter på å rulle det sammen......

Da det i tillegg ødelegger posen, som nevnt over, er vel saken egentlig ganske grei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart man skal stappe en sovepose :) Enklest og best for soveposen, kort og godt. Faktisk har jeg aldri klart å rulle sammen min tykke McKinleysovepose for så å lure den nedi trekket. Fysisk umulig for min del.. kunne allikevel aldri falle meg inn å gjøre slikt :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anonymous
Hvordan kom egentlig idéen om å rulle soveposen inn på banen? I verfall de siste tyve år har rådet fra produsent vært stapping, og da ser jeg ingen grunn til i det hele tatt til å bruke tid og krefter på å rulle det sammen......

Da det i tillegg ødelegger posen, som nevnt over, er vel saken egentlig ganske grei!

Soveposene blir rullet maskinelt hos produsenten. Det er lettere å rulle den enn å stappe den ned i trekket. Men, soveposen skal altså stappes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
  • 2 uker senere...
Men posen ligger jo i trekket en god stund fra produsenten til den kommer til konsumenten (unnskyld utrykkene, jeg studerer økonomi :wink:) God jul!

Kjøpte nettop en Marmot Helium EQ dunpose. Denne kom i oppbevaringsposen (ca. 80 l) og ikke i kompresjonstrekket (ca 1 1/2 håndball)... Produsenten taper nok mye på å gjøre det slik (lagrings- & transportutgifter), så jeg regner med at de gjorde dèt slik med god grunn.

TH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.