Gå til innhold
  • Bli medlem

Høydeskrekk


Jaap

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Jeg trives veldig godt i fjellterreng. Men når stien går over tregrense og den blir trang met stuppbråtte fjellpartier, da må jeg egentlig alltid snu pga skikkelig høydeskrekk. Så det krever en del ekstra planlegging på forhånd.

Lurte på en ting. Har lest om toppturen DNT fellestur 17.mai til Galdhøpiggen, og har sett på mange bilder av fjellet. Er den 'vanlige' rute, dvs fra Juvasshytta, breføring over Styggebreen og opp til topps egnet til folk med høydeskrekk?

Dvs, er (stien på) den utløyper faktisk bredt nok for å unngå 'exposure' på begge sidene?

Takk på forhånd og en fin 17.mai feiring til alle!

Jaap

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det burde være en overkommelig tur. Ikke noe luftige partier å snakke om. På selve toppen er det skummelt på kantene men toppen er stor nok til at du ikke behøver i nærheten av de. Galdhøpiggen er nok en av de bedre toppene over 2000m for folk med høydeskrekk. Ett lite forbehold da det er noen år siden jeg var oppå der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et parti like før du kommer til toppen der det er en høy loddrett kant ned på høyre side. Du trenger ikke å gå ut på denne kanten. Det er plass nok for garden å marsjere på andre siden.

Ta turen til Galdhøpiggen. Garantert ingen skumle høydeopplevelser.

Her er et par bilder som viser den bratte siden, men det er plass i masse vis på venstre side.

post-4379-133474749088_thumb.jpg

post-4379-133474749091_thumb.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel et punkt som nevnt hvor det kan oppleves bratt. Selve toppen er stor og hvis du unngår folkemengden på selve toppen så kan du nyte utsikten de andre himmelretningene. Fantastisk utsikt er det i alle retninger.

Slik jeg husker turen så tror jeg at du skal unngå høydeskrekk om du bare følger "stien" uten nevneverdige problemer. Området hvor det er bratt kan du jo bare fokusere på å gå oppover og ikke nyte utsikten før du er på et punkt som er komfortabelt. :D

Høydeskrekk/fobier osv er jo ikke til å spøke med men har du vurdert å ta et klatrekurs? Ikke sikkert du får vekk høydeskrekken men jeg kjenner folk som i alle fall klarer å klatre innendørs 10-15m som i utgangspunktet ikke liker høyder. Mulig det kan sette høydeskrekken din i litt perspektiv på en slik måte at det blir lettere å nyte naturen ellers.

Jeg tror uanz ikke at du vil angre på turen. Om det så er tilfelle er det bedre å angre litt på at du startet enn å ikke har prøvd :roll:

Så ta turen og nyt den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å få høydeskrekk i turistløypa til Galdhøpiggen må da være bortimot komplett umulig.

Finnes skumlere partier opp på kollen bakom huset mitt.

I turistløypa oppunder toppen av Slogen traff vi en kar som var blitt angrepet av høydeskrekk.

Karen som sa han var en vand fjellmann klamret seg til bakken og skalv som et aspeløv.

Men turfølget fikk han opp på toppen ved hjelp av en knert og overtalelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk folkens, for alle flotte svar! Det føles veldig mye tryggere nå.

Og jeg er helt enig med LA3QMA mht å ta et klatrekurs. Står absolut på lista, som 'terapi'!

Ha en fin feiring alle, i morgen!

Jaap

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne turen greier jeg med høydeskrekk uten problemer - så det går nok bra!!

har gått både fra spiterstulen og juvass uten å føle noe til høydeskrekken - hvis jeg derimot ser fjellklatring på tv blir jeg gele i bena!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høydeskrekk og lignende fobier er i høyeste grad kurerbart. Suksessraten ligger skyhøyt over nær sagt en hvilken som helst annen psykisk relatert lidelse.

Det er nok fullt mulig å kurere høydeskrekk alene gjennom kontrollert eksponering helt alene - men det kan sikkert også være lurt å få litt veiledning på veien.

Dette har jeg fra en kamerat som er psykolog: I en praksisperiode på en privat klinikk valgte han å jobbe mest mulig med fobier fordi det var så moro å kurere folk via enkel og supereffektiv behandling. Det typiske er langt under 10 konsultasjoner (4-7 var vel det mest vanlige), og en konsultasjon varer mindre enn et kvarter. Mellom hver konsultasjon har vedkommende en hjemmelekse med ting han skal gjøre (kontrollert og gradvis økt eksponering) og tankemønstre for å bearbeide disse situasjonene.

Det kan være verdt å høre med en privatklinikk om de tilbyr noe slikt og hvor mye de skal ha. Privat psykologhjelp koster det hvite utav øyet, men siden du typisk trenger 2 timer effektiv tid (8*15 minutter) eller mindre så bør det likevel være innenfor rekkevidde for de fleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, man blir bedre av gradvis eksponering, men det kan like godt komme tilbake etterhvert.

Jeg har veldig høydeskrekk, men måtte hjelpe hjemme da vi skulle legge nye shingel på taket. Jeg begynte med skjelvende bein på baksiden av huset der taket kun er 1 etasje høyt. Jeg tørte kun å skyve fram og tilbake på rumpa. Men etterhvert klarte jeg å gå rett opp med en pakke shingel i armene. Jeg tørte ikke å sitte helt fram til utkanten. Og å komme seg på stigen forble også problematisk. Men dette er nå flere år siden og jeg har like mye høydeskrekk nå. Det har nå å gjøre med hva slags person man er. Jeg tenker for mye om mulige problemer: "Hvis jeg faller, brekker jeg nakken.". Denne tanken overskyer realistiske vurderinger av sjansen for at jeg virkelig kommer til å falle.

Så øvelsen gjør mester, men mestefølelsen er ferskvare. På langrennski må jeg også hvert år igjen venne meg til bratte nedoverbakker til jeg blir noenlunde komfortabelt med dem.

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.