Gå til innhold
  • Bli medlem

Ligger Kilimanjaro i Norge ?


Anbefalte innlegg

Registrerte at den norske Grand Prix melodien ikke hadde noe særlig med Norge å gjøre.

Artisten og de fleste danserene var vel fra Afrika en plass og språket var muligens nilotisk som snakkes

fra Sør Sudan og ned til det nordlige Tanzania.

Nå er jeg vel ikke særlig rasistisk av meg, ei heller noen fan av Grand Prix.

Men siden Grand Prix er en konkuranse mellom land,

burde vi ikke da ha en melodi/framføring som gjenspeiler det landet vi tross alt lever i ?

Forventer vel ikke haringfele og budnad, men...

Markedsføring av landet til turister ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel en musikkonkuranse og ikke en vis fram landet sitt konkuranse? Det har vært mange andre bidrag som ikke er typisk norske men framført av etnisk norske så har ikke de fått samme vinklingen. Selv om jeg er enig at språket burde vært norsk eller engelsk når det er norges bidrag. Selv har jeg ikke oppfattet habba habba .............osv som ord men mer som noen lyder man putter inn for å lage ett refreng. Men jeg har jo fått med meg at det betyr ett eller annet. Og alt dette har jeg fått med meg uten å ha sett mer enn maks 5minutter grandprix de siste 10årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel utfallet av denne konkurransen mer som en lottotrekning. Dete er jo vanlige folks stemmer som avgjør. Folk stemmer vel på det de liker uavhengig av hvilket land det kommer fra og hvor musikalsk bra det er. Hadde det vert en jurie av professionelle musikkere så hadde nok resultatet vert et annet. Da hadde det vel også betydd noe om artistene traff tonene eller ikke. I et av "versene" bommer Stella med bort i mot en halv oktav og hun er ikke alene. Flere artister sang så surt at en proff jurie hadde vendt tommelen ned øyeblikkelig. Veldig mange av de som stemmer har liten eller ingen musikalsk bakgrunn og hører faktisk ikke at artisten bommer på tonene.

Selv så jeg kun det programmet der Norge røk ut, og det bekreftet bare min oppfatning av at jeg nok hadde hatt mye større utbytte av å se på en gammel DVD med Lars Monsen.

Jeg nevnte for noen kollega på jobben at Stelle sang surt, og ingen var enige med meg, men på lørdag var det faktisket program på radioen hvor folk som har musikk som jobb satt og diskuterte hvorfor både hun og andre artister hadde så store problemer med å treffe tonene.

Hva sa jeg?

Nå har jeg en musikksmak som stort sett ikke innbefatter listepopp og billig komers musikk og har f.eks. elsket diverse typer jazz blues funk og bibop siden 16 års alderen. Spiser også gjerne en del klassisk, men også flere typer modærne elektronisk- og samtidsmusikk. Kort sakt lite musikk av den typen man går og nynner på eller danser til.

F.eks. jazz er en musikkform som krever at artisten mestrer sitt instrument 100% og når man har lyttet til slik musikk så lenge som jeg har så blir man etter hvert vandt til å høre til dels små variasjoner og uregelmessigheter i musikken.

Eksempler på favorittartister:

The Alan Parson Project, tatsuya takahashi & the tokyo union, Jean-Luc Ponty, Tomita, Al Di Meola og Jean-Michel Jarre med sine spektakulære seneshow. Artister som for mange sikkert er helt ukjente, men som leverer kvalitet og spenner over et stort og variert spekter av musikk.

Og så, bare for å ha nevnt det nok en gang.

Det blir alt for dyrt å bevare norsk natur med f.eks. noen strømkabler i sjøen, men et melodi grand prix arrangement eller to til samme prisen er helt ok.

Men det blir vel som en av mine ekstremt perifere bekjentskaper som kjører langtransport. Han har alltid noen flasker fint brennevin fra taxfributikken stående. For, som han sier, spør du en kompis som er bilmekanikker om han vil fikse bilen din for 3 - 400 kroner, så blir han nesten fornermet, men tilby en flaske brennevin til samme prisen så gjøres jobben med et stort smil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk stemmer vel på det de liker uavhengig av hvilket land det kommer fra og hvor musikalsk bra det er.

Nå finnes det vel knapt en konkurranse i verden hvor folk stemmer så mye på nabon som i ESC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå finnes det vel knapt en konkurranse i verden hvor folk stemmer så mye på nabon som i ESC.

Du har nok et poeng der. Vi handler i Sverige, spiller svensktoppar og gir dem stemmer i ESC, og hva får vi tilbake? Hvor vi enn snur oss i turistsesongen så møter vi svensker og skal vi ha oss en pils på en restaurant eller pubb så serveres også den av en svenske.

Jo da, gode naboer holder sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regelen om å synge på språket fra deltakerlandet har vel opphørt for noen år siden, så nå er det fritt fram. Jeg vet ikke om det fremdeles offisielt er en låtskriverkonkurranse eller om det er blitt en artistkonkurranse nå. Det har uansett alltid vært framførelsen og showinga som er blitt mest vektlagt av hjemmestemmene mer enn selve låta. Ellers er igrunn det viktigste at den norske deltageren IKKE vinner sånn at NRK ikke enten må gå lenge på sparebluss eller øke lisensen :)

-Frikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.