Gå til innhold
  • Bli medlem

DownMat vs. mammut (ajungilak) Liggeunderlag


4x4

Anbefalte innlegg

Hadde oss ein tur på xxl igår, der kom vi over Mammut Light Pump Mat (570g, 7,5cm), hadde egentligt bestemt oss for EXPED

DownMat (visst du tar samme tykkelse er denne nesten 400g tyngre) .

Noen som har erfaring på mammut underlaget? Blei usikker nå. Mammut var både billigere og mye lettere. Vill helst unngå bomkjøp, når det koster så mye. Ikkje gram jeger, men mer kvalitet jeger

:)

Tips mottas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har Mammut underlaget, har bare fått prøvd det et par netter, men er strålende fornøyd! God komfort, grei isolasjon og en mye mer effektiv pumpe enn Exped, at det veier halvparten er jo også bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Exped er fylt med dun, Ajungilak med skum av et slag.

R verdi på Downmat 7 er 5,9. På Light pump mat er den 4,1.

Dvs at downmat isolerer bedre. DOwnmat 9 har enda høyere verdi.

Så sånn ut i fra tallene så passer vel Light Pump Mat best som vår, sommer og høst. Litt lett vinter.

Downmat er bedre å bruke på vinterturer.

Er du ute etter lett underlag til vår, sommer og høst så lenge det ikke er for kaldt kan du og se på Thermarest Neo Air. Veldig lite og lett, R verdi er 2,5 så vidt jeg husker.

Har selv Downmat 9 DLX og det er et supert underlag. Dog blir det som regel hjemme om sommeren pga vekt. Unntak er hvis det er kanotureller kort å gå fra bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et bittelite spørsmål til. Pleier dere å oppbevare underlaget som det står på arket. Altså ikkje sammenpakka i posen? Tenkte bare dei ligge jo sammenbretta i butikken i lange tider, så kor skada kan dei bli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom der er typen der kanalene ligger som lange pølser i 'madrassen' , og det er integrert pumpe skal det være bra saker. Men dersom det er masse små som ligger symetrisk annen hver i lenderetning og du må blåse opp med puta MÅ du styre unna. Disse sprekker lett, og resultatet blir som å ligge på en balong. Slik ble mitt, og flere andre jeg har hørt om. Jeg fikk asossiasjoner til dengang for lenge siden da kona var gravid :shock:

Når det gjelder oppbevaring har jeg alltid disse underlagene ute av posen med ventilene opp slik at det kommer litt luft inn for å la dun eller syntmateriell få ekspandere litt. Dette vil du ha mye igjen for i form av isolasjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Hei - tar opp denne igjen.

Er det noen som har hatt problemer med at Ajungilaken lekker noe luft? Etter at jeg har pumpet den opp, så lekker den ut 10-20% luft den kommende natta slik at jeg må pumpe den opp før jeg kan bruke den igjen. Usikker på om den lekker helt dersom jeg ikke pumper den opp på ny, men den virker ikke å lekke mer når jeg bare lar den ligge. Jeg har prøvd å lokalisere et eventuelt hull, men dette skjer såpass gradvis at jeg ikke har funnet noe. Jeg har ikke prøvd å senke den i vann enda, antar det blir neste steg. Kjedelig at det skjer med et såpass dyrt liggeunderlag. Slik som situasjonen er nå foretrekker jeg heller å ta med celleplast på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

freddan@ det er ikke pga det er varmt når du pumper den opp og så blir det kaldt på natta? jeg opplevde det samme med exped downmat 7,jeg og var overbevist om att det var noe feil med.

Når jeg kom hjemm så pumpet jeg begge 2 fult (har 2 stk) og dem sto der i 4 dager uten noe lekasje på neste tur så pumpet jeg den full når det var kaldt i teltet og da var det ingen problem :)

Det skal sies att det var nok +20 grader i teltet med i løp av natta ble det -5 grader i teltet så var ganske stor forskjell. (fyrte godt pga barn på tur på vinter må man det)

jeg vet ikke om det her stemmed med kaldt/varmt men er jo veldig enkelt og blåse den opp hjemme og se hvordan det går etter noen dager :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

varme har mye å si på slik oppblåsbare underlag.

Pumper du den opp på dagen i mange plussgrader vil den ha en del mindre luft når det blir kaldere på kvelden.

Når det er kaldt ute vil det og skje at det blir hardere etter du har liget på den en stund fordi varme slår ned fra kropp og sovepose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Flere som har prøvd dette underlaget? 

Holder det mål?

 

:)

Jeg har et lignende fra Ajungilak, bare mitt er rektangulært, og har pute. Dyrt som brennevin var det. Men det er kaldere enn 1cm tykt liggeunderlag fra Europris. Må ikke brukes på frossen mark, du 'fryser i hjel'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.