Gå til innhold
  • Bli medlem

Reinheimen - loffing blant vannene med telt i sommer - trenger info!


SuperTed

Anbefalte innlegg

Har lest igjennom en del gamle tråder både her og andre steder, men i og med de fleste er gamle så starter jeg en ny tråd og legger ved gamle linker her.

Planen er å fiske litt i elver og vann i området i slutten av juni - bruke 1 uke fra inngang fra Asbjørndalen mot Digerkampen. Deretter har jeg to valg på ruter:

1:

Vestover mellom toppene via Buabergvatnet - Storvatnet - Spongvatnet Bollvatnet. Mellom Nørdre Bolla og Hammaren frem til Tordsvatnet. Derfra går turstien som er markert på kartet via Kusevatnet - Torddalen - Billingen.

(Beregnet til ca 4 mil, 6km om dagen.)

Alternativt:

2:

Runde Dørkampen på vest-siden, gå langs nord-siden av Skarvedalseggen, gjennom Lortjønna i retning Aursjøen - Bismo.

(Beregnet til ca 5,5 mil, 8km om dagen.)

Jeg er uerfaren i området og trenger noen råd.

Hvilket føre må jeg regne med i starten av juli?

Vått terreng, null snø? Forhåpentligvis ikke is på vannene?

Tempratur og vindforhold?

Terreng på turen utenfor stier?

Mobildekning? Behov for nødpeilesender? (Har hørt det er lite turgåere der, så sannsynligheten for å bli funnet ved fotskader er vel lav?)

Ekstra mat mht. vanskelig fiske i så høye vann?

Tilbakemeldinger om ruten?

Mulig å bestige Gråhø uten truger på dette tidspunktet?

Noe annet jeg burde ta med i vurderingen?

Både mye bamse og ulv i området har jeg hørt men tror ikke jeg får sett annet enn villrein. Utstyrsliste legger jeg inn her nærmere avreise:)

Kart brukt i første planlegging:

http://www.godtur.no/default.aspx?gui=1〈=2&searchtype=stadnamn&param1=reinheimen

Hvor er Reinheimen og adkomst mot fjellene:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=1991&highlight=reinheimen

En laber tråd om fisket i området

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=3304&highlight=reinheimen

En topptur til Gråhø om vinteren

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=4865&highlight=reinheimen

N50- kartblad: 1319-2 Torsvatnet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal forsøke å gi svar, men ikke sikkert at jeg har rett.

Hvilket føre må jeg regne med i starten av juli? Trolig noe snø, selv om det er relativt lite i år. Kommer helt an på temperaturen i juni.

Vått terreng, null snø? Forhåpentligvis ikke is på vannene? Antagligvis vil det være is på en del vann, i hvert fall dem som ligger litt gjemt i terrenget.

Terreng på turen utenfor stier? Lettgått terreng uten vanskeligheter.

Mobildekning? Behov for nødpeilesender? (Har hørt det er lite turgåere der, så sannsynligheten for å bli funnet ved fotskader er vel lav?) Svært dårlig mobildekning. Kan like godt legge den igjen hjemme.

Ekstra mat mht. vanskelig fiske i så høye vann? Er stort sett alltid mulig å få fisk med mark i bekker og småelver.

Både mye bamse og ulv i området har jeg hørt men tror ikke jeg får sett annet enn villrein. Mye bamse er det ihvertfall ikke, og ikke ulv heller. Jerv er det bra med, men er vanskelig å få øye på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Variant 1 verkar vara denna:

http://www.huthyfs.com/drtgal/index3.html

bild 201-214

Väldigt fin fram till Buaberget, sen lite ödslig och dyster, mycket sten, men inte grov. Kvitbottelvi (1 augusti 2004) var ganska strid, jag letade en stund efter ett vadställe

som verkade tryggt (jag är väldigt försiktig!). Tidigare på säsongen kanske det är vanskligt.

På mitt andra besök gick jag från Lesjaskog till Ysætri, vidare utmed Lora och sen upp genom Skarvedalen

(sten! sten !! åter sten !!!)

och utmed Føysa till Billingen. De etapperna gick i dimmans och magsjukans tecken. På sträckan mot Skarvedalshytta (tror jag den hette)

hade jag inga andra orienteringsmärken än en älv att följa och sedan vika av vid, säg, fjärde bifloden.

Det var en del spänstiga vad, men det var också gott om vatten det året !

(Ser inte riktigt om det här har med någon annan av dina varianter att göra.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.. takk for svar Marmotta!

Når på året tok du den turen?

Din rute er nesten samme som mit alternativ nummer 1.

Storvatnet ser litt kjedelig ut mht. fiske, og stein i skarvedalen gjør at jeg kanskje vil unngå den. Bollvatnet begynner det å bli gangbar stein igjen.. må være kjedelig å få en forstuet ankel helt opp på fjellet der uten mobiltelefondekning.

Nørdre Botnvatnet ser helt perfekt ut, slike vann jeg vil se overalt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag gick alltså från Bjorli den 31 juli, så jag var vid Torsbui den 1 augusti; det blir ungefär en och en halv etapp i Reinheimen.

Nästan alla mina Norgeturer har varit i tiden 25/7-10/8.

Hur det kan se ut i början av juli är svårt att sia om; jag vet inte ens hur snöläget har varit denna vinter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør ikke være noe problem med is på vannene. Har bare fisket i ett vann i Reinhemen (Fellingvatn), og der fikk jeg en bra ørret. Juli er fisketid, men fjellfiske er alltid uforutsigbart. Som det ble skrevet over her: Mark i bekkekulper pleier alltid å kunne redde middagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.