Gå til innhold
  • Bli medlem

Ekstremtelt til langtur - Nanok, Helsport, Hilleberg


Anbefalte innlegg

Helsport har utvilsomt noe av den beste servicen jeg har vert ut for.

Når jeg skal ha nytt telt er jeg ikke i tvil om hvilket merke jeg skal velge.

Billig (i forhold til andre), god kvalitet, enkle og sette opp, egenutviklet stangkanaler og stangkopper, gode stenger, god vanntetthet, relativt lette modeller og ikke minst servicen om det skulle være noe.

Helsport har foresten utviklet og vidreført airflow systemet på 3 sesongteltene til at de kan brukes hele året på 2011 modellen av blant annet fjellheimen. :roll:

Einig her! Sjølv om Hilleberg med fleire freistar, så har HS, både kvalitet og rykte men til mykje mindre peng...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Helsport har utvilsomt noe av den beste servicen jeg har vert ut for.

Eg har fått prøvd ut servicen til Helsport, det aleine er i grunnen eit dårleg teikn. Men det som er endå verre, er at servicen stod til stryk! Så for min del er eg ferdig med Helsport.

Etter den episoden, har Helsportteltet mitt stang frå Hilleberg :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydelig at brukere har ulik erfaring med service-nivået til Helsport...

En speidergruppe i Oslo-området måtte levere inn to HS Femund Family 6-8 etter at speiderne hadde vært litt for voldsomme med grustømming i innerteltene. Dette ble definert som brukerfeil og ingen "tilgivelse" gitt. Tre av fire innertelt måtte skiftes ut på speidergruppas bekostning uten antydning til forhandlingsvilje.

Det verste var egentlig at representanten for Helsport gav speiderledere kritikk for manglende opplæring av sine speidere (!)

(Finnes det noe barne- og ungdomsarbeid som gir bedre kursing i friluftsliv enn speiderbevegelsen, er det bare å si fra....)

I ettertid ser man at dette var en tabbe. Å bruke snøspade for å tømme et innertelt for flomgrus er brutal behandling... Men, mitt poeng er at dette er en tabbe jeg kunne gjort selv i kampens hete. Har jeg ti desperate, våte speidere med hjemlengsel rundt meg gjør jeg mye rart...

Dette kunne være en god historie om hvordan en norsk teltfabrikk kan hjelpe till når barn og unge blir utsatt for det verste uvær som Norges land har å by på i lavlandet om sommeren. Isteden blir det rykter som sprer seg utover til hele Norges Speiderforbund der hundrevis av innkjøpsansvarlige speiderledere blir advart mot å kjøpe telt fra Helsport. Femund Family 6-8 stupte i salg og ble tatt fra markedet. Modellkonseptet lever videre i dag som en mindre Gimle 4 Family. Sier ikke at Speiderhistorien er noen direkte forklaring på modellhavariet, men at dette skjer i det samme tidsrommet sørger ihvert fall for at historien vandrer videre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydelig at brukere har ulik erfaring med service-nivået til Helsport...

En speidergruppe i Oslo-området måtte levere inn to HS Femund Family 6-8 etter at speiderne hadde vært litt for voldsomme med grustømming i innerteltene. Dette ble definert som brukerfeil og ingen "tilgivelse" gitt. Tre av fire innertelt måtte skiftes ut på speidergruppas bekostning uten antydning til forhandlingsvilje.

Det verste var egentlig at representanten for Helsport gav speiderledere kritikk for manglende opplæring av sine speidere (!)

(Finnes det noe barne- og ungdomsarbeid som gir bedre kursing i friluftsliv enn speiderbevegelsen, er det bare å si fra....)

I ettertid ser man at dette var en tabbe. Å bruke snøspade for å tømme et innertelt for flomgrus er brutal behandling... Men, mitt poeng er at dette er en tabbe jeg kunne gjort selv i kampens hete. Har jeg ti desperate, våte speidere med hjemlengsel rundt meg gjør jeg mye rart...

Dette kunne være en god historie om hvordan en norsk teltfabrikk kan hjelpe till når barn og unge blir utsatt for det verste uvær som Norges land har å by på i lavlandet om sommeren. Isteden blir det rykter som sprer seg utover til hele Norges Speiderforbund der hundrevis av innkjøpsansvarlige speiderledere blir advart mot å kjøpe telt fra Helsport. Femund Family 6-8 stupte i salg og ble tatt fra markedet. Modellkonseptet lever videre i dag som en mindre Gimle 4 Family. Sier ikke at Speiderhistorien er noen direkte forklaring på modellhavariet, men at dette skjer i det samme tidsrommet sørger ihvert fall for at historien vandrer videre...

Her kritiserer du ikke Helsport for mangelfull kundeservice, men for for mangefull taktisk markedstenkning. Jeg må si meg enig med Helsport i at grusgraving med spade i innerteltet, antyder manglende opplæring i, og forståelse av hva, et telt er ..... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Finnes det noe barne- og ungdomsarbeid som gir bedre kursing i friluftsliv enn speiderbevegelsen, er det bare å si fra....)

Selv om det kanskje ikke finnes noe bedre, så betyr ikke det at det som allerede finnes er bra nok ;) Ikke misforstå, speideren gjør sikkert mye bra for friluftsliv blant barn og unge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av en historie!

Speiderbarn er et tverrsnitt av Norske barn, på lik linje med andre aktiviteter, samme kan også sies om lederne/instruktørene. Jeg har selv gått i speideren, og minnene er mange om ledere uten den helt store kunnskapen. Ønsket allikevel at sønnen min skulle prøve speideren, men egentlig hadde ikke så mye forandret seg, og jeg så mye rart den høsten han prøvde seg. Det samme opplevde jeg i fotball klubben min sønn spilte i, instruktørene hadde liten kunnskap om idrett generelt, feks basistrening, men det værste var vel mangel på kunnskap om hvordan man får et lag til å fungere.

Helsport kunne sikkert her ha vært litt mer smidige, men at denne hendelsen skulle føre til at Helsport tar ut en modell høres for utrolig ut, for så stor innflytelse har selv ikke speiderbevegelsen på det Norske folk. Modeller kommer og går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Vil du anbefale? Enkelt å sette opp alene? God plass i fortelt? Bilder av telt i bruk?

Sjølv om Tarra er enkelt å setje opp, er det betydeleg raskare å setje opp eit tunneltelt. Eg brukte tunneltelt før, og då satte eg alltid opp teltet før eg kledde på meg meir. No tar eg på meg isolasjonsjakka før eg byrjar med teltet. Men med hektesystemet til Hilleberg, er Tarra enkelt og sikkert å setje opp, også aleine i svært dårleg vær og med vindvottene på, det tar bare litt lenger tid. Eg startar med å feste pluggane rundt teltet slik at dette er festa til bakken, så er det å setje i stengane og byrje med hektene. Dette er rett fram utan noko som helst problem. Med 4 stenger seier det seg sjølv at dette må ta lenger tid enn med 2 eller 3 ferdig-halvt itredde tunnelteltstenger. Fyrste gongen eg satte det opp, var ute på plenen, kledd i shorts og vindvotter :shock: Det såg sikkert dumt ut, men dersom eg skal teste oppseting av eit vintertelt, skal eg gjera det med vindvottene på.

Det einaste som kan vera plundrete med dei mest klumpete vottene på, er å feste toppduken over takventilen. Men festet til dette trur eg er endra sidan eg kjøpte teltet mitt, så det er truleg enklare no.

Teltet har form som eit tunneltelt, det likar eg. Forteltet er altså også som fortelt på eit tilsvarande tunneltelt. Om dette er god eller dårleg plass, er opp til korleis ein brukar forteltet. Eg brukar forteltet mot vinden til oppbevaring og forteltet med vinden til matlaging og inngang. Ettersom teltet er sjølvståande, grev eg ut gropa i forteltet før eg spenner dette ut og sett ned dei siste pluggane, så sant været tillet dette. Å henge heile forteltet til sides er også ein flott måte å få god utsikt frå teltet i godvær.

Bilde av teltet i bruk? Eg er nok ikkje så flink til å ta bilder den vegen. Og dei bildene eg har, har eg ikkje tilgjengeleg her og no.

Om eg anbefaler teltet? Det kjem an på kva du er ute etter. Dersom du er ute etter eit sjølvståande tunneltelt og vekta er godkjent, så kan eg absolutt anbefale Tarra. Dersom eg ikkje hadde hatt tunneltelt fra før, hadde eg nok kjøpt Keron istadenfor (Hilleberg produserte 2-mannsversjon av Keron då eg kjøpte Tarra), raskare oppsetting, billigare, lettare og same form og plass.

No er pengane gløymt for lenge sidan, vektforskjellen er ubetydeleg. Men det hender at eg tenker på kor raskt eg kan få opp eit tunneltelt i forhold, særleg dersom været er passe dårleg til at ein vurderer å setje opp teltet for matpausa. Forskjellen er kanskje at eg med tunneltelt hadde tatt matpausa i teltet og gått vidare, medan eg med Tarra hadde droppa pausa og heller tatt kveld tidlegare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Har nettop fått inn Berans Helium Dome her på jobb, og slått det opp for utstilling i butikk. Jeg som vil ha kuppeltelt med rom til bagasje i fortelt var spent på dette. Stort nok fortelt, liker teltet veldig. Men, for 1 person og hund er det i største laget. Noen tips om lignende, men mindre?

http://bergans.no/produkter/default.asp?liste=telt_liste&MenyID=132000&page=telt_detalje&modID=6025&ml1=7&ml2=&t=Helium Dome 3-Pers Tent

ALTSÅ: Selvstående, stort nok fortelt til en sekk, helst mulighet for å slå opp inner og yttertelt sammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HelSport Trollspiret 2 - er det utgått fra sortimantet? Finner ikke på hilleberg sin side. Vanskelig å finne det perfekte telt, mulig jeg må krype til korset og kjøpe tunneltelt. Men inntil videre er jeg positiv og prøver å lete videre :)

http://www.klikk.no/helse/dinkropp/friluft/article549329.ece

Svalbard 6 camp er igrunn en grei beskrivelse av hva jeg vil ha, bare i 2-mannsversjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ctrl+f `et tråden raskt etter Staika og Allak, og kunne ikke finne at de var nevnt på noen av sidene.

Har du sett på disse? Litt lite fortelt kanskje, ellers ser de jo helt glimrende ut til to på vinterstid.

http://www.hilleberg.com/home/products/staika/staika.php

http://www.klikk.no/helse/dinkropp/friluft/article549367.ece

Staika er badboyen av de to, mens Allak er den lettere utgaven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt rykter om handling i USA + Jetcarrier = sant. Veldig mange tusenlapper av prisen da.

Siden jeg handler mye av andre merker så legger jeg merke til at de ofte koster det samme i USA og i Norge, med bare liten margin imellom. Når ett produkt har så graverende store kostnadsforskjeller som Hilleberg, med påfølgende beskjed: "Ikke send til andre steder i verden gutter, mkey?" Så får jeg en vemmelig følelse av: "La oss melke de for penger folkens, vi er best uansett og kvalitet koster".

Ergo synker ihvertfall min betalingsvilje litt =)

Men jeg har ikke testet det enda. Jeg kom over gode tilbud i Norge og kjøpte heller innenlands med 5 års reklamasjonsrett og mindre stress inkl. til omtrent samme prisen.

http://www.fjellsport.no/telt-1/telt.html?manufacturer=53

Her finner du f.eks. meget fordelaktige priser på enkelte modeller, bla. ett rødt Jannu til 5100,- og hvis jeg ikke tar helt feil, gratis frakt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt rykter om handling i USA + Jetcarrier = sant. Veldig mange tusenlapper av prisen da.

Det er mange firma i USA som sender til Norge og da trenger du ikke bruke Jetcarrier. Jetcarrier skal jo også ha betalt for jobben.

Men Jetcarrier er bra hvis du handler fra noen som bare sender til adresser i USA. Jeg har brukt dem flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange firma i USA som sender til Norge og da trenger du ikke bruke Jetcarrier. Jetcarrier skal jo også ha betalt for jobben.

Men Jetcarrier er bra hvis du handler fra noen som bare sender til adresser i USA. Jeg har brukt dem flere ganger.

jetcarrier er VELDIG billig.. jeg sender mye varer fra usa og har spart tusenvis av kroner.. de har også KJEMPEservice :)

Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket telt ble det?

Selv har jeg nallo 2 gt til meg selv. Har brukt det ca 2-300 ganger det siste halvannet året, og det har taklet liten storm, haglskurer og tre uker regnvær veldig godt. Eneste jeg ville ha ønsket med, er like høye stenger og utsikt bakover, som nammatjen har, men tyngre..

Har også sett mye på allak, men stort fortelt veide mot nallo.

Ps. Den testen som det ble vist til tidligere i tråden, om at det var dårlig vanntetthet i hillebergteltene.

Det har vært bekreftet her på fjellforum 14253 ganger at det var en "sample" som ble testet, og endringer gjort.

Vanntettheten er super.

Lykke til med teltet, og turen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at Svalbardteltet til Helsport er en blanding av kuppel og tunnel og for meg ser dette ut som et svært bra telt, noe jeg også regner med det er, men har ikke fått testet det, kun lest tester, noe som ofte ikke viser seg å være helt det samme. Så jeg lurer derfor på om noen kan hjelpe med litt selverfart infor. En ting som hadde vært fint å avklart er om det er mulig for teltet å ligge "delvis oppslått" i pulk.

På forhånd takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.