Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger tips Hardangervidda øst - Mogen


Zabla

Anbefalte innlegg

Hei dere. Sitter å drømmer om sommerens fjelltur og håper og tror at det kan bli en tur til Hardangervidda i starten av august. Jeg har lest litt på forumet, men trenger noen konkrete tips.

1. Planlegger å gå relativt kort, men heller ta dagsturer med fiskestanga. Foreløpig plan er å gå fra Mogen - følge Kvenna opp til mjågevatn og evt. runde over til Gjuvsjåen. Hva er det å si om terrenget i disse traktene. Er det merka løype her? Skal ha med en som ikke er så god til bens, nemlig, og da er det best å holde seg til greie stier og ikke så mye fjellur og stigninger.

2. Hva kan man si om fiske i dette området? Håper på fangst av typisk stekeørret, bare.

3. Mark og spinner som er tingen?

4. Noe annet jeg bør vite om området? Kanskje gå inn fra et helt annet sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hei dere. Sitter å drømmer om sommerens fjelltur og håper og tror at det kan bli en tur til Hardangervidda i starten av august. Jeg har lest litt på forumet, men trenger noen konkrete tips.

1. Planlegger å gå relativt kort, men heller ta dagsturer med fiskestanga. Foreløpig plan er å gå fra Mogen - følge Kvenna opp til mjågevatn og evt. runde over til Gjuvsjåen. Hva er det å si om terrenget i disse traktene. Er det merka løype her? Skal ha med en som ikke er så god til bens, nemlig, og da er det best å holde seg til greie stier og ikke så mye fjellur og stigninger.

2. Hva kan man si om fiske i dette området? Håper på fangst av typisk stekeørret, bare.

3. Mark og spinner som er tingen?

4. Noe annet jeg bør vite om området? Kanskje gå inn fra et helt annet sted?

Hei!

Jeg er ikke altfor kjent ved Mogen, men har gått opp til Gjuvsjåen en gang. Det er jo en drøy stigning fra Møsvann opp til Gjuvsjåen altså, så det er jo et spørsmål _hvor_ dårlig til beins turkameraten din er? Alternativene til korte dagsturer i så måte blir jo litt verre, men jeg mener at stien fra Kalhovd og vestover er enklere. Så får noen "correct me if I'm wrong".

Et alternativ er jo å kjøre litt lenger og angripe vidda nordfra! Eidsfjord, Vivelid, Tinnhølen. . Eventuelt å starte fra Haukeli!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en tur fra Mogen for to år siden, Turen var fra Mogen til Haugastøl.

Brukte en uke på turen, hvor det var 4 dager med vandring, og masse fine fiskevann ;)

Den kan anbefales. Veldig lett tur med fint terreng. Kan selvfølgelig bli litt tøffere for en som er dårlig til beins, men greier han bakken opp fra Mogen greier han resten :wink:

Turen var som følger:

Mogen - Lågaros - Rauhelleren - Haugastøl.

Overnattet på Lågaros, mellom Lågaros og Rauhelleren og på Rauhelleren.

Gikk fra Rauhelleren til Halne og tok Halnekongen over Halne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde en tur i dette området for noen år siden, og såvidt jeg husker var det grei sti opp til Vollevatnet, derifra å videre oppover kvenna er det svært dårlig med stier, men siden du har tenkt til å gå mot mjågevatn slipper du tenke på det.

Det er en del folk som tar båten inn til mogen om sommeren for deretter å gå oppover langs kvenna på kortere dagsturer, så jeg tror stiene skal være greie i nedre del av kvenna. Stien fra vollevatnet og opp til mjågevatn husker jeg ikke helt hvor bra er, har bare krysset den en gang, den er nok ikke allverden for å si det sånn. Tror heller ikke stigningen opp til mjågevatn og videre til gjuvsjåen er like brutal som fra mogen til gjuvsjåen. Eneste "problem" er vel at det ikke er noe stier mellom mjågevatn og gjuvsjåen, og at stien oppover kvenna mest sannsynlig er endel dårligere enn den mye trafikkerte stien fra mogen til gjuvsjåen.

Når det gjelder fisket i dette området vet jeg at det går opp stor fisk i kvenna om høsten, men og mye smått, små sluker og spinnere funker nok bra. I vollevatnet vet jeg det skal være en god del pannefisk:)

God tur !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk over vidda i -95 og da startet vi på Mogen, gikk langs Kvenna og opp i høyden nord for Sandhøl til Mjågevatn (opp skaret mellom 1176-toppen og Sandhølnutan). Vi fant det enklere enn å gå stien opp langs Skvetta. Vet egentlig ikke om vi sparte så mye tid på det. Men vi kom raskere opp i høyden og vekk fra myggen. Var endel vierkratt langs Mjågevatns østside som vi forbannet. Hadde en teltovernatting i sørenden av Mjågevatn og neste telting ved Grunntjørni der Gjuvsjååi kommer ut. Hadde fiskekort for området, men resultatet var magert.

Et veldig spennende område. Fint der. Skal være fiskerikt. Jeg vil forsøke å få meg en ukes tid der igjen i august i år hvis alt går etter planen.

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han er dårlig til bens ville jeg heller satset på å kjøre opp til Stegaros og ta båten inn til Mårbu. Derfra er det lett gange til mye gode fiskevann. Ikke like mye stigning som ved Mogen. Det er også godt fiske ved Mår, i innløpsoset. Rimeligst fiskekort hos han som kjører båten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør ikke la deg skremme av de andre postene her.Stien fra Mogen til Gjuvsjåen er på ingen måte avskrekkende. Stigningen er moderat og fordelt over et langt strekk. 2 timers rolig gange fra turisthytta til Gjusjåen.Veien langs Kvenna til Vollevatn er veldig fin, litt lengre, men ikke mye. Stien langs Skvetta til Mjågevatn er også grei, men derifra til Gjuvsjåen er mer kronglete enn kartet tilsier. Hold høyt i terrenget. Ellers er fiske greit i alle nevnte vann, bra med småfisk, og en og annen rugg..

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei.

Jeg hadde kjørt inn til synken for så og ta båten over Mårvann, fint og lettgått terreng der inne. Og plenty med stor fin fisk også. Og spør Even (han som kjører båten) om å få fiske i kosadalsvannet, er du heldig så sier han ja. Ellers så er skjorteåi en god plass å ta noen kast i. Egentlig et flott fiske i hele omerådet. Even er grunneier der inne, så kjøp kort av han. har skrever litt om Mår og Mårvann her inne.

http://fjellfanten-fjellfanten.blogspot.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.