Gå til innhold
  • Bli medlem

GoLite RS 1-Season Quilt


bolletog

Anbefalte innlegg

Annonse

Hvor har man hode på denne? -4 Hmmm virker på meg som denne lover mye mere enn den kan holde. Sikkert grei på varme sommerdager men når gradestokken nærmer seg 0 så blir det stusselig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også vært interessert i bruken av Quilts. Det er ikke sjelden jeg åpner posen helt og bruker den som dyne. Senest på Hardangervidda i påsken. Man ligger jo greit i godt under 10 grader med en vanlig dyne på soverommet, så hvorfor ikke på tur. Jeg fant en tråd som diskuterer forskjellen på quilt og sovepose: http://www.backpackinglight.com/cgi-bin/backpackinglight/forums/thread_display.html?forum_thread_id=8891

Her fremheves spesielt mer "frihet" når man sover ved bruk av quilt. Man kan få disse quiltene for 1000-1200 kr. ved kjøp fra USA nå. Jeg er fristet til å prøve...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for min del så tenker jeg også at det er litt smør på flesk med exped liggeunderlaget som har dun inni seg og soveposefyll over der igjen...det jeg er mer bekymret for er at det skal trekke mye på sidene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

den der er vel heller ikke akkurat lett.... jeg tror noe av essensen med sovepose ligger i at du har kontroll på luften rundt kroppen.

Jeg ville nok også gått for en 3 sesongs sovepose. Kjøpte selv en Ajungilak Sphere Spring (hele 550g) som er helt nydelig.

Her er en liten sammenfatning av alternativer jeg lagde før jeg kjøpte min pose:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=21908

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den der er vel heller ikke akkurat lett.... jeg tror noe av essensen med sovepose ligger i at du har kontroll på luften rundt kroppen.

Jeg ville nok også gått for en 3 sesongs sovepose. Kjøpte selv en Ajungilak Sphere Spring (hele 550g) som er helt nydelig.

Her er en liten sammenfatning av alternativer jeg lagde før jeg kjøpte min pose:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=21908

i utgangspunktet så har jeg konsekvent brukt syntetiske poser, bor i bergen og er vandt til fuktighet forsåvidt...det gjør at jeg får litt noia med dunposer :)...så er de så dyre. Akkurat den du viser til var ikke så værst pris, skal ruge litt på akkurat den hehe...mulig jeg burde slutte å være så pysete og kjøpe dun likevel...også 550g da, frister veldig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ultralite versjonen. Fungerer utmerket.

Har bare hatt problemer med trekk en gang men det var med en 5 graders quilt i -11 grader under et bunnløst pyramidetelt i frisk bris. DEt kan vel sies å være en bom fra min side :) våknet likevel bare to ganger pga kalde punkt.

Quilt er for meg mye mer behagelig enn pose og de er lettere. Ha noe på hodet når gradestokken synker mot null. Ungå å puste inn i Quilten (samme som ved bruk av pose).

Trekk kontroleres ved hjelp av noen avtagbare stropper. Lett å bruke.

Du kan få Quilter vesentlig lettere enn denne hvis lommeboken tillater. Golite har, selv om det er et såkalt "ultralight" selskap, valgt å gå litt tyngre enn absolutt lettest. De bruker disse ekstra grammene til bedre materialvalg med tanke på håndtering av kondens. Synes det er et bra valg for utstyr med dun.

Sjekk ut ultralightoutdoorgear.co.uk De har tilbud på Golite quilts. Har du råd til "ultralight 3 season down quilt" så er den anbefalt på det varmeste.

NB: dersomattehvis....

Dersom du ønsker å strekke tursesongen lenger inn i vintersesongen er det en god ide å ha en vintersovepose /quilt med dun kombinert med en lett syntetisk quilt som man har på toppen. Da vil kondens fra kroppen migrere gjennom dunposen/quilten og ut i den syntetiske. Den syntetiske mister ikke like mye av sine isolerende egenskaper som dun og er lettere å tørke ut i solen. kan jo også bli brukt som teppe ved pauser uten at man trenger å være like forsiktig som ved dunposen.

Sjekk ut http://thunderinthenight.blogspot.com/2011/04/thunder-on-tundra-gear-sleep-system.html for et eksempel på denne bruken.

Noen liker quilt for 3 sesonger og pose for vinterturen så det er verdt å tenke på hvis man har planer om vinterbruk ellers ender man opp med å brenne masse penger. Man må passe på penga til børst vettu 8)

Det ville jo da være lurt å satse på en lett syntetisk quilt til 3 sesonger og sette av peng til en -7 til -10 graders dunpose/quilt. Da blir den totale pakka billiger enn hvis du kjøper en 3seongsquilt i dun, en vinterpose i dun og en syntetisk quilt. Dersomattehvis vinterturer ligger i kortene da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.