Gå til innhold
  • Bli medlem

En skikkerlig rundtur i Jotunheimen.


Anbefalte innlegg

Har tenkt å bruke opp til halvannen/to uker i jotunheimen. Skal både bestige en del fjell og gå i dalene.

Lurer for det første på hva slags fuel man kan forvente å kjøpe på hyttene til DNT. Håper på å faktisk kunne kjøpe renset bensin, men om de selger gass så blir det det.

Estimert utstyr 6,5 kg + Fuel 2,5l og mat kanskje 5,5 kg

Jeg skal også på forhånd sjekke ut om fjellene kan bestiges uten klatreutstyr. Bruker "Norges Fjelltopper over 2k meter". Men ser dere noen fjell som er umulige uten, så venligst si ifra.

Her er ruten samt fjelltopper jeg har tenkt meg opp. Fjelltopper merket -

Bessheim

Tar båten innover fra Gjendesheim

Gjendebu

-Snøholtinden. Østfra, meget bratt.

-Skarddalseggje "muligens"

Olavsbu

-Mjølkedalstinden. Sørfra.

-Rauddalstinden. Østfra via østre raudalstinden.

Fanaråkhytta

-Fanaråki

-steindalsnosi. Sørfra.

Retur fra fanaråken

-Gravdalstinden. Sørfra.

-Stetinden. Sørfra AAH.

-Smørstabtindan

Leirvassbu

-Kyrkja. Sørvest Opp kyrkjeoksle fra leirvassbu, så ta av ved 1700m mot Kyrkja

-store uradalstinden

-Styggehøe

Spiterstulen

-Galdhøpiggen

-Keilhaus topp

-Ryggjehøe

Glitterheim

-nautgardstinden

Bessheim igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bensin får du ikke kjøpt på noen hytter meg bekjent. Det kan hende noen har miljøbensin til motorsag ol, men du får nok ikke kjøpt noe. Gass er heller ikke til salgs. Det hender ofte at selvbetjente og utbetjente hytter har gassbokser stående som eierne har etterlatt, men du kan ikke regne med det. Brann- og eksplosjonsfare gjør at dette ikke er basisvarer.

Konklusjon: drivstoff bør du ta med selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bensin får du ikke kjøpt på noen hytter meg bekjent. Det kan hende noen har miljøbensin til motorsag ol, men du får nok ikke kjøpt noe. Gass er heller ikke til salgs. Det hender ofte at selvbetjente og utbetjente hytter har gassbokser stående som eierne har etterlatt, men du kan ikke regne med det. Brann- og eksplosjonsfare gjør at dette ikke er basisvarer.

Konklusjon: drivstoff bør du ta med selv.

Takker for svar! Da blir det nok gass på turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke til absolutt alle toppene her, men de fleste. Det kommer jo litt an på hvor vant til du er med luft under beina. Noen av toppene er vel litt i grensesonen om man bruker sikring eller ikke. Men ihvertfall Raudalstindane bruker man nok sikring, med mindre man er helt loco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt korekt tenking.

Jeg kommer ikke til å ha med meg klatreutstyr og vil derfor kanskje ikke ha muligheten til å ta alle de nevnte toppene.

Såklart vurderer jeg om hvor jeg klatrer, om det er forsvarlig.

Kanskje man kan si i forhold til Gaustadtoppen som mal. Tror kanskje Kyrkja er litt for luftig på sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke Kyrkja er for luftig på sommeren. Har gått den både vinter og sommer. På vinteren var det sketshiii, men på sommeren hadde jeg med meg 3 stk som nesten aldri hadde gått før i fjellet, og det gikk strålende. Om du er littebitt vant med fjelltopper går det greit, hvis du ikke er det, går det nok greit da og. Det er veldig fint og fast fjell, lite løst og er derfor også en veldig bra topp. Den anbefales på det sterkeste :) Stetinden som ligger rett i nærheten er også litt samme kategori, og anbefales også på sterkeste. Det er topper som ser skumle ut på bilder og fra avstand, men når man kommer dit så går det bedre enn man skulle tro! Det er litt av moroa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for utfyllende svar!

Skal sjekke ut Stetinden også. Er kanskje hva man kan kalle middels fjellvant. har kun besteget syv topper.

Det er som du sier en sikkerhetsfaktor om fjellet består av løs stein eller hardt fjell. F.eks opp Surtningsui er det jo løs stein nesten hele veien opp. Blir mye steinsprang og ulumskheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor du f.eks i nærheten av leirvassbu, så er det et fantastisk utgangspunkt for Kyrkja og Stetinden. Om du ikke er alt for dårlig form, kan du ta begge på en dag. To av de fineste toppene jeg har vært på i Jotunheimen, så dette må du absolutt få lagt inn i ruta di på turen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stetind og Geita på samme dag/helg så er det virkelig barskt. Bor du i sør for toppene kan du jo også si at du har tatt dem "nordpå".... :)

Ja, Geita er også en fin topp, som er verd et besøk. Viss du kommer fra Leirvassbu, får du vasse i vann til livet over Tverrbyttbekken; har prøvd turen flerr ganger.

Alternativet er å steingå bekken ved Tverrbytnede, men da blir det tillagt 1 km mere hver vei på turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har kanskje et poeng der. Skal måle hvor mye en sånn ny gasstank veier kontra bensin.

Ville egentlig gå for bensin uansett fordi primusgalskapen har tatt over.

Jeg tror jeg også ville valgt bensin på en såpass lang tur, spesielt hvis det er meldt noe mer ruskete vær. Greit å kunne tørke klær i teltet og kosefyre litt hvis det er kondensfullt og kaldt. Selvfølgelgig en ulempe med bensin hvis du fyrerer ofte med kort koketid (kaffekoking ol.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ser ut som en fin tur. Meg bekjent er det kun Raudaltindane som er i grenseland i forhold til sikring. Alt kommer jo ann på hvor mye luft du mener er forsvarlig. Ellers er det ingen av toppene du nevner som skal by på nevneverdige problemer.

Litt nysjerrig på hvordan du skal løse logistikken med teltet i forhold til leir eller å dra teltet over toppene? Tror du får noen avgjørelser å ta om hvor mye du skal dra på kontra en god del ekstra kilometer frem å tilbake. Her blir det litt smak og behag. Hvilke hytter tenker du å benytte?

Spennende prosjekt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ser ut som en fin tur. Meg bekjent er det kun Raudaltindane som er i grenseland i forhold til sikring. Alt kommer jo ann på hvor mye luft du mener er forsvarlig. Ellers er det ingen av toppene du nevner som skal by på nevneverdige problemer.

:P

Ja, Vesteggen til Rauddaltindane er til sikring. Det er flerr som har gått seg fast i fjellet dér :-)

Anbefaler å gå Skarddalseggje i stedet for :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ser ut som en fin tur. Meg bekjent er det kun Raudaltindane som er i grenseland i forhold til sikring. Alt kommer jo ann på hvor mye luft du mener er forsvarlig. Ellers er det ingen av toppene du nevner som skal by på nevneverdige problemer.

Litt nysjerrig på hvordan du skal løse logistikken med teltet i forhold til leir eller å dra teltet over toppene? Tror du får noen avgjørelser å ta om hvor mye du skal dra på kontra en god del ekstra kilometer frem å tilbake. Her blir det litt smak og behag. Hvilke hytter tenker du å benytte?

Spennende prosjekt :D

Forsvarlig for meg er vell at man ikke drive friklatring i 300m opp 90 graders vegg uten noen form for sikring :-) . Pleier alltid å tenke på hva redningsmanskapet ville sagt i mange situasjoner.

Når det gjelder overnatting så skal jeg i hovedsak sove i telt. Bare gå innom turisthyttene for proviant eller lignende.

Vekten blir muligens for det meste mat og brensel. Telt, sovepose, liggeunderlag, spisebestikk og primus veier til sammen ca 4,5/5,5 kg.

Skal lage en liste med nøyere målt vekt av utstyret, så langt har jeg ikke kommet enda men skal gjøres.

Edit- dropper Rauddaltindane isåfall. Kanskje jeg får tid til Skarddalseggje, men tror jeg nøyer meg med Mjølkedalstinden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsvarlig for meg er vell at man ikke drive friklatring i 300m opp 90 graders vegg uten noen form for sikring :-) . Pleier alltid å tenke på hva redningsmanskapet ville sagt i mange situasjoner.

Når det gjelder overnatting så skal jeg i hovedsak sove i telt. Bare gå innom turisthyttene for proviant eller lignende.

Vekten blir muligens for det meste mat og brensel. Telt, sovepose, liggeunderlag, spisebestikk og primus veier til sammen ca 4,5/5,5 kg.

Skal lage en liste med nøyere målt vekt av utstyret, så langt har jeg ikke kommet enda men skal gjøres.

Edit- dropper Rauddaltindane isåfall. Kanskje jeg får tid til Skarddalseggje, men tror jeg nøyer meg med Mjølkedalstinden.

Anbefaler alternativ: Fra Olavsbu 1km mot N opp forbi punkt 1500m, deretter mot Ø, sør om Skarddalsvatnet 2,5km til punkt 1651m, hvor det er lett å komme opp til

punkt 1936 på Rauddalseggje fra Ø. Deretter kan eggen traverseres mot V.

Sjogholstinden fra V er også en flott topptur :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke til absolutt alle toppene her, men de fleste. Det kommer jo litt an på hvor vant til du er med luft under beina. Noen av toppene er vel litt i grensesonen om man bruker sikring eller ikke. Men ihvertfall Raudalstindane bruker man nok sikring, med mindre man er helt loco

Ikke det at jeg har vært på Rauddalstindene selv noen gang, men iflg 2000-metersboka til Morten og Julia så skal da i allefall Store Rauddalstinden være nokså uproblematisk fra øst (start på Leirvassbu, gjennom Gravdalen og Simledalen og deretter opp på østryggen som følges greit til topps). Skal også være greit videre til Vestre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke det at jeg har vært på Rauddalstindene selv noen gang, men iflg 2000-metersboka til Morten og Julia så skal da i allefall Store Rauddalstinden være nokså uproblematisk fra øst (start på Leirvassbu, gjennom Gravdalen og Simledalen og deretter opp på østryggen som følges greit til topps). Skal også være greit videre til Vestre.

Du har visst rett. I følge klatreføreren er det ikke klatring om man kommer opp østryggen fra skaret mot Midtre. Skaret kan nås fra nord-øst uten klatring. Fra vest derimot er det 4'er klatring.

Forresten om Sjogholstind: Står kun oppført en vei i føreren. Det er østeggen, som byr på 4- klatring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har visst rett. I følge klatreføreren er det ikke klatring om man kommer opp østryggen fra skaret mot Midtre. Skaret kan nås fra nord-øst uten klatring. Fra vest derimot er det 4'er klatring.

Forresten om Sjogholstind: Står kun oppført en vei i føreren. Det er østeggen, som byr på 4- klatring.

Østeggen har ikke jeg gått! Sjå nedover den fra toppeggen, men fant ikke den spesiell attraktiv!

Sjogholstinden 2141m, er en flott eggtravers av Vesteggen. Enkle steder litt luftig, men det er bare moro — gikk den i sommeren 2006.

Sikring er ikke påkrevd 8)

Utsikten fra Sjogholstind er i topp, og Vesteggen er også grei å gå ned :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som sagt mest spennende å klyve en luftig topp.

Skal se om Rauddalstindene likevell skal bli besteget, men tror isåfall jeg går fra Olavsbu og over.

Når det gjelder Snøholstinden så kanskje jeg velger å gå opp fra østsiden og ned vestsiden.

Takker så langt for mange bra innlegg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.