Gå til innhold
  • Bli medlem

Beste gassprimus/stekepanne kombinasjon?


totoni

Anbefalte innlegg

Hei godt folk! (Dette blir ett rotete innlegg)

Jeg trenger noen råd/erfaringer rundt dette med stekepanne og primus.

Jeg har kommet til den erkjennelsen at utstyret jeg har rett og slett ikke er godt nok for å få ett tilfredsstillende resultat når jeg steker. Det være seg fisk, kjøtt, pannekaker osv.

Utstyret jeg har er: Jetboil, Jetboil stekepanne, Etapower settet (det store), Omnifuel brenner og ei Trangia stekepanne. (bruker bare gass nå)

Jeg har derfor gjort mine små, enkle forsøk på kjøkkenbenken og kommet fram til at den beste kombinasjonen er Omnifuelen med Jetboil stekepanna. Det er hvertfall den kombinasjonen som har minst hotspot.

-Etapower settet er ubrukelig i alle kombinasjoner til steking.

-Jetboil med Jetboil stekepanne går til nød.

-Trangia er nonstick, men litt mer hotspot.

Dette at Jetboil stekepanne ser ut til å ha mindre hotspot skyldes nok fluxringen.

Men så er det det da at denne Omnifuelen ikke er hva man kan kalle lydløs, og Jetboil stekepanna er sticky.

Og da utgår denne kombinasjonen også. Mest pga støy, men også pga mengden smøremiddel det må brukes i panna.

Derfor er jeg på jakt etter en ny brenner/stekepanne:

Det beste, tror jeg, hadde vært Trangia panne med en brenner som sprer varmen godt. (bortsett fra at Jetboil panna er helt ny og det kjennes feil ut å velge bort de 500,- den kostet)

-Slange eller toppmontert? Det er i all hovedsak spørsmål om stabilitet kontra mangel på pakninger? Uansett er panna/gryta såpass lett at jeg må holde i den for å røre rundt i den, og da kan jeg like godt gå for toppmontert, eller?

Etter det jeg har lest er det Msr Windpro eller Msr Superfly som har størst brennerhode. Er dette synonymt med størst spredning?

Optimus Crux er heller ikke så gal. Litt mindre på alt.

Noen som har noen synspunkter? Andre forslag? Erfaringer?

Alt mottas med takk!

Edit: Funksjon, vekt og plass har større betydning enn pris..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gassbrenner i trangiasettet. Har du prøvd dette?

Jeg har ikke erfaring, men vurderer å gå til anskaffelse av nettopp dette. Selv er jeg usikker på om avstanden fra brenner til panne blir for stor ved bruk av Trangiasettet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tynne stekepanner er noe dritt uansett. Kjøp ei billig "tykkbunnet" stekepanne på nille i passende størrelse. Mange ganger bedre uansett vilken brenner du skulle velge. Den taper selvfølgelig på tyngde men er verdt det om du har planer om å steke litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ser og høres hvertfall bra ut. Det hadde vært kjempefint med tilbakemelding på hvordan den er. 140g mer enn jetboil panna, men det skal knærne klare å bære hvis det er ett produkt som virker :idea:

Tilbakemelding kommer. Panna kommer også i en litt større utgave (26 cm), men jeg tror den jeg bestilte (20 cm) passer bedre på Hikeren min. Der sier jo bruksanvisningen at man ikke skal bruke så store kokekar at de dekker tanken. Da kan pakningen til påfyllingslokket bli skadet av varme. Den store panna veier jo ca. 1200 gr. også.

Kanskje den lille panna går greit på "lilleprimus" (Svea 123) også uten at det blir for topptungt. Jeg reiser mest på sykkelturer, så jeg tror nok at jeg skal klare å dra med meg panna uten å velte. Liker også at den har mulighet for forlengelse av håndtak til bålbruk. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Windpro har betraktelig mye større brennerhode enn crux og har mye bedre varmefordeling (har begge).

Den veier jo over dobbelt så mye, men hvis stekeegenskapene er viktige er det verd det.

Superfly har et brennerhode som vel er omtrent som windpro, men den veier ikke så mye mindre, så da vil jeg påstå at stabiliteten til windpro veier opp for det, spesielt hvis du går for litt tykkere panner.

Hvis jeg husker riktig er stål en bedre varmeleder enn både aluminium og titan, så sånn sett vil det være lurt med stålpanne. På den annen side er de fleste kjelesett i stål svært tynne for å spare vekt, så da er det kanskje bedre med de litt tykkere aluminiumssettene.

De pannene som andre har linket til er antagelig bedre enn de fleste kjelesettpanner, men med en så tung panne ville jeg helt klart gått for en slangebrenner for å få nok stabilitet.

Mener det var en liknende tråd på forumet her for en tid til bake. Søk så får du kanskje svar.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en Trangia Gourmet stekepanne hvis jeg skal steke en del underveis.

Er en litt høy alupanne med lokk. Steker en f.eks omlett og slikt går det mye raskere med lokk så en sparer litt drivstoff.

Bruker den både på en liten toppmontert gassbrenner fra Biltema og Omniefuel avhengig av sesong.

For turer med litte stekning bruker jeg en liten stålpanne fra Eagle som var på et kjelesett jeg kjøpte. Den er liten i diameter så den passer best til småting som bacon og slikt. Fordel med den er at den og tåler bål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Slange eller toppmontert? Det er i all hovedsak spørsmål om stabilitet kontra mangel på pakninger? Uansett er panna/gryta såpass lett at jeg må holde i den for å røre rundt i den, og da kan jeg like godt gå for toppmontert, eller?

Ikkje gløym at det er betydeleg enklare å vindskjerme ein låg brennar, altså fordel for slangebrennar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er helt klart inne på noe med vid brenner.

Coleman 550B eller apex ii er fine stødige brennere (bensin) med grei mulighet til svak varme. Når det gjelder brenner er mye annet også.

Til Onifuel finnes det visstnok en annen brennertopp som gjør den stillebrennende.

:idea: Den unike , men desverre ikke sammenleggbare stekepanna er IKEA Steka til hele kr 19,00. Nonstick 198g (kjøkkenvekt) og fin bunn som fordeler varmen, og ikke sklir på primussen. Prisen gkjør jo at det går fint å kjøpe ny minst hvert år, om man ødelegger for mye av nonstick belegget. (min har akkurat startet på 3. året.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bør vise forsiktighet med å vindskjerme toppmonterte brennere, spesielt der det brukes brede kjeler og stekepanner, for varmen slåes nedover, og på min blir toppen av selve gassboksen varm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle gode råd. Da blir det en tur til Ikea for å kjøpe friluftsutstyr. Og så får jeg vel gå til innkjøp av en Windpro. Ingen av de er utpregede lettvektere men,men.. Alt det andre utstyret er det, så jeg kommer ikke så ille ut av det med disse ekstra grammene.

Jeg vurderer å kaste ut hele Jetboilen fra sekken og heller kjøpe en liten vannkjele som passer til Windpro'en. Middag består som regel av Real mat eller fisk og da trenger jeg strengt talt ikke en 'stor' Jetboil, men heller en liten kjele som ikke tar større plass en vannmengden til Real maten (ca. 1.5-2 dl??). Og uten å ha prøvd det, tipper jeg at f.eks. havregryn blir møre nok av å stå 5 min i en brukt Real pose. Det samme med fiskesuppe.

Alt utstyr for ca 14 dager i skogen skal ned i en Helium 55 (også telt, liggeunderlag og sovepose), derfor stresser jeg litt med vekt og størrelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man ikke tenker størrelse og vekt så burde man vurdere å lage seg en sånn varmefordelingsplate som typisk er på større eldre primuser. Prøvde å steke litt på en sånn ved siden av grillen nå og det fungerte kjempefint. (med vanlig stekepanne) http://www.spiritburner.com/fusion/showtopic.php?tid/13864/post/new/#NEW

Det var noe sånt jeg håpet fluxringen på Jetboil panna skulle virke som. Men syns ikke det var noe særlig. Jeg lagde noe lignende på Jetboilen, med det resultatet at hele toppen ség sakte ned i smeltet plast og brenneren måtte gjennom en slankekur med tollekniven for å få plass i koppen igjen :?: Ikke noe å anbefale mao.

Nå skal jeg, etter lønningsdato, prøve meg med en Windpro. Hvis varmefordelingen ikke er tilfredsstillende blir det nok noe hjemmemekka greier for å spre varmen noe alla linken til Phaser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du er litt forsiktig med varmen så er WindPro super til stekepanne (opp til ca 20cm diameter i allefall, har ikke prøvd noe større). Jeg bruker denne sammen med en Optimus Terra stekepanne på fisketurer for å steke fisk, tar også med en eller to kjeler fra MSR Titan Cookset (jeg har 2 + 1.5 + 1 liter kjeler) ant etter hvor mange som er med på tur.

Hvis jeg ikke skal bruke stekepanne ender jeg oftest opp med å bruke en Caldera Cone sammen med en liten kjele for å koke vann til Real eller liknende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du er litt forsiktig med varmen så er WindPro super til stekepanne...

Mener du med det at den er veldig/altfor kraftig?

Den Caldera Cone var stilig. Men så en videotest nå, 10min for å koke?? Har selv en Simon stove som jeg tar med når jeg skal ut på korttur og vil ha noe varmt i koppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en Primus Gravity Easyfuel brenner både sommer og vinter. Stort brennerhode, forvarming, liten og kompakt og bare ca 290gram! Funker som rakkern.

Steikepanna er en Trangia Non-Stick med 24cm diameter. Har fjernet det påmonterte håndtaket i stål og bruker bare vanlig klype. Sparte umiddelbart noen gram.

Tilsammen blir dette et ganske lett alternativ som alltid funker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er lett å fyre for hardt med gass (og bensin / parafin også for den del), men heldigvis er det lett å skru ned varmen om man passer på.

Når det gjelder koketid på 10 minutter, jeg har sjelden så dårlig tid at jeg ikke kan vente en 10-12 minutter på at vannet skal koke. Bruker man rødsprit så må man være forberedt på at det går tregere enn gass / multifuel brennere. Men så er de også stillere så man kan nyte naturen mens man venter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Primus Easyfuel ja. Nok ett godt alternativ... Windpro vs Easyfuel har ikke jeg peiling på...

De 10 min koketid var heller ett spørsmål om vekt på drivstoff en må med. Har særdeles god tid i skogen. Heldigvis..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.