Gå til innhold
  • Bli medlem

Klatring forbudt i Horten ?


Adler

Anbefalte innlegg

Jeg var en tur i Horten idag og besøkte fjellveggene ved Løvøya. Disse fjellveggene har vært mye brukt til klatring, alt fra Arne Næss sr på 60-tallet og til meg selv på 80 og 90-tallet. Men idag var det skilter under fjellveggen der det står at fjellklatring er forbudt. Er det noen fra Horten her som vet mer om dette ? Jeg er veldig nysgjerrig på hva grunneieren bruker som grunn til å nekte fri ferdsel og allemannsretten vi har til å klatre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Jeg er veldig nysgjerrig på hva grunneieren bruker som grunn til å nekte fri ferdsel og allemannsretten vi har til å klatre.

Kanskje det er noen sjeldne fugler som hekker i nærheten?

Det er vel en løsning grunneiere har brukt før for å nekte klatring (klatring kan være reirplyndring).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til VM for utfyllende svar. Jeg ser det ble vernet i 2006, så dette er ganske nytt. En trist dag for alle fjellklatrere. Løvøya hadde fantastisk mange overheng, og lavasteinen var mild mot hendene. Arne Næss snur seg i grava idag. Menneskene må vike for at insekter og mose ikke skal bli krenket. For ikke å snakke om alle måkene som har reir i fjellveggen. Men den store vinneren er nok grunneieren, som endelig vant over klatrerne. Jeg har mange gode minner om ham fra jeg begynte å klatre på Løvøya i 1984. Ofte kom han pesende med fråde om munnen som ei rabisbikkje, der han rabiat fektet med armene og beskyldte oss klatrere for å tråkke istykker jordet hans, eller forstyrre hyttegjestene. Og jeg forstår godt at folk ikke liker å bli plaget av karabin-klikking med det høye prisnivået på hyttene på Løvøya. De har betalt for fred og ro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til VM for utfyllende svar. Jeg ser det ble vernet i 2006, så dette er ganske nytt. En trist dag for alle fjellklatrere. Løvøya hadde fantastisk mange overheng, og lavasteinen var mild mot hendene. Arne Næss snur seg i grava idag.

Med tanke på rekkefølga på begivenheitene, rakk han nok å snu seg før han vart gravlagt :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.