Gå til innhold
  • Bli medlem

Pakke ned telt


finnjpedersen

Anbefalte innlegg

Annonse

Den riktige veien er den veien som er lettest å sette det opp igjen samtidig som det får plass. Om du tenker på at lufta skal ut når du skal rulle det sammen så blir det litt enklere å få det lite. Det kan være veldig kjekt å ha ett strategisk pluggfeste som du kan få ut av posen uten å dra ut hele teltet. Da kan du feste fast teltet i bakken før du tar det ut av posen når det blåser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo være et greit område å utveksle litt erfaringer.

Har hatt litt forskjellig telt. Det først jeg kjøpte som var et billigtelt hadde så trangt trekk at neste måte å pakke det på hva å glatte det så mye som mulig og så rulle nøyaktig sammen. Selv da måtte man "slå" det inn i trekket. Teltet ligger bare i kjellern og brukes kun når noen vil låne det.

De andre teltet jeg har er det bedre plass i trekket, to har komp-reimer. Min vanlig versjon er rett og slett å stappe teltet nedi. På Svalbard sitter innertelt på under pakking. På "amerikanske" teltet er ikke det så lett. og på Lavvolight er det ikke innertelt. Når det er stappet nedi så legger jeg det på bakken og klemmer det litt ekstra sammen med knærne.

Får å legge i stangposen så kjører jeg knyttneven ned langs trekket for å lage litt plass og så skyver jeg inne stangposen rett etterpå. Omtrent det samme med plugger men de tar jo ikke så mye plass.

Vinterplugger har jeg som regel separat. Får 30cm i trekket til lavvoen hvis jeg vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pakker med stengene først nedi posen så teltet stappet helt tilfeldig etterpå.

Når man skal lagre teltet over lengre tid, så burde det henge frittt eller ligge utrullet i et tørt sted skjermet for sollys. UV-stråler er teltets værste fiende.

Man burde også spraye på en silikonholdig spray slik at teltet ikke tørker helt ut og blir merer impregnert.

Skal man bruke teltet til f.eks Hardangervidda eller andre steder hvor det ofte blåser kontinuerlig. Så burde man øve seg på å sette det opp med sterk vind, altså at alt blåser avsted hvis man ikke har ankret det. Det er også mye mer vanskeligere å slå opp et telt i sterk vind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lei av trange pakkposer. Mitt tremanns fjelltelt har fått ny "bolig" i en gammel pakkpose for sovepose. God plass til å rulle sammen teltet og stappe posen med stenger og plugger ned ved siden av teltet. Liker å ha enkel tilgang til pluggene, slik at jeg kan plukke fram en for å teste pluggfestet før jeg pakker ut hele teltet. Det er nemlig ikke alltid at den beste (jevneste) plassen til teltet har de beste forholdene for teltplugger. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er riktigst måte å pakke ned ett telt på? Tenker da på hvilken vei å rulle/brette sammen,

plassering plugger/stenger, bunnen opp eller ned etc.

Temaet har vært diskutert flere ganger tidligere. H*n som søker, h*n finner;

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=13630&start=0&postdays=0&postorder=asc&

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=7458&

Jeg stapper alltid teltet. Før jeg gjør det har jeg bundet opp alle barduner(tar kort tid og gjør det lett å pakke, og ikke minst å sette opp igjen). Teltstengene har jeg som regel utenpå/i sekken, men ikke i samme pakkpose. Dette gjør det enklere å plassere vekt der du vil ha den i sekken og å plassere teltpakkposen i sekken.

Jeg pakker ned innerteltet først og legger det i en pose i sekken, da slipper jeg å få vått innertelt om det regner. Smak og behag.

Til sist fjerner jeg så mye jord jeg gidder/klarer fra plugger og legger de der det er plass.

Etter hver tur tørker og lufter jeg teltet grundig. Ser ikke noe behov for å langtidsoppbevare det på noen annen måte enn i pakkposen sin da.

Det som har gått igjen i mange tråder er at en ved å stappe unngår at "brettekanter" kommer på samme sted hver gang - dermed mindre slitasje. For min del er jeg likegyldig i hvilken ende jeg stapper først ned i posen.

- LM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På mitt Keron 4 har jeg laget meg en veldig metodisk måte å pakke ned, som gjør at det alltid passer lett i posen, og alltid er veldig lett å sette opp, selv i sterk vind.

Nedtaking:

- Først fjerner jeg alle pluggene unntatt de 2 i mot vinden.

- tar ut stengene og får teltet til å ligge flatt mot bakken. (løsner nå evt de siste 2 pluggene, lar de være om det er mye vind)

- Legger barduner og fortelta inn over midten slik at jeg sitter igjen med et flatt kvadrat, like stort som innerteltet. Lar pluggfestene i enden som jeg setter mot vinden være tilgjengelige om det skulle være vind neste gang jeg setter det opp.

- Bretter inn 1/4 av teltet på hver langside, slik at de møtes på midten. På denne måten kommer ikke den våte og skitne underduken imot ytterteltet.

- legger det dobbelt i lengderetning slik at jeg nå har 1/4 bredde igjen bare, det er like langt som stengene, og litt kortere enn pakkposen.

- ruller teltet på stangposen, starter vekk fra vinden, slik at det på slutten av rullen er igjen pluggfestene. Om det er mye vind henger enda pluggene i bakken til nå.

Kjapt og enkelt, veldig metodisk og godt innøvd slik at jeg får det til i 15 sekundmeter i mørket :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinterteltet mitt er eit kuppeltelt, og dette har eg funne ut at er greiast å setje opp dersom det er rulla saman. Og enklaste måten å rulle saman på, er å rulle rundt stengane. Då har eg også ein god mal for kor brei rullen skal vera. Eg rullar mot vinden, slik at pluggfestet som er ytterst skal stå mot vinden når teltet skal slåast opp att. Ein karabin i dette pluggfestet, gjer at det er enkelt å sikre heile teltet i tilfelle vind når det skal pakkast ut. Pluggane lar eg ligge for seg i pulken. I alle fall vintertid er det godt med ein romsleg teltpose.

Ved bruk av pulk og tunelltelt er det greiast å la halve stengane sitje att i stangkanalane og rulle teltet rundt desse. Då er oppsetting gjort på eit blunk, sjølv i ufysleg vær.

Sumarteltet stappar eg i posen. Med sumarteltet mitt er dette det enklaste både under pakking og under oppsett. Pluggfestet som skal stå mot vinden er det siste eg stappar nedi, slik at dette er det fyrste som kjem ut ved oppsetting. Ein plugg i denne enden, og vinden hjelper til å bre utover resten av teltet. Når teltet skal knøvlast nedi sekken, er det greiast å ha stengane for seg, ståande oppreist i sekken, mot ryggen. Pluggposen puttar eg i sidelomma, der er han enkel å finne og det er ingen fare for at pluggane slit på teltduken ved stapping. Pluggposen er raud for at eg ikkje skal oversjå han når eg ser etter om det ligg at noko på leirplassen ved avreise. Dette er noko eg har lært av bitter erfaring.

Bardunane lar eg bare slenge. Etter mange år med aktiv telting til alle årstider, har eg aldri hatt problem med at bardunane flokar seg. Kor stort flokeproblemet er, kan nok ha ein samanheng med korleis bardunstrammarane er, og kva slags snor som er brukt til bardunar. Ifølge nokre trådar på dette forumet, har ikkje alle like gode erfaringar med slengande bardunar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt Hilleberg Nallo4GT blir blodmost ned i et kompresjonstrekk fra Helsport som er robust og fint. Plugger i sekk og stenger i liggeunderlag utenpå sekk.

Jeg har liggeunderlaget mitt spent vannrett nede på sekken, og dette har gjort at stengene har blitt bøyd under transport. Dette er egentlig litt talentløst av meg, men siden stengene uansett skal bli bøyd under oppsett, så går det greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt Hilleberg Nallo4GT blir blodmost ned i et kompresjonstrekk fra Helsport som er robust og fint. Plugger i sekk og stenger i liggeunderlag utenpå sekk.

Jeg har liggeunderlaget mitt spent vannrett nede på sekken, og dette har gjort at stengene har blitt bøyd under transport. Dette er egentlig litt talentløst av meg, men siden stengene uansett skal bli bøyd under oppsett, så går det greit.

Sikker på at det er du som har bøyd de?

Alle mine 6 telt`s stenger har til nå vært bøyd- fra fabrikk :-)

-Det inkluderer mine nåværende Nallo 2 og Nallo 4 GT...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at det er du som har bøyd de?

Alle mine 6 telt`s stenger har til nå vært bøyd- fra fabrikk :-)

-Det inkluderer mine nåværende Nallo 2 og Nallo 4 GT...

Du sier det? Så bra, da er jeg ikke så evneveik som jeg var redd jeg var.

Takk for info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier det? Så bra, da er jeg ikke så evneveik som jeg var redd jeg var.

Takk for info.

Ja, jeg har også gått og trodd at det var min uvørenhet som bøyde stengene. Sterk vind og hard pakking etc. så jeg har jo skrevet i bruktannonsene at "stengene er litt bøyd men har ingen betydning for stabilitet" :-) La merke til det nå på Hillebergstengene fra fabrikk at "åja, det skal nok være sånn ja..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.