Gå til innhold
  • Bli medlem

Lemmen og drikkevann


jenseman

Anbefalte innlegg

Til dere som driter i alt som har med harepest å gjøre: Værsågod, drikk alt vannet dere klarer, det er deres valg, Folkehelseinstituttet har kommet med en anbefaling og det er ikke straffbart å la vær å følge den. I "gamledager" kokte vi også vannet om vi var usikre men overlevde de gangene vi lot vær.

Hvorfor er dere på Fjellforum på internett, vi har da alltid klart oss uten!

Jeg koker vannet i områder med svært stor lemenaktivitet. Det blir mange te og kaffekopper for å si det sånn :roll:

Men mange områder i Norge har også veldig lite aktivitet, og her har jeg drukket liter på liter med vann i hele sommer uten å koke det opp. Oppkokt vann, nedkjølt over natta smaker helt grusomt... Jeg synes personlig at turen mister litt romantikk med gammelt oppkok. Sånnsett synes jeg man bør tillate seg å tenke selv, og ikke bare slavisk følge folkehelseinstituttet. Motsatt gjelder også, at man ikke bare tenker selv, men også lytter til hva institusjonene har å si. Dette er ikke en oppfordring til hverken det ene eller det andre, men en personlig betraktning over en fare som noen steder er mer aktuell enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Med 66 mennesker de første 6mnd å sikkert en god del i løpet av sommeren og høsten så passerer "vi" lett 100 mennesker i år...

Det er vel ikke noe annet i den norske naturen som utgjør større "fare"?

Muligens ikke. 210 stk døde i trafikken i 2010. Jeg kjører fortsatt bil. Det er farlig å leve, sånn er det bare.

Statistikk er artig ja. Kan brukes til så mangt: Siden 2004 har 5 stk blitt smittet av tularemi i Finnmark (ref. Folkehelseinstituttet). Tar du innbyggertall, antall døgn i naturen siden 2004 og antall smittede, og regner på sannsynligheten for å bli smittet, så er den nok forsvinnende liten. Gidder ikke gjøre det for deg. :roll:

Så "faren" er reel, det er ikke mye som er farlig i den norske naturen, dette er vel nesten det eneste vi kan og bør ta noen svært enkle forhåndsregler mot...

Det kommer fram av innlegget over at jeg og gjør det, men jeg koker ikke alt vannet pga. lemenår. Har tatt de samme forholdsreglene som alltid. Ser ut til å ha gått bra. Og som Stormåsen sier var det visst det de gjorde før i tiden.

Man er ikke fanatiker fordi om man kikker oppover bekken en kjapp tur før man drikker...

Det er helt vanlig å gjøre det. Lemenår eller ikke.

Man er heller ikke tøff om man drikker vann med lemmenlort for å være demonstrativ... :lol:

Hvor mye skit er det egentlig i vannene dere snakker om? Høres jo ut som om hele bunnen er dekt. Finn en annen plass hvis du ser "hauger" av lort! Den døde lemen ble oppdaget etter at vi hadde drukket. Nevnte det bare for å vise at det "gikk bra", selv om vi oppdaget en død lemen etterpå. Så reglene funker visst. De var kanskje ikke så dumme før i tiden? Hadde selvfølgelig drukket en annen plass hadde jeg sett den.

IGJEN! Jeg tar de normale forholdsreglene som jeg (de fleste) alltid tar. Lemenår eller ikke. Kan noen vise til et bekreftet tilfelle der noen har blitt smittet av rennende vann, eller vann fra små eller store innsjøer (ikke overflatevann)?

De jeg har lest om som har blitt smittet har drukket bedervet brønnvann.

De fleste jeg kjenner drikker vann på samme måte som før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som driter i alt som har med harepest å gjøre: Værsågod, drikk alt vannet dere klarer, det er deres valg, Folkehelseinstituttet har kommet med en anbefaling og det er ikke straffbart å la vær å følge den. I "gamledager" kokte vi også vannet om vi var usikre men overlevde de gangene vi lot vær.

Hvorfor er dere på Fjellforum på internett, vi har da alltid klart oss uten!

Jeg "driter" ikke i alt som har med harepest å gjøre. Ønsker ikke at noen skal få Harepest! Jeg tar normale forholdregler og mener det er nok. Postet i tråden for å vise at det muligens var litt media hysteri. Ordet "pest" selger aviser bra. Spesielt om det står på forsiden.

Folkehelseinstituttet kan ikke gjøre annet en å anbefale koking/kloring. Hva hadde skjedd hvis de (på spørsmål fra journalist) sa at folk kunne drikke alt de fant i naturen?

I fjor kom folkehelseinstituttet med anbefaling om en viss vaksine.. Du tok vell den og du?

Sitat:

nøff said

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både så og hørte lemen i hopetall på dagens sykkeltur i svensk høyfjell.

Camelbak'en min hadde tømt seg for vann i bilen(noe klemte ned drikketuten) og 4:30 i 20+ grader lar seg ikke gjøre uten vann. Fant en flott stor bekk og fyllte blæra! Sitter nå å kjenner etter harepest- ingen tegn ennå.

Sitter også og fordøyer en episk sykkeltur i variert og flott terrenng. Fordøyes alltid best med en brun venn, iskald sådan:-)

Mulig harepesten forsvant i akkevittens jerngrep??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I områder med flott har man vanligvis på seg lange bukser o.l. for å beskytte seg,

Ikke nødvendigvis. Jeg har gått i shorts på mine kantarell-/bjørnebærturer den siste uken. Prisen jeg må betale er litt ekstra kontroll når jeg kommer hjem. Med en pinsett plukker jeg fort bort flåtten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et ikke ubetydelig antall levende lemen observert i Ramsjø/Fongen-området i Tydal (Sør-Trøndelag) i helgen + plenty lemenskit selvfølgelig.

Vann fra Ramsjøen ble drukket uten rensing/koking, forøvrig ble vannet renset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

64 første halvår -dette gir da 11 tilfeller i juli/augus eller 5-6 i måneden, noe som er 1/2 parten av hva vi hadde i januar til april. Det kan vel ikke være negativt.

Og da er vi på et nivå likt med 2008 (64 tilfeller) og da ble vi ikke advart.... (Egentlig antakelig under - de 64 tilfellen i 2008 er nesten sikkert ikke jevnt fordelt.)

Men selvsagt er det ikke noe Dagbladet trenger å nevne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha kommet hjem fra en tur rundt om kring i USA nå så synes jeg kritiske innlegg til vannrensing med klorin nesten er skammelig.

Enkelte steder er det nok mer klor i vannet enn andre, men stort sett føles springvannet som å drikke fra et badebasseng. Alle gjør det, til og med turistene som elsker isbiter og dispenser cola. Utrolig hvor meningsløst det er å kjøpe vann på flaske og fylle det i et glass vann med isbiter, eller å drikke dispenser cola men holde seg til vann fra flaske.

Måtte bare få det ut.. tror alle og enhver fint kan ta med seg en liten klor dispenser på tur, mye billigere enn rensetabletter i butikken :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hele kommer vel til at om mann er villig til å ta sjangsen!

Har selv drukket fra bekker i sommer, men da selvfølgelig med "lemmenår" i bakhode, og da evt risiko for å bli smittet :-)

Som tidligere sagt, så har jeg drukket vann i bekken i en mannsalder, og gjør det enda uten problemer.

Det er noen enkle spørsmål man kan stille seg:

Ligger det mye død lemmen i området?

Er det døde lemmen i bekker og vann?

Er det stor eller liten vannføring?

Hvis du kan svare ja på to av disse og det i tillegg er liten vannføring i bekken så ville jeg sett meg om etter et annen sted å drikke, men hvis ikke, så er det bare å drikke.

Selv om det er lite vann, og du kan svare ja på mine to første spørsmål så er likevel skjangsene for smitte veldig liten.

Da jeg var i militæret så lærte vi at om en mann pisser i bekken, nesten uansett vannføring, så kan du drikke ti meter lenger nede uten problemer.

Jer er realist, og vokter meg vel for å bli hysterisk.

Presse og media profiterer på folks frykt og vil derfor forsøke å skremme flest mulig, så mye som mulig og så ofte de bare kan.

Hvor mange har blitt smittet av å drikke bekkevann de siste fem til ti siste årene, hvor mange går i fjellet og drikker bekkevann hvert år, og hvor i landet har disse eventuelt blitt smittet.

Sammenlign med smitte og skade skjedd i byer og tettsteder her i landet som følger av urent drikkevann i vannledningsnettet og bil- / sykkeltrafikk.

Faren for å skade seg i trafikken, bli matforgiftet på MC donald eller å vinne i lotto er nok mye større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var i militæret så lærte vi at om en mann pisser i bekken, nesten uansett vannføring, så kan du drikke ti meter lenger nede uten problemer.

Urin er bortimot sterilt når det forlater kroppen, så slik sett har "militæret" sine ord på det tørre. Vannets evne til "selvrensing" er ellers noe jeg ikke uten videre tar for god fisk....

Ikke stol på alt du engang lærte i militæret. Myter som den med tissing i bekkenes innebygde renseanlegg blir ukritisk resirkulert av både befal og menige.

EDIT: Jeg kan ellers tilføye at jeg er på linje med REs når det gjelder å vurdere faren for å bli smittet .... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kom over noen som kjente en som fikk harepest i sommer.

Har en kjempehyggelig frisør med en ektemann som er ivrig innen friluft og jakt. Om jeg husker historien riktig så var det mannen hennes og jaktlaget som alle drakk fra området nå i sommer.

Den personen i jaktlaget som i flere år hadde bodd ved jaktområdet, og alltid drukket fra bekker, ble smittet fra en bekk. Dette var personen som burde kjenne området best. Mannen fikk raskt en kraftig feber og det ble så alvorlig at han visstnok ikke klarte å kjøre bilen hjem. På legekontoret ble det gitt antibiotika, tilstanden var visstnok ganske ille.

Hørtes ut som det ville ta lang tid før han ble ved sine fulle fem igjen.

Tenkte bare videreformidle historien. Tror ikke dette var langt unna Oslo siden frisøren min holder til på østkanten der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harepest / Tularemi er noe jeg kun anbefaler min værste fiende, og da kun min værste!

Pådro meg dette den 2. mai uken 2010 i området nord for Haukelisæter. Drakk av mellomstor flombekk som gikk delvis oppå snødekket. I og med at dette skjedde før årets "epedemi" hadde hverken undertegnede eller leger noen mistanke i den retning, i ettertid har jeg sett at det var 3-4 tillfeller lenger sør i Ryfylkeheiene (tror det var der) i ca samme tidsrom. Problemet med harepesten er at det tar 3-4 uker etter utbrudd før det kan spores i blodprøver, samt at blodprøvene i mitt tilfelle måtte sendes via Buskerud Sykehus og videre til Danmark for analyse. For mitt vedkomne betød dette 3 månder 100% sykemeldt og periodevis tilnærmet pleiepasient, videre varierende gradert sykemelding i 6 månder, samt sterkt redusert allmenntilstand og nedsatt imunforsvar. Først i midten av februar dette året var jeg i stand til å spenne på meg truger og gå de første rolige turene i nærmarka her i nedre Buskerud.

Så for å si det sånn; jeg hadde ikke behov for å være "eplekjekk" på sommerens turer i Haukeli / Songaområdet, jeg kokte vannnet og kommer også til å gjøre det på kommende fjelltur i samme område neste uke!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. så jeg har gjort litt research på harepest aka. tularemi.

Flere forskingspapirer skriver ang. levetid at bakteriet har kort levetid.

En av grunnene som er notert er "solar radiation".

Se f.eks. her:

http://infectioncontrol.ucsfmedicalcenter.org/BT_FACTSHEETS/TULAREMIA%20GUIDELINES.pdf

Det var her jeg tenkte at det egentlig kunne være riktig enkelt å rense vannet for harepest om man ikke er bekymret for noe annet.

SODIS er en metode som er brukt mht. sol stråling for å "rense" vannet. Det går i bunn og grunn på at du lar vannet ligge i en trykkbeholder (som f.eks. en flaske med tett kork) i tilstrekkelig med tid slik at vannet holder en viss tempratur.

Kilde blant annet wikipedia (selv om wiki er et "allemanns" leksikon):

http://en.wikipedia.org/wiki/Solar_water_disinfection

Om denne metoden kan brukes til å helt og holdent ta livet av harepest bakterien fant jeg ingen forsking på, men dette burde ABSOLUTT gjøres et forsøk på.

I bunn og grunn ville i så fall dette være en enkel og brukbar metode til å sikre seg littegrann for dem som ikke orker å koke hver liter i vann og bekker man er litt usikker på :)

Tror jeg.......... hehe..

Edit: "Super oksideringen" du vil samtidig få med vannet i trykk (med topp på) vil også bidra til å drepe bakterien.

Enda en gang, tror jeg... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SODIS er en metode som er brukt mht. sol stråling for å "rense" vannet. Det går i bunn og grunn på at du lar vannet ligge i en trykkbeholder (som f.eks. en flaske med tett kork) i tilstrekkelig med tid slik at vannet holder en viss tempratur.

Med andre ord: SODIS har sterke begrensninger i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.