Gå til innhold
  • Bli medlem

Loffing med telt - Hardangervidda øst?


fjellrypa

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å gå noen dager med telt til sommeren, og har lyst til å utforske et område jeg ikke har vært i før. Type sette opp teltet og gå på topper i området, fiske litt, bare være i fjellet. Teste ut om tålmodigheten tåler den type tur.

Hvordan er det innenfor Mogen? Tenkte at det kunne være en ok opplevelse å være litt turist på båten (huff :) ) og så finne et området å gå litt rundt i, f.eks nordvest for Mogen.

Noen som er kjent der?

Tar gjerne forslag til andre steder også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,

Tok turen inn til Mogen med Fjellvåken forrige sommer. Med telt og fiskestang i bagasjen gikk turen opp til Lågaros, litt nedover Lågen før vi snudde nesen sørover igjen. En ting som slo meg var et veldig flatt landskap med noen svære vann som vi fisket i. Vi gikk tidlig i juli og fikk lite fisk når vi passerte 12-1300 m. Veldig lettgått området, men tror jeg personlig hadde blitt utålmodig av å ligge på samme sted over lengre tid. Er ikke akkurat toppturer jeg forbinder med østvidda.

Gikk en hytte til hytte tur lenger vestover litt senere på sommaren. Litt mer kupert og spennende terreng. Tror jeg hadde hatt det bedre der dersom jeg skulle slått leir over lenger tid. Også muligheter for å finne litt mindre oversiktelige vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Dersom du vil ha litt mer kupert terreng enn det du finner nordvest for Mogen kan du heller gå østover. Skillet mot "flatvidda" går i sørenden av Kallungsjån, langs Vråsjån og mot Reksjå kan du gå på topper og finne fine fiskevann.

For to år sida solgte de bare fiskekort for området på Synken (Kalhovd), men det går jo an å starte der og så ta Fjellvåken fra Mogen på hjemturen.

God tur uansett!

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turtips.

Jeg har gått en fin rundtur med start på Mogen. Fulgte Kvenna oppover til Nordvollen og gikk opp til Mjågevatn. Ved Mjågebu brakk jeg av mot Gjuvsjåen, og fulgte stien tilbake til Mogen

Ellers liker jeg meg meg best på Hardangervidda øst. Terrenget er spennende, "lettgått", og er du heldig finner du endel fortidsminner, bla dyregraver, og ledgjerder

Siste uke i juli starter jeg på en 14 dagers tur fra SYNKEN ved MÅRVATN i TINN, TELEMARK. Se kart, GodTur.no

Fra Synken vil jeg gå inn på Vikfjellet, første stopp Holken (1285). Følger så Vibekkfjellet vestover og trekker ned mot det midtre Sletteidvatni (1306). Fisker i vannene rundt Øvre Sletteidvatni (1307), vannene ovenfor (1229 0g 1330) samt Gunnvaldstjørni (1385 og 1362).

Herfra kan du gå til Mårbu og ta båten tilbake til Synken.

Eller gjøre som jeg har planlagt, fortsette mot Geitvassdalen. Den skal jeg følge ned til Hengebrua over Lågen til Rauhelleren. Om du er medlem av Turistforeningen kan du overnatte/proviantere på Lågaros. Ved Muran er det en åpen hytte med ovn.

Etter Geitvassdalen vil jeg følge stien til Mårbu, men der den krysser kjerreveien vil jeg følge den nordover og fiske meg nedover SKJORTEVASSDRAGET til Mårbu, og ta båten tilbake til Synken.

Du trenger 3 fiskekort som kan kjøpes på Synken, evt av Even Prestegården som driver skyssbåten

M/B Mårfjord Tlf. 481 02 005 eller www.maarbu.no. Seilingstidsrom: 1. juli - 15. september 10.

God tur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turtips.

En fin rundtur er å starte fra Mogen og følge Kvenna oppover til Nordvollen. Derfra kan du følge stien opp til Mjågevatn og følger vannet oppover til Mjågebu. Der brekker du av mot Gjuvsjåen og går tilbake til Mogen. Fiskekort får du på Mogen.

Ellers liker jeg meg best på Hardangervidda øst. Terrenget er spennende, "lettgått", og er du heldig finner du endel fortidsminner, bla dyregraver, og ledgjerder

En fin ukestur, med en mengde variasjonsmuligheter er å starte fra SYNKEN ved MÅRVATN i TINN, Se kart, GodTur.no .

I slutten av juli vil jeg gå fra Synken, til Vikfjellet, første stopp Holken (1285). Følger så Vibekkfjellet vestover og trekker ned mot det midtre Sletteidvatni (1306). Fisker i vannene rundt Øvre Sletteidvatni (1307), vannene ovenfor (1229 0g 1330) samt Gunnvaldstjørni (1385 og 1362).

Jeg vil så fortsette mot Geitvassdalen, men du kan f eks gå ned Grytekilvassdraget til Mår og ringe etter båt som tar deg til Mårbu. Eller du kan gå mot Viuvatnet, + "litt til" og finne stien fra stien fra Lågaros og følge den til Mårbu.

Du trenger 1 fiskekort som kan kjøpes på Synken, evt av Even Prestegården som driver skyssbåten

M/B Mårfjord Tlf. 481 02 005 eller www.maarbu.no. Seilingstidsrom: 1. juli - 15. september 10.

God tur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.