Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av trekkhund


Kenneth

Anbefalte innlegg

Hei Kenneth,

hovudforskjellen mellom malamute og husky er at malamuten er ein tyngre hund, seig, som kan trekkje tyngre over lengre avstandar, medan huskyen er meir prega av fart. Gå inn på til dømes www.igaluk.no. Står mykje informasjon om malamuten der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

  • 1 måned senere...
Berner sennen og sånn type bamse hunder, er dei brukenes til kløv og pulk?

Flere jeg kjenner som har hatt en sennen hund har ikke fungert særlig godt på lengre turer og i snø. Den blir fort tung og synker noe nedi. Det ble fort belastninger på skjelett og muskulatur. En av de som hadde sennenhunden byttet ut i en springer spaniel og er strålende fornøyd pr. i dag :) Men den er ikke så godt egnet for ekstremt vinterbruk.

Husky, malamut og grønlandshunder høres mer passende ut i forhold til det du skal brukde den til. Jeg ville nok ikke gått for en Akita. De er flotte å se på, men har opplevd at motivasjonen til å trekke ikke er spesielt stor og at ufattelig mange av hannhundene av rasen blir avlivet før de blir to år fordi uerfarne eiere ikke klarer å håndtere dem. Veldig ofte har jeg også opplevd at de er aggresive mot andre hunder. Det er mer slitsomt enn man kan forestille seg :!:

Uansett. lykke til :? Det er mye glede i en firebent venn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

om målet er å skaffe seg en god turhund til trekking av pulk og bæring av kløv, sammtidig som en ønsker en hund med lite sykdom og en sosial hund vil det beste valget være Alaskan Husky. hunden bør kjøpes fra en oppdretter/hundekjører som har holdt på en stund. seriøse hundekjørere selekterer fort ut hunder som ikke er sosiale eller mangler arbeidsvilje. Problemet med reinrasa hunder som Malamut og Akita er bl.a at de avles på rasekriterier, altså utsende og farger, fremfor bruksegenskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alaskan Husky - sjekk her om du bor i midtnorge. Dattera kjøpte hvalp herfra. Virker seriøse, hvalpen (nå 4 mnd) er så langt et meget trivelig bekjentskap.

http://www.freewebs.com/lianhusky/

Vær ellers obs på at dette ikke er en rase i kennelklubbens forstand, slik Alaskan malamute og Siberian husky er. Alaskan husky er en trekkhund, avlet for fart og utholdenhet med moderat belastning (Itadarod etc...) Utg.pkt. er polarhunder, med innblanding av greyhound, fuglebikkjer etc for å øke farten. Stamtrærne går på løpsprestasjoner. (Oldefar til datterens hund har vært med å vinne Itidarod f.eks.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg en Alaska Husky for ca 1 måned siden, å vi stor trives. Har aldrig hatt hund før, synes det går greit.

"Ria" lærer fort, er rolig, ble fort stueren.

Jeg hadde ikke kommet til å kjøpt noe annet en Alaska Husky, men de fleste sier vel at de ikke ville hatt noe annet en det man har selv:)

Ble såpass hekta etter at jeg kjøpte meg Husky, at nå er jeg med å trener hundespann flere dager i uka hos han jeg kjøpte hunden av.

post-274-133474440087_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig at Alaskahuskyrn ikke er en registrert rase, eller en rase slik man vanligvis tenker på det. innenfor Alaskanhuskyen(Ah) finnes flere grunnlinjer etter bruksområde. I sprintlinjer finner en veldig mye innblanding av hunder som vhorster, pointer og grayhound. For langdistanse er det forskjellige grader av hvor fremtredende disse rasene er prosentvis. Det er stor variasjon innen langdistanselinjene mht størrelse og trekk- kontra løpeegenskaper. Om en leter litt lar det segt gjøre å få tak i Ah på mellom 25 og 30 kg som kan trekke tunge pulklass. En mulighet er å lete etter f.eks en blanding mellom Grønnlandshund og Ah. Dette slår i de fleste tilfeller positivt ut, selv om en må regne med en litt mer stri hund enn en "ren" AH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan!

Jeg har 2 Alaskan Husky som jeg har hatt siden de var 8 uker gamle. De er nå snart 2 år gamle og erfaringene så langt er entydig positive :D

Mine huskyer er utehunder og liker ikke noe særlig å være inne og det passer oss godt med tanke på at samboeren er noe allergisk for hund. Men tross dette er de meget sosiale og veldig barnevennlige (har 3 gutter fra 6-8 år).

Hundene trekker meget godt og klarer å holde et jevnt høyt tempo over lengre distanser (dette er jo en av styrkene til AH). Jeg har ikke fått testet dem på kløv ennå, men vet av andre at de bærer middels vekt over lengre distanser uten større problemer (men ikke like stor vekt som eks. Malamute m.fl.).

Jeg har vært så heldig at mine Alaskan ikke er "bråkete", selv om de står ute. De lager så og si ingen lyd - hverken bjeffing, knurring eller "sutring/hyling". Dette tror jeg nok mye skyldes at jeg har 2 stk som går løs i hundegården og som har stor glede av hverandres selskap. Hadde eks. en Grønnlandshund for 5 år siden som jeg måtte gi bort på grunn av at den lagde for mye "leven" da jeg bodde i sentrumsnære strøk og som ble rett og slett for ensom og krevde mye sosial omgang.

Når jeg er ute i fjellet så har jeg de ofte løse (så lenge det ikke er båndtvang) og det går fint. De går aldri lengre unna enn at de har øyekontakt og sjelden lengre enn 100-150 meter. De er ivrig på fugl, men har aldri tatt avgårde mot eks. storvilt (enda de har hatt mange nok muligheter til det). Men en skal alltid være forsiktig, da disse hundene har jaktinstinkt som de fleste andre hunder.

Alt i alt, så er vi iallefall meget godt fornøyd med våre Alaskan Husky. Det har kommet mange tips og råd ang. hunderaser her, men hvis det skal stå mellom AH og Malamute så vil jeg velge ut ifra hurtighet/utholdenhet (AH) eller ren styrke (Malamute). Begge typer hund er gode og sosiale familiehunder :)

post-2065-133474440919_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Vær obs på at det er mange innlegg i denne tråden som er mangelfulle eller direkte misvisende.Det er stor forskjell på Grønlandshund, Alaska-husky, Alaskan Malamute og Sibiran Husky.

Det er stor forskjell på disse hunde-typene. De er forskjellig i lynne, pels og ekstriør.

De renrasede polarhundene som grønlandshund og malamute, krever en svært bevist hundehold og en svært konsekvent hundeoppdragelse! Jeg er enig i at den er svært familievennlig og en mange ganger en skikkelig kose-bamse.

MEN: Man skal være klar over at mange ren-rasede polarhunder noen ganger er svært aggresive mot hunder av eget kjønn. (Dette gjelder også Grønlandshund). Det krever i mange tilfeller mye arbeid for å unngå dette. Det krever også mye av hundeeieren å holde igjen en 40 kgs malamute som vil sloss. Dette er det viktig å tenke over. Malamuten er ikke bare en søt- sussebasse! Den er heller ikke en søt-sussebasse når den vil angripe en saueflokk!

Man bør også tenke igjennom om det er sannsynelig at man vil kjøre hundespann og kjøre- konkurranse. Det er mange som begynner å kjøre spann som har hatt grønlandshund og malamute tidligere. Det er skjelden at disse lar seg kombinere i et spann p.g.a at det er stor forskjell på fart.

Sibirean Husky er litt mindre enn de malamute/grønlandshund. Dette er også en ok renrased polarhund som har bedre ekstriør for å ligge i snøen enn mange alaskan husky. Alaskan husky (Som er en hundetype) har jeg også erfaring med. Dette er ypperlige turhunder som ikke er så kranglete som de renrasede. (Det er mitt inntrykk). Ofte er de også mindre og man kan ikke regne med så mye trekkraft. En grønlandshund trekker som 2-3 huskier i styrke.

Jeg har selv en alaskan malamute og en grønlandshund. Dette er mine to beste turkompiser. Dette er ypperlige turhunder som trekker vanligvis en stor turpulk hver vinterstid. (Jeg foretrekker vanligvis å dra på tur med en hund.) For en skiløper er det god hjelp med en polarhund og stor pulk. Begge hundene er veldig gode kløvhunder. I lynne er det stor også stor forskjell på disse hundene. (Jeg liker best grønlandshund, min samboer best malamute).

Til slutt vil jeg anbefale alle å sette seg skikkelig inn i de ulike hundetypene. Ta gjerne kontakt med rase-klubbene og snakk med folk som ser DINE behov i stedet for å forsvare sine egne valg!!!!

Det kan være gode grunner for å velge alle disse 4 hundetypene. I denne tråden finnes det mange useriøse innlegg. Ikke hør på de som gir deg et klart råd. Bare det at min samboer og jeg ville valgt helt forskjellige raser viser hvordan man kan gjøre ulike vurderinger.

Uansett er polarhunder flotte hunder. Lykke til med valget og bry deg ikke om hvordan de ser ut!!!!!

Jan-Eilert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da svært til verdensmester og bedreviter fakter på deg eilert... :roll:

Jeg vet, men det gjør ikke andre fakter.... :D

Mye av det du sier er nok riktig, men det du sier gjelder nok for mange andre raser også. Og individ forskjeller er det i alle hunderaser. Og positivt for polarhundrasen synes jeg du ikke snakker her, skulle tro det var en livsfarlig rase slik du fremstiller dem.

ew

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da svært til verdensmester og bedreviter fakter på deg eilert...

Det var i så tilfelle ikke meningen :roll: . Jeg ønsker bare at de som leser denne tråden (Og som vurderer å kjøpe polarhund) tenker godt igjenom hvilken rase og ikke hører på alle rådene.

* Det er flere i denne tråden som påstår at det ikke spiller noen rolle om man velger malamute eller husky. Dette er jeg uenig i fordi disse hundetypene er veldig forskjellige:

Det blir hipp som happ kva hund du veljer av dei to typane der...eg diggar begge to! Eit argument FOR husky, er at hunden er mindre og nettare å ha med å gjere. Det er vel eigentleg det einaste

* Det er flere i tråden som sier at man bør velge Alaska Husky. Jeg ville vært forsiktig med å komme med et så klart råd. Det som er riktig for noen trenger ikke være riktig for andre:

om målet er å skaffe seg en god turhund til trekking av pulk og bæring av kløv, sammtidig som en ønsker en hund med lite sykdom og en sosial hund vil det beste valget være Alaskan Husky. hunden bør kjøpes fra en oppdretter/hundekjører som har holdt på en stund. seriøse hundekjørere selekterer fort ut hunder som ikke er sosiale eller mangler arbeidsvilje. Problemet med reinrasa hunder som Malamut og Akita er bl.a at de avles på rasekriterier, altså utsende og farger, fremfor bruksegenskaper

Selv om jeg ville valgt grønlandshund råder jeg ikke alle som vil ha tur-hund å kjøpe dette. Jeg trodde egentlig at dette var en ydmyk holdning- snarere enn bedreviter og verdensmester. Dersom jeg har utttrykt meg dårlig beklager jeg det. Det å kjøpe hund er en stor avgjørelse. Det å kjøpe riktig rase er en viktig avgjørelse.

skulle tro det var en livsfarlig rase slik du fremstiller dem.

Renrasede polarhunder er familiekjære og hengivende hunder, men det krever også et bevist hundehold. Det syns jeg det er viktig å få fram. Ellers kan man fort bli blendet av et nusselig utseende. Jeg hadde ikke valgt disse rasene selv, dersom jeg ikke mente at de er flotte hengivende hunder, men rasene har også sine bakdeler.

Ikke meningen å fremstå som bedreviter. TA DERFOR OGSÅ MINE INNLEGG MED EN KLYPE SALT . (Var det bedre Einar W? :D )

Jan-Eilert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt malamutt siden jeg var 5. dvs 15 år. Jeg er skikkelig gla i malamutten. de er utrolig pene, men etter å ha gått på folkehøgskole med alaska husky et år syns jeg egentlig at muttene er tidvis litt vanskelig å ha med å gjøre. Vi har hatt noen slosskamper blandt muttene våre... tisper som ikke liker hverandre og sånt. Det var det lite av blandt alaska huskyene i fjor. Men det er klart, det går helt sikkert fint ann å få muttene til å ikke fly i tottene på hverandre. Er ihvertfall like glad i begge rasene. Syns det er vanskelig å vite hvilken jeg selv skal velge. Det kommer jo ann på hva man vil bruke dem til. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ihvertfall like glad i begge rasene. Syns det er vanskelig å vite hvilken jeg selv skal velge. Det kommer jo ann på hva man vil bruke dem til. :lol:

Dette er jeg enig i. Alaska husky og Malamute er fine på hver sine måter og til hvert sitt bruk. Malamuten er for eksempel mye mer selvstendig. En av hovedforskjellene på min malamute og min grønlandshund er at grønlandshunden lever for meg, mens malamuten lever med meg (Eller noen ganger for seg selv ). Det kan være veldig sjarmerende med en hund som tydelig tenker og resonerer, men også veldig irriterende. Mitt inntrykk er at alaskan huskyen og grønlandshunden ligner ganske mye i lynnet- bortsett fra at hyskien er litt mer sosial. Malamuten er helt anderledes disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Hva med andre hunderaser, noen gode anbefalinger? Er veldig glad i huskyene og malamutene, men er litt skeptisk til å slippe dem i skog og mark, noe som jeg absolutt foretrekker å kunne gjøre. Noen som har erfaringer med f.eks flat-coat eller hovawart mtp kløv og pulk?

-Øyvind

Kan uttale meg om malamute: Dei har eit sterkt jaktinstinkt, som andre polarhundar. Bør (skal) ikkje sleppast lause, aller minst vår og sommar, om vinteren kan ein gjera det dersom ein er langt unna dyr (når er ein sikker på det?). Kvalpen vår gjekk laus i heile vinter, men er usikker på korleis vi gjer det til vinteren att. Eg trur vi kjem til å prøve oss fram i område med lite folk og dyr. Det kjem sjølvsagt også an på kor god kontroll du har på hunden. Men lite overskygger jaktinstinktet dersom den plutseleg får auge på noko å springe etter. Generelt er ikkje malamute ein hund å ha laus, har vi fått beskjed om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lar henne gå løs ellers. Hun holder seg

i nærheten av meg (max 100-150 meter ifra).

Vet jeg at det er sau i området har jeg henne i bånd, men hun har ikke vist tegn

til jaktinstinkt når hun nærmer seg sauen.

Alaskan Malamute er en kjempeflott rase på alle måter om du interesserer deg

for friluftsliv og er glad i vinteren. Også en utmerket familiehund!

Dette med å ha hunden laus når det ikkje er sau i sikte når det er ein hund av ei rase med generelt sterkt jaktinstinkt: Det er ein risiko å ta, for dersom dei fyrst byrjar å jage, skal det mykje til å stoppe dei. Det er viktig å huske båndtvangen - og det gjeld alle hunder og alle raser! Dersom det fyrst skulle skje noko, er det til skade for både dyra som blir ramma, hunden som får kjeft fordi han følgjer instinkta sine, rasens "gode namn og rykte" og ikkje minst hundeeigaren sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe særlig erfaring med hverken grønlandshund eller mutte. Har litt mer erfaring med sibbe, og en god del mer med AH..

Det som jeg sier til alle som ønsker seg en polarhund (inkl AH) er at de må være forberedt på å få en båndhund. Det er ikke lett å si at "hvis en bare trener fra en er valp og sosialiserer så vil den ikke jage".. det er tross alt sterke instinkter ute og går. Jeg trente en god del lydighet med huskyen min, samt agility, rundering og menneskespor i tillegg til trekktrening og kløving. Da hun var valp gikk hun løs med gjeterhunder som holdt seg nært eierene/meg og var kun løs i områder uten dyr. Hun var med i sauefjøsen, i stallen og var vant til katter. Jeg la godt grunnlag for en ok hund;) Da hun var 1,5år voknet jaktinstinktet for fult, hun tygget wire, halsbånd o.l. for å komme seg løs, klatret ut av vinduer og åpnet dører hvis hun var inne. Godt minne hadde hun også, så hun rein 5km før leirplassen vår, så kunne du banne på at hun ville prøve å tygge seg løs for å løpe dit.. På fjellet været hun vilt på kilometers avstand.. Godt med jakt i den hunden;) Så skal det også sies at foreldrene hennes gikk en god del løse på tur...

De hundene som egner seg aller best til å være utehunder er sibbe, mutte, grønslandshund og godt pelsede ah'er. Alle korthårshunder ryker ut, samt hunder med lang pels. Aussien min kunne nok godt ligget ute, på et liggeunderlag med et godt dekken på evt varmepose;)

hmm.. konklusjon ja.. hvis du absolutt vil ha en hund du kan ha løs på de fleste plasser.. ikke skaff deg polarhund/husky. Tenk igjennom hvilket hundehold du egt vil ha, sett deg inn i det værste i alle raser og bli positivt overrasket over at det ble bedre enn du tenkte;)

Og helt på tampen ang kløv. Hvis du skal ha en god kløvhund gjennom mange år så ikke last de alt for tungt. Det er mye bedre at en hund bærer litt lett enn at de bærer for tungt. De fleste hundekjørere og aktive turfolk som jeg kjenner laster ikke på mer enn 1/3 av hundens vekt på langturer/tunge turer. Og kan ved nød gå opp mot halve vekta på korte/lette turer. Dette gjelder da utvokste, godt trente hunder:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elers er ikke en ren AH en hund som kan ligge ute om vinteren, i motsetn til malamute, SH og grønlandshund, om det har betydning for valget.

TULL og TØYS .. Det kommer helt ann på hvordan AH'en er avlet og på pelskvalitet. Har faktisk hatt en AH som var bedre pelset enn en SH (Fri for Zeroblod) jeg hadde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TULL og TØYS .. Det kommer helt ann på hvordan AH'en er avlet og på pelskvalitet. Har faktisk hatt en AH som var bedre pelset enn en SH (Fri for Zeroblod) jeg hadde

Finnes vel strengt tatt heller ikke noe som heter ren AH :) Dette er jo en blanding av raser...

ew

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har erfaring med Jämthunden på trekk og kløv?

Har ingen erfaringer med denne rasen, men har møtt den i det siste og den har jort stort inntrykk med sin selvbevisste vennlighet, kontaktsøkende med tydelige signaler og god kommunikasjon :oops:

Har lest at den tidligere har vært brukt som jeterhund. Tror dere den kan trenes til å gå løs uten å jakte sau og rein, selv om det er en jakthundrase?

Fint om noen har erfarinmger med denne rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hvis du vil ha en turkamerat som tåler kulde å ikke er daff om sommeren vil jeg anbefale Norsk buhund.

Har selv en litten rakker på 3 mnd som er utrolig til å gå. Han var med på tur i 3 timer på fjelle, å skulle han bestemme så skulle vi ha gåd 3 timer til. :(

Hviser ingen ting til å være sliten. (Man må passe på så ikke hunden sliter seg ut å er før aktiv når den er valp)

Så om 1 år tenker jeg å hive på han både kløv å la han trekke pulk. Da han er utrolig sterk av seg.

Men da i moderate mengder (pulk uten noe i osv) så han lærer seg å gå riktig.

Denne rasen er veldig fin familiehund.

Noe som jeg selv har erfaring med.

Noe agresiv over før hanhunder. Skal vise hvem som bestemer, og gjer seg ikke selv om han har tapt. (da prøver han en gang til og så gjer han seg :D )

'

Ellers en utrolig positiv og VELDIG lettlert hund.

PS: Dette er min erfaring, med MIN hund.

Les mer om denne fine hunden på canis sin side :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.