Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken primus skal jeg kjøpe?


Babelfish

Anbefalte innlegg

Ja, jeg vet at det er en haug med primustråder her inne, og jeg har lest igjennnom dem. Problemet er at de er veldig avanserte, og mitt spørsmål er egentlig utrolig enkelt.

Jeg har i dag en bitte liten gassbrenner som jeg skrur på gassflasker. Problemet er at gassflasker er vanskelig å bruke om vinteren, og at jeg ikke alltid vet hvor mye gass som er igjen (noe som resulterer i at jeg går med sekekn full av små gassflasker).

Så jeg skal kjøpe meg noe som går på bensin e.l. Bruksområdet er enkel turbruk, kaffekoking, matlaging på turer som aldri er lengre enn tre dager. Hva er billig og bra? Er det disse Optimusene til drøyt tusenlappen jeg bør se på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til den bruken vil du nok ikke kunne gå helt feil så lenge du kjøper en av et anerkjent merke. Jeg ville heller brukt noen ekstra hundrelapper for å fått et pålitelig apparat. Det er tross alt snakk om kilde til å få mat når en gjerne er ekstra sulten(man blir jo gjerne det på tur) og det er brennbare saker man holder på med. Optimus Nova er et alternativ som du mest sannsynlig vil være fornøyd med. Det jeg ville tenke er viktige ting å se på til slik bruk er at primusen har mulighet for god flammekontroll/effektregulering. Det finner du gjerne ut så enkelt som at effekten kan justeres ved brenneren og ikke bare på pumpa/flaska. Med dette blir det enklere å lage mat uten at det svir seg med en gang. En annen ting er støynivå. Noen primuser bråker en del på full effekt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billig og bra....tja......Her kommer du vel til å få anbefallinger eter hva folk har og det er en del forskjellig.

Noen vil ikke ha slangprimus og noen vil ha det.

De mest vanlig med slange:

Primus Omnifuel

MSR har vel en 3-4 stk

Optimus Nova

Uten

Coleman har et par modeller

Optimus har flere

Svea 123, ofte omtalt på forumet.

Litt forskjell hva de tar av drivstoff og det er og litt smak og behag hva en vil fyre meg.

Er vel få av disse som koster under kr 1000,-

Selv kan jeg kun gå god for Primus Omnifuel som jeg har hatt i vel 7 år. Super primus, står søtt, det gjør og det man setter på. Kan gå på både bensin, gass, lampeolje og litt til. Selv kjører jeg den kun på bensin.

God effekt uansett om det er + 5 eller - 10. Største ulempen med den er vel at den lager mye lyd. Det har aldri plaget meg. Spiller ingen rolle om det er litt lyd når jeg lager mat, driver ikke på så lenge. Varmer en telt emd den så er det ikke så lett å sovne fra den :D

Effekt er vel oppgitt til ca 3000W på max. Har aldri hatt behov for å reparere noe som helst på den. Eneste er å smøre en pakning i pumpen innimellom. Mer i kategori normalt og fornuftig vedlikehold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er i ferd med å starte ny tråd svært lik titalls andre på forumet. Selv om det du finner der er avansert, er de konkret nok til å gi deg veiledning.

Mine råd i repetisjon...;

Til helårskæmping er Coleman 442 en sterk kandidat. Koster "drøyt tusenlappen" og kan skaffes fra Uniflamesupply AS.Valget av drivstoff står mellom "parafinvarianten" vanlig tennvæske og bensintypen "alkylat - miljøbensin, 4-takt".

Les i alle primustrådene hvorfor mange er skeptisk til slangeprimuser. Ekspedisjonsbrenneren Primus Omnifuel er unntaket, men koster 17-1800 kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha slangeprimus eller ikke slange?

Min måte å velge primus på er at det ikke skal være så mye deler som kan ødelegges og plastikk/gummi som krymper og knuser ved 40- grader.

Nye slangeprimuser veier lite, men har mye plastikk og gummi samtidig som det er mange mange deler som kan gå fyken.

Jeg bruker en optimus 111T for vinterbruk. Den veier 1,6kg så bruker den kun når jeg drar pulk. Noen synes at bråkebrenneren er bedre, kan være mulig det, men jeg kan desverre ikke si noe om det. Effekten på begge er på ca 2800-3000W.

Når det ikke går ann å dra pulk så bruker jeg en SVEA 123R, den har en vekt på 466g og en effekt på 1400KW. Koker en liter vann på 7 min +.

Prisen for en ny Svea er på ca 1000kr + - . Kjøpte en helt ny brenner til 111T'en som kostet ca 600kr.

Så har vi det merket som jeg ikke har prøvd enda men skal i teorien være like idiotsikket, Coleman primuser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv kan jeg kun gå god for Primus Omnifuel som jeg har hatt i vel 7 år. Super primus,

Jeg har også en slik brenner. Spiser det meste, men bråker en del. Dette plaget meg ikke i begynnelsen, men etter hvert kunne jeg godt hatt en som brant litt stillere. Den brenner også gass, og om sommeren er dette ganske praktisk. Jeg har derimot opplevd en sommer, i ca. 1300 meters høyde, at jeg fikk litt nattefrost, og når frokosten skulle lages så måtte jeg sitte å sette gassboksen og gryta på brenneren, vekselvis noen minutter hver for å holde trykket oppe i gassboksen. Jeg har sett at det finnes noen multifuelbrennere hvor tilførselsrøret for brennstoff går i en bue over brenneren slik at brennstoffet forvarmes. Jeg antar at disse vil brenne gass også om vinteren, men jeg har ingen erfaring med disse. Har også sett at noen oppgir at de brenner "flydrivstoff". Dette er ikke 100 oktan flybensin, men Jet A1, eller helikopterdrivstoff. Dett er bare en ekstra ren parafin.

Pass også på at du får med en god vindskjerm. Vind kan redusere brennereffekten med opp mot 80%, og så viser det seg at du får mer effekt hvis du ikke gir full gass når du koker. Still brenneren et ørlite grann tilbake fra full fres, og benytt en kjele som er så vid at flammen ikke kommer opp langs sidene. Da har du størst sjangse for å få max effekt ut av brenneren.

Og til slutt. Skal du ha flere brennstofflasker så kan detvære lurt å kjøpe de som det bare står FUEL utenpå, altså ikke Primus eller Optimus. De uorginale flaskene er mye billigere og min erfaring er at de er like gode.

Her er en side som kanskje kan være av interesse.

http://primuskongen.blogspot.com/2009_05_01_archive.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen for svar. Jeg vet at det finnes mange primustråder, og jeg har som sagt lest dem. Men nå har jeg fått litt oversikt, og skjønner at det er gass eller multibrennere vi snakker om (jeg er på det nivået). Slange eller ikke slange, de fleste uten slange er jo tunge.

Valget falt på en Optimus Nova til 950 kroner (pruta litt på XXL, siden de ikke hadde Nova+ som er nyere). Da skal jeg sette meg ned og lese bruksanvisningen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo selvsagt brukt den allerede .... men regner med de godtar tilbakelevering uansett. Fanken, nå kom jeg på hvorfor jeg sluttet å handle ting på XXl ...

Bytt til Primus Omnifuel. Meget bra brenner vinter som sommer. Kjører gass om sommeren og bensin på vinter, enkel og reparere finnes komplett rep sett til den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dæng. Min har grønn justering og grønt håndtak, da er det vel akkurat den modellen det er problemer med. Fanken.

Det er ikke sikkert at du har fått et problemprodukt. Ut fra artikkelen så ser det ut som at problembrennerne ble solgt innenfor et begrenset tidsrom før de ble trukket tilbake.

Multifuel Expedition Stoves sold between January 2009 and September 2010 are affected by this recall.

Ta en utskrift av artikkelen og gå tilbake til butikken og hør om de kjenner til problemet. Det bør ikke være godt nok at de ikke har hatt andre reklamasjoner. Hvis de ikke kjenner til problemet kan du be dem om å sjekke dette med sin leverandør og komme tilbake med et sjikkelig svar til deg.

Betjeningen på XXL er ikke alltid kjent for å være de med best kunskap om det de selger. XXL er langt på vei en selvbetjeningsbutikk.

Men for all del. Hvis du ikke har fått en slik problembrenner så vil du helt sikkert bli veldig godt fornøyd med "turkammeraten" din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dæng. Min har grønn justering og grønt håndtak, da er det vel akkurat den modellen det er problemer med. Fanken.

Det behøver ikke å være problemserien selv om du har grønt håndtak.

Hvis du har fått en primus som gar greit både på bensin, og parafin (white-spirit, tennvæske) så har du antagelig fått en god en. Hvis du tar ut og inn slangen fra hurtigkoblinga (med grønt ventilratt) en 40-50 ganger, og o-ringen ser like fin ut kan du være ganske trygg. Forøvrig kan jeg skryte av Servicen til http://www.uniflamesupply.no/. Hadde kjøpt slange og ventilsett for å "oppgradere " min gamle Nova, og det var selvsakt i den perioden før tilbakekallelsen. Siden identifikasjonen gikk på merking av brenneren var disse delene usikre, og jeg fikk rep.-sett i posten helt gratis, med beskjed om at jeg antagelig ikke hadde behov for delene. Det stemte. Null tull!

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var snakk om den tidsperioden du nevner, REs, men jeg sjekket også nummeret på brenneren, og det stemmer med de som ble tilbakekalt. Så både farge på håndtak, ventil og brenner, samt nummer, tilsier at den skal tilbakekalles. Og selve esken var støvete, så den har nok stått på XXL en stund ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vel XXL fulgt G-sport og kjører samme "100%fornøyd-garanti" i 30 dager. Så lenge du har kvitt, kan du prøve så mye du vil, og bytte innenfor 30 dager. Uansett synes jeg hvertfall at det er en såpass spesiell situasjon at de burde ta den tilbake likevel. I verste fall er det bare å lage litt dårlig mediadekning "XXL fortsetter å selge tilbakekalt produkt" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette bør XXL ordne opp i. Det er hårreisende at de fortsatt selger tilbakekalte, potensielt livsfarlige produkter. Men om du ikke får hjelp på XXL, kan du jo kontakte Optimus direkte. Lykke til og la oss få høre hvordan det går med saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg tenker meg om burde du kanskje sende en mail til Optimus uansett og fortelle om situasjonen. Tviler på at de synes det er så fett at XXL prøver å selge ut tilbakekalte varer, som de muligens allerede har fått en ertatning for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var snakk om den tidsperioden du nevner, REs, men jeg sjekket også nummeret på brenneren, og det stemmer med de som ble tilbakekalt. Så både farge på håndtak, ventil og brenner, samt nummer, tilsier at den skal tilbakekalles. Og selve esken var støvete, så den har nok stått på XXL en stund ...

Da mener jeg at XXL har solgt deg et produkt de uten videre diskusjon bør la deg bytte. Jeg ville varslet Optimus også, jeg. Din primus er kanskje ikke den eneste som ligger igjen i hyllene der ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg syns det er veldig dårlig. Det er to ting som irriterer meg grenseløst med XXL, og den ene er dette, at de ikke har særlig kunnskap om varene de selger, og det andre er at de selger det jeg kaller "fake" varer; altså at de får anerkjente produsenter som f.eks. Helsport til å lage egne utgaver av utstyr som ligner originalen, men som er av billigere kvalitet. Har gjort et par stikkprøver på bl.a. ski, og XXL er de eneste som har akkurat den og den modellen.

Synd med dette, men det er vel prisen vi må betale for å ha stort utvalg med lave priser. Selv syns jeg Amfibi ofte er billigere på mange ting. Oslo Sportslager er vel kjent for å ha god peiling, men prisene der er skyhøye. De skal ha 1799 for Nova+ uten flaske, mens Amfibi tar 1399 inkl. flaske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det evt. å bestille nova+ ifra ebay. Koster ikke mye der iforhold til i Norge.

Skjer det ofte noe med disse, så det er greit å ha en forhandler i Norge og forholde seg til? Eller holder de såpass at inntjeningen er værdt det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig dårlig erfaring med Nova+ (fra XXL). Min gamle Nova har jeg alltid likt og har vært driftssikker. Kjøpte en Nova+ for over ett år siden som ekstrabrenner (samme reppsett). Nå sliter jeg med min tredje Nova+. Kundeservicen er for såvidt god. Fått ny brenner hver gang, med nye teknologiske løsninger. Problemet er at ingen har funket. Min gamle Nova har jeg fyrt noen hundre timer på, så kjennskapen til produktet bør være på plass. Tror Optimus sliter med Novaene for tiden. Tre "mandagsprodukter" høres litt søkt ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre tror jeg Fimax er inne på noe... Tiden er over for Optimus Nova.

Etter flytting av produksjonen til Kina, har mye blitt vanskelig. Jeg har avskrevet ny Nova i alle versjoner i mine råd til speidere. I dag er det Primus Omnifuel som gjelder til tøff bruk. Til trådstarter som skal ha enkelt utstyr, mener jeg Primus Omnifuel likevel blir overkill. Den er svært dyr og temmelig komplisert i bruk. Minner om Coleman 442!

Dette er trist! Gammel Nova var en veldig bra slangeprimus så lenge vi tømte flaska for trykk før demontering. Den har en brenner som holder seg varm ved småkoking og har derfor en svært presis og støtfri effektutvikling. Kort forvarming og genial rensenål gjorde primusen enkel i bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.