Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellet i sommer med barna!


wenche

Anbefalte innlegg

Heisann :) jeg er en en sånn som elsker å være på fjellet, men som desverre ikke har fått vært så mye på fjellet. Derfor må jeg vel kunne kalles rimlig uerfaren desverre. Alltid hatt lyst å ta med barna på en skikkelig fjelltur, men har latt meg stoppe av at jeg ikke har noen å reise med(andre voksne) Sitter på østlandet uten bil. Så jeg har litt utfordringer med hvordan kommer jeg meg til fjellet...hvor skal vi gå. Er det enklest med telt, vansklig å finne frem til hytter? Lest en del på dnt sine sider om forskjellige ruter og tips og råd..men føler liksom aldri jeg kommer helt i mål..noen som har konkrete rutetips feks. videre fra lillehammer eller oslo ..og helt opp på et fjell :) nå vet jeg at jeg høres veldig lost ut her...men huff kanskje jeg er det. Trenger bare et dytt i rumpa av mere erfarne fjellfolk..for nå vil jeg virkelig ta med gutta ut på tur! hatt lyst til det siden de var veldig små og nå er de syv og elleve...kanskje det er en barnefamilie her inne som vil dele erfaringer og tips? for nå skal vi til fjells. vi er alle glade i å være ute i naturen...pluttselig er de ikke små gutta mine mer..og da vil de kanskje ikke lengre :P håper noen her inne hører mitt lille rop om hjelp..selv om det kanskje ble en smule rotete :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grunnen til at du føler deg litt "lost" er kanskje at det egentlig ikke mangler noen ting for at dere skal kunne dra på fjelltur. Begynn med en hytte-til-hytte tur på feks hardangervidda i august, da er ofte været mest stabilt bra. Kan være greit med forholdsvis korte dagsetapper om barna ikke er vant med å gå på tur. Selv synes jeg Rjukan og Finse er bra utgangspunkt for tur uten bil. Om barna er vant til å gå litt så kan buss til rjukan, taubane opp til fjells (gvepseborg), helberghytta, kalhovd, mårbu, lågaros- mogen med båttur på Møsvann tilbake til skinnarbu der det går buss tilbake til rjukan -være et alternativ. Det går også buss fra Rjukan til Kalhovd om sommeren, da blir turen kortere. Fra kalhov kan dere også gå direkte til Mogen, men det er en forholdsvis lang dagsetappe. Kommer sikkert flere tips om enkle turer i denne tråden.

Telt er mer spennende enn hytter (friluftsliv-messig), men da trenger du mer utstyr og sekkene blir tyngre enn om dere går fra hytte til hytte. Du skriver ikke om du har telterfaring, men har du litt av dette så går det greit å starte med en helgetelttur på fjellet når værmeldingen er god. Har du ikke slått opp et telt før, så ta første teltturen med barna i nærmiljøet/skogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jotunheimen er enkel å nå med buss fra Gjøvik via Fagernes til Gjendesheim eller til Tyin, videre til Fondsbu/Eidsbugarden. Fra Gjendesheim er det enkelt med båt til Memurubu/Gjendebu som begge er gode utgangspunkt for turer. Bukkelægeret, Besseggen, Memurutunga, tur fra Gjendebu til Olavsbu eller Fondsbu. Utgangspunkt Fondsbu; mange flotte turer starter derfra og det er et sted man kan ha som base. Fin tur med båt over Bygdin til Torfinnsbu eller til Bygdin, der du kan ta bussen hjem via Fagernes. Alle disse stedene har mye tilrettelagt for alle typer turer, også breføring eller toppturføring uten at det behøver å bli for avansert. Det viktigste er å komme i gang og komme seg ut. Søker du på nett på JVB (Jotunheimen og Valdres bilruter), Gjendesheim, Gjendebåtene, Memurubu, Gjendebu, Fondsbu, Eidsbugarden; så finner du mye info der. Lykke til og bare spør. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler at du begynner med en kortere tur. Da blir det ikke så smertefult om noen skulle få vannblemmer. Gjerne en langhelg med 3 turdager. Hvis det blir positivt mottatt, kan du ta en lengre tur neste gang. Det må jo være plass til minst 2 turer i sommer/høst?

Pakk så lett som mulig, men allikevel forsvarlig. Spør gjerne her hvis du vil vite hva du bør pakke i sekken.

Hilsen

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fattern tok meg og søsteren min med på en fjelltur når vi var 7 og 12 år gamle.

Det var en tur arrangert av DNT i Rondane og var innom bjørnholia, rondvassbu og dørålseter. Det var også en topptur opp til veslesmeden.

Fordelen med Rondane er at det regner lite og turene ovenfor er på rundt 3 timer, også er du innom flere hytter.

Toppturen opp til Veslesmeden husker jeg som skikkelig spennende. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har vært på fjelltur med telt på hardangervidda for noen år siden så en tur tilbake dit hadde kanskje ikke vært så dumt til å begynne med. selv om flere av forslagene her høres gode ut:) alltid lettere med ting som er litt kjent;)

Tenker at telt er lettere for da står jeg litt friere om jeg ikke skulle rekke frem til en hytte eller ikke finne frem. Må man være en kløpper til å lese kart for å finne frem til disse hyttene? Eller er det godt merket med skilt ogsånn ved stiene. Husker vi gikk oss litt bort på forrige tur, og det ble noen timer ekstra gåing. Har desverre ikke telt lengre etter samlivsbrudd men har planer om å kjøpe et. har vært mye på telttur så å sette opp et føler jeg meg ganske så trygg på :P Hvor tungt er maks vekt jeg bør ha på teltet ?( jeg kommer jo til å bære det meste av bagsjen da barna ikke er så store enda) Det går greit om barna bruker joggesko og gummistøvler? Er litt økonomi oppi det hele også...men vi har soveposer og slikt på plass. Det er i hovedsak kokeapparat og telt jeg føler vi mangler.

ok...kanskje jeg bare skal liste opp litt nye spørsmål som dukker opp;)

Telt- hvor mye vekt og forslag til rimelig løsning med plass til tre- fire pers.?

sko til barna- greit med joggesko og gummistøvler(eller burde de greie seg med en av delene?)

hvordan er merkingen langs stiene?

hvor mye vekt kan en syvåring /elleve åring bære?

noen ide om hvor mange kr. jeg trenger i lommeboka for at vi tre skal komme oss fra gjøvik- til hardangervidda(inkl. båttur) og hjem igjen?

skal sjekke ut alle linkene dere har sendt meg nå og tenke litt til ...kanskje noen alternativ er mere økonomiske enn hardangervidda...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

Hei Wenche,

jeg har barn på samme alder som du, pluss en "jeg æl stol dutt jeg" på 3,5 i tillegg. Så langt har jeg begrenset meg til dagsturer, men i sommer blir det mer strukturerte teltturer på oss. Dagsturene har vært lærerike, mest for meg selvfølgelig - for de mest utrolige ting skjer, og barns motivasjon er ingen enkel gåte. Jeg vil foreslå at du først prøver å ta dem med på dagsturer og får noen erfaringer med hva de liker, hvordan du kan motivere dem og så videre.

Når dere tar avgårde på telttur, kanskje det er lurt å telte i nærheten av f.eks en DNT-hytte eller lignende. Mange låste hytter har ulåste nødbuer, og det bør være mulig å finne ut av dette på forhånd.

Skulle noe skjære seg, så har du en plan B og risikerer ikke at et uhell forårsaker at ungene får en dårlig opplevelse. Dette er kanskje mer aktuelt med en "stol dutt" på tur, men det vil sommeren vise :).

Min 11-åring er speider, og har gått en del med sekk. Han bærer sitt eget utstyr og vel så det. Med en 7-åring kan det være både og. Min bærer foreløpig kun gjenstander av symbolsk verdi :P, da motivasjonen svinger like stort som humøret hennes.

Du ender nok trolig opp med å være pakkesel i starten, og det er vanskelig å pakke lett - for det jo så mye som er kjekt å ha :o

Jeg ville anbefalt hyttetur i starten, og heller velge hytter som har kort anmarsj og er lette å finne. Da slipper du telt på 4-6kilo - som vekta fort kan bli med et romslig telt for tre personer i økonomiklassen.

Hvis du skal telte, tror jeg det er viktig å ha en viss størrelse på det. Blir man overrasket av skikkelig nedbør og ungene slår seg vrange, er det fint om man kan snu seg inne i teltet uten å måtte avtale på forhånd.

Dessverre er telt i økonomiklassen ganske tunge.

Jeg planlegger å låne en stor lavvu til mine første turer, og satser på å campe maks en time fra bilvei/-parkering.

Joggesko og gummistøvler er null problemer. Sistnevnte er et must med mine når det er vått - for de elsker vann.

Lykke til, og post turrapporter her på forumet. Selv om diskusjonene noen ganger kan bli litt ekstreme, så er vi mange glade amatører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mellom hyttene er det godt merkede stier og du trenger vanligvis ikke kart. Men kart og kompass er likevel obligatorisk. Vekten på teltet du kjøper for sommertur med dere tre, bør være under 3 kilo, for eksempel http://www.xxl.no/villmarksliv/telt-lavvu/telt/helsport-fjellheimen-3-camp-1031598

Dette teltet selges for under 3000kr på det billigste, så vidt jeg husker. Selv bruker jeg 4Camp-versjonen for tre personer, men den er halvkiloen tyngre. Det er iår kommet en ny versjon av dette teltet med ventiler/bedre ventilasjon.

Gummistøvler skal dere ikke ta med, det blir for tungt å bære på. Du bør ha fjellstøvler som inngått, barna kan få noen billige og myke "fjellstøvler" som ikke gir fare for gnagsår. Vil nevne at jeg selv aldri bruker annet enn sandaler om sommeren, selv med 30 kilo sekk. Min nå 8 år gamle sønn gikk med sandaler på fire dagers fjelltur ifjor, med stor suksess og uten gangsår eller noen som helst klage over fottøyet. Han hadde 4-5 kilo på ryggen. Aldri noen klage over "våt på beina". Barna kan godt bruke joggesko også.

Båt på Møsvann/rutetider/priser

http://www.visitrauland.com/Aktoer/Fjellvaaken-II

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er mye på overnattingstur med jentene våre året rundt. De beste turene vi har sammen er som oftest de hvor vi sørger for å ha en eller flere hviledager, der vi bare bader, fisker, går på oppdagelse eller rett og slett bare slapper av. Vi har også laget "miniekspedisjoner" med jentene, men selv om vi har mange fine minner fra slike turer, er det nok de turene med mest tid til lek og moro som samlet sett har gitt familien størst glede :D

Å gå inn fra Gvepseborg som qwer993 anbefaler er en fin måte å komme inn på vidda på – taubanen er en opplevelse i seg selv – og transporttiden til Rjukan er begrenset. Ulempen er at det gjenstår et par hundre høydemeter til fots før man er på vidda, men da kan man jo bare velge å gå desto kortere og ta godt med pauser oppover. Det er omlag sju kilometer inn til Hellberghytta og det er godt merket hele veien. Det er også en alternativ rute inn deler av veien som er veldig fin å gå.

Ellers er det veldig fint å telte til skogs også – de gode turopplevelsene kan man også finne i nærområdene :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg vil anbefale deg å bruke hyttene til DNT på første turen. Økonomien blir ikke stort anderledes av det. Et godt telt koster også en del kroner. Dessuten blir sekken din betydelig lettere. Det som ofte veier mye (i hvertfall i starten) er mat. Min anbefaling er derfor at du bør bruke hyttene, men kanskje ha med deg lunch til deg og barna i sekken. Frokost og middag tar du på hyttene (ofte god mat).

Barna kan også bære, men det er viktig med en god opplevelse første gangen. Jeg bruker som regel å gi barna ca. 10 % av egen kroppsvekt i total bærevekt.

Pris Gjøvik - Geilo med NSB minipris er 597,- for en voksen og 2 barn en vei. Du må ta buss fra Geilo til der du ønsker å starte (f.eks Dyranut)

Tok turen (som jeg har sendt link til tidligere) for noen år siden (2 voksne og 2 barn) og brukte ca. 12.000.

(NB! Da kommer du ned til Gvepseborg, og har sola i ansiktet hele turen :D)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den turen jeg nevnte i Rondane løp jeg og søsteren min stort sett i forveien på svært godt merkede stier.

(Fattern endte opp som turleder fordi turlederen ble syk)

Joggesko i skinn/goretex går veldig bra, gummistøvler er noe drit når det trengs.

Jeg brukte lenge noen goretex vinterstøvler som fungerer veldig bra hvis man kommer til steder med snø eller det er veldig vått.

En 7-åring burde nok ikke ha mer enn 3-4kg sekk, mens en 11-åring nok klarer å bære det meste selv.

En grei måte å gjøre dette på er at du bærer regntøy/skotøy, mens ungene tar resten av sitt eget.

Det skal nevnes at jeg som 7-åring hadde gått masse turer osv, så jeg var vant til å gå.

Tror ikke det er noe lurt å dra ungene rett fra playstationen og ut på fjelltur. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også to gutter, 11 og 16 år, og de har vert med på tur siden jeg måtte bære dem på ryggen.

Hvis du klarer å bære sekken så ligger garantert begrensningene på deg. Barna løper ofte som haren når de kommer ut, og far eller mor kommer svettende bak.

Sist sommer tok jeg mine gutter opp trappene fra Flørli i Lysefjorden, og gikk videre inn til Blåfjellenden. Vekslende vær med lette regnbyger, men turen gikk uten verken grining eller slossing. Vi var på marsj i ca. 10 timer. og da var både far og guttene trette, men så lenge humøret holdes oppe så er det utrolig hva disse barna kan klare.

http://www.friskifriluft.no/ir/public/openIndex/view/list_lu.html?ARTICLE_ID=1183979068010&session_M_ID=1183967470372&NL=N

Hvis du går på hyttene til Turistforeningen så slipper du å bære så mye mat, telt og kokeutstyr. Da slipper du sansynligvis med under halve vekta. Velg ruter med max. 3 - 4 timers tur mellom hyttene. Da har du god tid til pauser og spising, og det gjør ingen ting om turen tar 6 - 8 timer. Så lenge barna får påfyll av "bensin" under veis så går det stort sett veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder fottøy, så synes jeg at dere bør teste det ut i skogen hjemme. Ta gjerne stier med mye stein eller trerøtter og se om barnas føtter holder seg bra i det valgte skoetøy. Jeg synes personlig at det kan være vondt å gå på fottøy med myke såler når jeg går på stein. For da krøller skoen seg rundt steinen og det forårsaker gnagsår hos meg. Men jeg ser jo at andre går lange strekninger på gummistøvler uten å ha problemer. Så det må bare prøves ut.

Hvis de skal bruke sportsko, kan det lønne seg å ta med plastposer og elastikker som dere kan trekke over skoene når dere skal krysse vann.

Selv om telt er artig, blir det en tung affære for deg å bære. Eller en meget kostbar affære når du skal ha superlett telt, og superlette soveposer. Det blir enklere med hytter. Når jeg går på hytte-tur veier sekken min mindre enn 5 kg. Bare ett sett tørre klær for om kvelden og regntøy. Og litt mat for lunsj. Det bør ikke være stort mer. Barna kan sikkert bære sin egen soveposer (hvis du ikke har lakenpose som er lettere). Det sparer mye plass i din ryggsekk.

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

Er nok i samme situasjon som deg og har funnet ut at det enkle er ofte det beste.

Mine gutter er kjempeglad i å være ute i naturen og det samme er jeg :lol:

Vi koser oss ofte på dagsturer og lager evt bål :)

Overnattingsturer krever gjerne mer utstyr m.m men er fint å ha som et mål.

Har selv et ønske om å få meg en Lavo, som vi kan tilbringe flere dager i og lage oss en base:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vandret i Jotunheimen hvert år siden 2004 med børn. Vi har hvert år taget natbussen fra København til Oslo og herfra bus videre til Jotunheimen. Valdresekspressen går direkte til Bygdin og Gjendesheim eller til Årdal, hvis man vil gå op gennem Utladalen. Der går også bus fra Oslo til Lom, hvorfra der går lokalbus til Spiterstulen eller over Sognefjell til f.eks. Krossbu og Turtagrø, så rigtig mange muligheder for ankomst med offentlig trafik plus en stor fordel i forhold til bil: man kan starte og slutte forskellige steder.

I fjor var yngste barn 10 år. Vi gik da fra hytte til hytte Gjendebu-Leirvassbu-Spiterstulen, hvor vi sluttede med Eventyrisen og Galdhøpiggen. De forrige år, da yngste barn var 8 hhv. 9 år, indkvarterede vi os fast ved Gjende hhv. Bygdin og gik ture herfra, idet vi brugte bådtrafikken til at skifte indkvartering og opleve forskellige områder/hytter.

Håber i får en fin tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nå har jeg fått med meg familie med bil til den aller første turen. fikk så lyst å gå opp Gaustatoppen med barna. Vi kommer til å ta med nyinnkjøpt lavvo :D parkere ,telte og gå opp på morgenen tenker jeg . Da kan jeg også få med min mor som er litt dårlig til beins (virket jo ganske overkommelig å gå opp ,og heller ikke særlig langt) Da får jeg topptur som jeg har så lyst på, og det blir ikke så langt og tungt første turen for de som er med :) Har også endelig fått kjøpt meg en Omnifuel som jeg har ønsket meg lenge og nye liggeunderlag..nå er det bare å vente på skoleferien begynner , kan nesten ikke vente :D Når er det snøfritt og greit på Gaustadtoppen egentlig? Går det fint i slutten av juni?

Håper denne turen blir supervellykket og at barna ivrer etter å bli med på en lengre trasketur litt lenger utpå sommeren...

Jeg har også veldig lyst å bestige besseggen i løpet av sommeren /høsten. Men tror nok det blir en tur alene, eller med andre voksne :)

Igjen takk for alle svar over her, jeg tar til meg alle tips om turer (og håper vi får prøvd dem alle i tur og orden -om ikke i år...:shock: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gik Besseggen med min mindste datter, da hun var 8. Hun blev træt, spiste som en voksen, så jeg måtte spare på min niste, men var vældig glad for turen og taler stadig om den. Specielt selve eggen var spændende for hende.

Slutningen af juni skal nok være fin. Der er heller ikke så mange folk i fjeldet endnu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

wenche

Gaustadtoppen er et fint mål for de som er gode til beins. Ikke minst om du er heldig med været. Fantastisk utsikt.

Går du forholdsvis raskt og er i grei form, bruker du ca. 1 1/2 time opp til Gaustadtoppen.

Er man tildels dårilg trent regn med 2 til 3 timer opp, og minst 2 timer ned. Faktisk er det mange som får problemer med verkende lår (les syre) på vei ned. Å gå opp der med en som er litt dårlig til beins er derfor noe du må vurdere seriøst. Det er ikke vanlig sti akkurat, og det er vel ca 700 høydemeter, mye stein i forskjellig størrelse særlig siste delen mot toppen. Ut til ytterste toppunktet er det en del småklatring på kampesteiner. Det kan være stas for ungene.

Dersom dere skal gå den turen, bør du oppfordre ungene til å være forsiktig når de kommer opp på betongplatået der tårnet (senderen) står, det er ikke rekkverk der. Ofte er de kjappest til å komme til toppen, og da er det greit å være obs på det.

Dette ble litt om og men , vil bare at du skal være klar over at det kan bli en tøff tur for den som er dårlig til beins.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja har tenkt på om det kan bli litt for tungt oppover, men hun hadde lyst å bli med, så satser på det går greit. Siden det er en relativt rask gåtur opp og ned på maks seks timer, er det jo mulig å vente nede ved lavvoen hvis dagsformen skulle være for ille, eller rett og slett vente halvveis eller gå ned igjen...tenker jeg :) hehe...ja får vel kanskje opplyse om at det kan bli litt i meste laget en gang til, og så høre litt. hun er nå uansett en tolmodig sjel som sikkert venter noen timer for at jeg skal få meg en liten topptur;) så får jo hun uansett gleden av å være på camping som hun er så glad i sammen med oss ;) Kanskje jeg skulle kjøpe med en knallgod bok til henne, sånn i tilfelle hun må sitte nede å vente stakkar :) takker for svar og info om veien oppover:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.