Gå til innhold
  • Bli medlem

Hagle til jakt og bjørnebeskyttelse


Markus Ingebretsen

Anbefalte innlegg

Skal ha en hagle for å beskytte meg mot bjørn på en 2 årig Canada ekspedisjon. Også viktig at kan brukes på jakt. Har hørt pumpehagle ikke fungerer så bra på jakt, stemmer dette? Hvis dette stemmer er vell halvautomat en grei løsning. Vil ha mulighet til mange patroner på en gang, dermed hvis jeg er i en situasjon med bjørn kan jeg ha nok til et par varselskudd og reserve uten og omlade. Hvor mange patroner får man vanligvis plass i halvautomat?Er vell greit å ta ut plomberingen når det er for bruk i Canada.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fem skudd er vel standard på de fleste. Pumpe funker greit til jakt, det er vel mest en treningssak. Tror en pumpe vil være mer funksjonssikker enn en halvauto, men det er jo også avhengig av hvem som har produsert våpenet. Hadde feks. aldri turt å gå for en tyrker. De kjente italienske produsentene er sikre kort for halvauto. Remington og Mosseberg er kjent for å lage evighetsmaskiner når de gjelder pumper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei og hopp..

jeg har hatt halvauto i snart 10 år. aldri hatt noe problemer hvis man ser bort ifra de gangene jeg har glemt å sette inn den myke fjære på skytebanen(banepatronene har ikke nok futt til å kaste ut patronene da de fleste halvautoer også er magnum hagler.) det eneste jeg ikke liker kontra over/under hagla er den manuelle sikringen.. men dette vil være det samme på en pumpehagle.

hvis du ønsker kan du få hagler med opptil 8 patroner i magasinet, men det vil jo da igjen spesielt fullt ladet veie ganske mye.

pumpehagle har jeg bare prøvd noen ganger og ikke funnet meg helt til rette med det, men jeg har hørt at folk sier at med trenging kan man skyte akkurat like fort og presist som med halvauto. Pumpe skal vistnok være noe mer robust, der kan jeg ikke si noe særlig da jeg behandler våpnene mine som barn :wink: annen fordel er en veldig mye mer behagelig rekyl, spesielt om du ønsker 89 patroner...

A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

glemte å si.. plomberingen er ihvertfall på min bare en plastikkstang som du kan ta ut som du vil.. usikker på om det er krav på at denne er i til enhver tid i norge... jeg har kastet den for mage år siden.. når jeg var ung og dum ladet jeg hele skiten full selv på jakt, men etter ganske så mange år hvor jeg har byttet mellom halvautoen og over/under har jeg kommet frem til at jeg rekker aldri skyte mer enn 2 skudd uansett(dvs fornuftige skudd).

Jeg tror ikke pumoe er noe dårligere på jakt enn en halvauto, de har de samme begrensningene i form av bare et løp og en trangboring som det største minuset.. MEN pumpe krever endel trenign på selve pumpingen og skytingen da pumpingen fort bringer deg ut av "sikte" før andre/tredje osv skuddet

A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett typer mener jeg det beste våpenet er det du kjenner og er fullt ut fortrolig med. Sånt teller mye i en situasjon der du nesten må handle på instinkt. Jeg brukte pumpehagle i min ungdom og var svært fornøyd med det. Dum som jeg var solgte jeg den til slutt. Til beskyttelse mot rovdyr ville jeg helst hatt med meg ei hagle der færrest mulig deler kan svikte. Jo mer leamikk, jo mer som kan lage tull. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg stått med halvauto og fått klikk på jakt. Hagla var på garantirep og fikk ny fjær. Ny jakt, ny klikk. Jeg ville aldri ha brukt halvauto. Pumpe er mer driftssikker. Problemet med dem er jo at man må ut av skytestilling for å lade om, så det blir litt tregere å få sendt av to skudd i en jaktsituasjon.

Hvis du må ha mange skudd ville jeg valgt pumpe. For beste jaktvåpen ville jeg valgt en O/U. Da får man ulike boringer på løpene, og slipper å pumpe frem neste skudd og sikte på nytt. Hvis du har bruk for 5 skudd har du skutt for tidlig. En slug mot bjørn skal ikke fyres på mer enn 10 meter for å sikre at de er dødelige. Hvis bjørnen angriper klarer du uansett ikke å fyre fire skudd til på den tiden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke pumoe er noe dårligere på jakt enn en halvauto, de har de samme begrensningene i form av bare et løp og en trangboring som det største minuset.. MEN pumpe krever endel trenign på selve pumpingen og skytingen da pumpingen fort bringer deg ut av "sikte" før andre/tredje osv skuddetA

Har ei Remington 870 Express som eg bruker på fuglejakt. Er meget godt fornøgd med den og er ikkje enig i at pumpebevegelsen

øydelegg siktebevegelsen noko meire enn rekylen ved bruk av ei vanleg dobbeltløpa hagle gjer. Rekylen er forøvrig også lettare

på ei pumphagle enn ei vanleg hagle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei Remington 870 Express som eg bruker på fuglejakt. Er meget godt fornøgd med den og er ikkje enig i at pumpebevegelsen

øydelegg siktebevegelsen noko meire enn rekylen ved bruk av ei vanleg dobbeltløpa hagle gjer. Rekylen er forøvrig også lettare

på ei pumphagle enn ei vanleg hagle.

tror du må lese innlegget mitt en gang til :D he he uten trening vil pumpepbevegelsen 100% gjøre deg ute av stand til å skyte like fort og presist som med o/u, men med trening er jeg sikker på at det kan gå like fort og problemløst.. jeg har bare prøvd det et par ganger og fant meg ikke tilrette med det..

A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg brukte pumpehagle begynte jeg ganske raskt å benytte rekylen som en del av ladebevegelsene. Folk som så eller hørte meg skyte trodde først at jeg brukte automathagle. Traff gjorde jeg også. Nå og da. Men det ble dyrt. Var så gøy å bare la skuddene rase ut når jeg skjøt på leirduer. Den ungdommen, den ungdommen.. :D

Men altså, det lar seg gjøre å skyte fort og sikkert med pumpehagle. Trening, trening..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Trickskyttere bruker halvauto.. Det sier noe om pålitelighet.. Men de er jo ikke i felten, da...

Var å så på skyteshowet hans på løiten her. Anbefaler sterkt å se han hvis han er i nærheten! Veldig artig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Det tror jeg kommer helt an på. Viktig å huske på at bjørnens vitale organer er ekstremt godt beskyttet fra fronten. Mye fettlag, mye bein, mye testosteron og adrenalin nok til å fortsette om den ikke dør momentant.

Ville heller brukt bjørnespray enn å forsøke å skyte bjørnen. Men bjørnespray er jo ulovlig, så da må du egentlig bare prøve å skyte istedetfor om du er så heldig at det er i jakta dere møtes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...
På 27.4.2011 den 19.09, Markus Ingebretsen skrev:

Skal ha en hagle for å beskytte meg mot bjørn på en 2 årig Canada ekspedisjon. Også viktig at kan brukes på jakt. Har hørt pumpehagle ikke fungerer så bra på jakt, stemmer dette? Hvis dette stemmer er vell halvautomat en grei løsning. Vil ha mulighet til mange patroner på en gang, dermed hvis jeg er i en situasjon med bjørn kan jeg ha nok til et par varselskudd og reserve uten og omlade. Hvor mange patroner får man vanligvis plass i halvautomat?Er vell greit å ta ut plomberingen når det er for bruk i Canada.

Hei, hvilken type hagle kom du fram til på din ekspedisjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.