Gå til innhold
  • Bli medlem

bålbrenning


wildalfred

Anbefalte innlegg

Annonse

Om man bruker sunn fornuft og samtidig ikke lager verdens største bål så går det nok bra. Det er vel der de fleste feil gjøres. Man lager ett kjempebål som er godt og varmt og lyser masse og er varmt i dagevis etterpå. Det er faktisk ikke mange småkvistene som trengs for å koke litt vann eller grille ei pølse. En såkalt hobo stove er jo ett enkelt og greit alternativ som gjør det relativt trygt å ha ett minibål nesten uansett forhold med litt omtanke ved plassering. (søk på youtube, hobo stove) Men uansett, brenner du ned en skog i forbudstiden så har du sikkert ett større problem enn om du brenner den ned i perioden det er lov å ha bål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Markene rundt Oslo bør man bruke godkjente bålplasser. Det er noen slike, men sikkert litt for få.

Ellers er ikke skogbranner i et begrenset omfang så ille for selve skogen, det er folk of fe og hus og sånt som rammes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyrer bål stort set så lenge vær tillatter det. Dvs at det ikke er mye vind og ugunstig retning på den.

Skal jo ikke lage st hansbål heller. Lit småkvist en finner på bakken holder til litt lys og varme en kaffekjele f.eks.

Bål til å varme meg på trengs ikke i noen grad om sommeren. Hatt noen litt større bål på våren på padletur men da ligger vi på øy i tilfelle.

Er det totalt bålforbud droppe rjeg det som regel, evt et lite et i vannkanten hvis det trekker fra skogen og utover vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar, det som altså skal til er å bruke hodet :wink:

Det er alltid lurt å bruke hodet. Men det er også regler for dette. Og loven sier: " det er ikke tillatt å fyre bål i skogmark etter 15 april( tror jeg) " Dette har noen vridd til å bli skog & mark, som jo blir noe helt annet. Så altså, hvis du ikke er i "skogmark" har du lov å fyre bål. Men kravet til aktsomhet er der likevel. Brenner du ned ett fylke, kan du likevel stilles til ansvar, hvis du har vært uaktsom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Herregud, litt av en sak :wink: Litt som "Hvem har bæsja?" i Brønnøysund Avis...

Kom nettopp hjem fra en tredagerstur i Østmarka, hvor jeg traff på flere som fyrte bål selv om det er knusktørt skogen.

Allikevel synes jeg ikke det var noe å reagere på, fordi det virket helt klart at de hadde kontroll på bålet.

Synes det er viktig å huske at det er, som tidligere nevnt, lov å bruke huet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I lokalavisen her så sto det om en turgåer som kom over ett brennende bål en morgen etter orrhaneleiken. De som hadde fyrt opp hadde tydligvis gått hjem og latt bålet leve sitt eget liv. Det er på grunn av sånne at det blir bålforbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er den tørre årstiden primustid. Et bål kommer alt for lett ut av kontroll. Et uheldig vindkast, noen flyvende glør..

Bål ute av kontroll med skogbrann som følge noe jeg ikke ønsker å være opphavet til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid lurt å bruke hodet. Men det er også regler for dette. Og loven sier: " det er ikke tillatt å fyre bål i skogmark etter 15 april( tror jeg) " Dette har noen vridd til å bli skog & mark, som jo blir noe helt annet. Så altså, hvis du ikke er i "skogmark" har du lov å fyre bål. Men kravet til aktsomhet er der likevel. Brenner du ned ett fylke, kan du likevel stilles til ansvar, hvis du har vært uaktsom.

Det kommer an på hvilket fylke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hvilket fylke

Norge ble samlet av Harald Hårfarge. Norges lover gjelder hele landet. Men jeg vet at det kan være kommunale vedtekter som begrenser bålbrenning. Foreks er all åpen ild forbudt i Sandnes Aboreet hele året.

Og så kan visst brannsjefen i kommunen komme med lokale restriksjoner , når forholdene tilsier det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter slik eg har forstått det, er det "ikkje lov" å fyre bål i (eller i nærleiken av) skogen.. Men som fleire her seier, er det lurast å bruke sunn fornuft! -Er vinden tilstades og det er knusktørt rundt deg, må du gjerne tenkje deg ein gong om, før du tenner stikka. Elles fyrer eg på høgfjellet og ved sjøen/vatn eit stykke frå skog...året rundt. Og prøver å tenkje noko lunde fornufti;)

Mange (bl.a. høgskular med friluftsfag) har tolka lova om bål, som eg vil seie ikkje er heilt tydeleg, til å gjelde i og i nærleiken av skog. Ganske greitt eigentleg, men regnar det hundar og kattar eller liknande, ser eg ingen grunn til å la vere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var svaret jeg fikk av x-brannsjef i Åmli:

Bålbrenning i eller nær skogsmark er i utgangspunktet forbudt i perioden 15. april - 15.september.

Som du kanskje har sett i avisa vil brannsjefen i Østre Agder brannvesen, som òg er brannsjef for Åmli, ikkje gi spesiell tillatelse til bålbrenning, men overlater til den enkelte å ta ansvar for at bål ikkje fører til skogbrann.

Det betyr at dersom du vurdere at det er forsvarlige forhold, fuktig mark og lite vind og at bålet er fullstendig slokka før du forlater det, dvs. at forholda er slik at brann ikkje kan spre seg, så kan du fyre.

Gi melding om bålbrenning til 110 sentralen så unngår vi utrykning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.