Jump to content
IGNORED

Primus: Spørsmål om gassbeholder Primus 2012

Vea
 Share

Recommended Posts

Hei

Har endt opp med et kokeapparat fra 70- eller 80-tallet som kobles på en gassbeholder av typen Primus 2012. Det er noe gass igjen, men hva gjør jeg når dene er tom? Er dette en beholder som kan re-fylles? Hvor kan jeg i så fall få gjort dette? Hvor får jeg tak i ny beholder hvis re-fylling ikke er mulig?

• 4 weeks later...

har sjekket og disse 2 kg blå propanflaskenebegynner å bli vanskelige å finne.. maxbo har dem ikke lenger, men esso slependen har! kanskje flere stasjoner også, som forsyner båtfolket..

Flaske kan byttes på en del bensinstasjoner, ganske mange marinaer, og hos jernvareforretninger med mange bedriftskunder.

Forøvrig er det mange som har slike stående i kjellere og garasjer, og bar ikke har fått seg til å levere inn spesialavfallet, så det er muligheter for å "arve" noen. Tror jeg har skaffet 5-6 til speidergruppa :)

dsk

• 5 years later...

Du kan bytte slange og tilkobling som passer på vanlige husholdningsflasker eller industriflasker. Du får da propan med fullt trykk slik som disse er beregnet for. Engangsbokser har lavere trykk, og da vil du ikke få nok varme.

Har ikke handlet slikt på lenge, men jeg gjetter på at TESS har slikt.

Det var overgang til 5 kilos (passer også 11 kg) er også tilgjengelig. Tess er igjen der jeg har handlet slikt, men det finnes sikkert andre steder også.
Ja det har blitt mange standarder, for sikkerhets skyld har jo f eks 11kg annen tilkobling i Sverige, og en tredje i Tyskland,