Jump to content
IGNORED

Tips til mitt første telt

Babelfish
 Share

Recommended Posts

Annonse

Takk for nok et bra svar. Jeg klarer meg nok med å koke utendørs med tanke på at jeg ikke skal bruke det vinterstid. Men jeg syns det er greit å fyre primusen om morgenen bare for å fjerne kondens og få litt varme.

Ja, den første linken så jo svært interessant ut!

Førsteprioritet er meg selv om bikkja ja, om noe må vike, så viker heller den ekstra plassen til fordel for vekt.

Takk for gode og utfyllende svar!

Er litt vanskelig å si hva som er en rimelig penge, men hadde håpet å komme unna med å bruke rundt 2500 kroner. Vekt er og blir viktig, siden jeg ofte kommer til å drasse på bikkjemat, hagle, ammunisjon osv., som blir ekstravekt i forhold til alt det "obligatoriske" man må ha med. Og forhåpentligvis blir det enda mer vekt i form av fugl på hjemveien, men det går jo opp i opp med maten som er fortært. Drømmen er å ikke være avhengig av å ha jaktterreng i nærhet av vei, slik at jeg kan bruke en dag eller to på å komme meg lengst mulig inn (der det er færrest mulig folk).

Men jeg kommer ikke til å bruke det vinterstid. Kaldeste perioden vil være så vidt etter første snøfall. Når det blir skiføre, er teltsesongen over for min del.

REs: Noen av teltene du viser til, er fra forhandler, men av ukjent merke (for meg, i alle fall). Er dette brukbare telt likevel? Ser forresten at den nederste linken din går til et Bergans-telt, som er innenfor budsjett og relativt lav vekt (2,5 kilo). Det er kanskje det beste valget?

Fatøl: Det teltet så jo veldig bra ut, men jeg har jo ikke erfaring med dette. 3,5 kilo blir i meste laget, ja. Som oftest vil jeg jo være alene også.

Tenkte å gå til innkjøp av mitt første telt i voksen alder, og setter stor pris på veiledning i jungelen.

Er godt fjellvant, men har stort sett bare gått på dagsturer eller brukt hytter. Bruksområdet er vår, sommer og høst, og for det meste vil det kun være jeg og bikkja (relativt liten), men teltet bør også ha plass til to voksne. Vekt er ganske viktig. Er det noen som kan anbefale et telt som går an å få tak i til en rimelig penge?