Jump to content
IGNORED

Tips til mitt første telt

Babelfish
 Share

Recommended Posts

Det er fordi den er laget i sen superlight duk, brukes og på noen av de andre.

Men lavvoen har jo ikke innertelt. Så det er bare en duk. Det gjør at det kan bli noe mer kondens under gitte forhold enn man merker i telt. Dog er veggene så steile av vannet renner ned langs duken. Men hvis du får en del kondens og det blåser så kan du få en liten "dusj". Jeg har ikke opplevd det som noe problem. Er god lufting i den så det er ikke så ofte jeg har hatt så mye kondens. Er spes vist bakken er rå etter regn når du slår den opp.

Tåler nok ikke like mye vind som et godt fjelltelt. Har ikke vært på fjellet med den bare i marka. Dog har det vært netter hvor man finner en del knekte topper etterpå. Lavvo har stått fint den selv om noe duk bulder litt inn i lavvoen. Er stormatter på den og 12 bardunfester så det skal nok litt til at den "stikker av".

Men jeg er veldig godt fornøyd med den. Super plass kontra vekt, kjapp å ta opp og ned. Digger spes at den er 2m høy ved midtstanga så jeg kan nesten helt oppreist å skifte klær. Du har og god plass i dårlig vær. Har du med en lite trebeint stol e.l går det fint å sitte på den inne. I og med at det er høyt under taket har jeg både forvarmet og kokkelert inne flere ganger. Med litt sur vind ute er det knall å ta morgenkaffen i le inne. Da får du en god lunk av brennern samtidig.

Som regel har vi vært 2 voksne, 2 husky, 2 stk 90+30 tursekker og kløvene til bikkjene inne.

Eneste du bør være obs på er at siden den ikke har innertelt så er det mulig å stikke ut under duken. Hvis bikkja de liker å stikke av er jo det noe å tenke på. Min gjør ikke det men kompis sin har gjort det et par ganger. Du unngår det med å legge nok stein eller stokker på mattene.

Alle lluker og dører har så klart myggnetting, sånn siden du skal til fjells. Det er netting i hele døra så du kan lufte med døra oppe når det er varmt og samtidig holde myggen ute.

Annonse

sånn av egen erfaring er det mange telt som kan gjøre nytten. Selv har jeg en Helsport Lavvulight som er super til markabruk hele året når det er 2 pers pluss bikkjer eller 3 pers. Den veier 2,3 inkl. bunn.

Når det bare er meg og bikkja eller andre har eget telt har jeg et Big Agnes Copper Spur UL2. Det veier 1,72 kilo(oppgitt fra produsent og det stemte på en prikk på begge mine fiskevekter).

Uansett har jeg merket at det ikke er teltet som er det vesentlige for vekt men alt annet man drar på. Hver ting teller så klart i sin vekt, også teltet. Men sekken har blitt lettere etterhvert som man fikk mer erfaring. Tidligere var det dobbel og trippel av alt av klær. Fant ut at det ikke var nødvending. Trengte ikke alltid hele kjelesettet så da var det ikke vits å dra på mer enn en av de. Lettere tuber på fiskestenger utgjorde en del. Liten topprimus kontra Omnifuel. Mange ting å spare litt på når en går alene. Ikke bruke luksus underlag på 1,5 kilo men et EVO underlag sparte en kilo bare der.

Kjører jeg en 1-2 netters tur alene med bikkja så veier den vel 15-17 kilo et sted avhengig av sesong(type sovepose, tykke klær etc).

Da er det inkl. litt ferskmat ala grillpølser i tillegg til Real, et par pils(litt kos må man ha), 2 stenger og en del sluker, mark etc.

I starten veide sekken en god del mer på samme type tur.

Derfor ville jeg ikke sett for mye på om et telt skulle veie en halvkilo mer enn ett annet hvis det passer bedre både med tanke på plass og pris. For meg er det bare å legge igjen en boks øl hjemme for å kompensere vekt(nå drar ikke alle med seg det da).

Har og en lliten skvett cognac da men den er bikkja så snill å bære selv om det er Husky og ike St Bernard :)

Hun bærer og sine egne ting i kløv så det blir ikke noe ekstra på meg.