Gå til innhold
  • Bli medlem

Norrøna svalbard på sommeren?


frankiiiboy1

Anbefalte innlegg

Heisann har lurket litt rundt på forumet her i det siste, men nå er det på tide jeg skriver ett innlegg. Saken er at jeg er på utkikk etter en jakke jeg kan bruke hele året og kom da over norrøna svalbard Børge Ousland som jeg syntes var nydelig.

Men er denne brukenes på sommeren eller er det bare en ekstrem vær jakke som helst brukes på nordpolen?:)

Eller finnes det noen andre jakker? Har jo selvfølgelig sett at det finnes ett dusin tråder om akkurat dette her med tips til jakker men.. vertfall. Vil ha en jakke som kan brukes hele året, en som er luftig og god på sommeren og en som holder kulda, regnet og vinden ute på vinteren. Finnes jakken min der ute ett sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

en skalljakke som holder kulda ute er vel mye forlangt. (såfremt du ikke kjøper foret jakke)

men svalbard funker til det meste, det er vel for det meste snittet å lommene som skiller skalljakker i goretex, ellers er det jo litt forskjellig hvilke egenskaper som er vektlagt i de forskjellige menbranene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir nok litt vanskelig med en jakke som skal fylle alle de egenskapene, men jeg har en favoritt som heter Arcteryx Alpha SV, den er en bunkers av en jakke som har tjent meg både i sommeridyll og vinterhelvete. Er det kaldt slenger jeg bare på et par varme lag under (evt. dun), og omvendt når det er varmt, funker for meg. Men et skall er fortsatt bare et skall, det skal beskytte.

Men man får jo kjøpt Primaloft produkter med goretex, og de er visst svært holdbare, siden isoleringen er syntetisk. Men igjen, tror ikke dette er ideell helårsjakke. Ikke for meg iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.... Vil ha en jakke som kan brukes hele året, en som er luftig og god på sommeren og en som holder kulda, regnet og vinden ute på vinteren. Finnes jakken min der ute ett sted?

Nei! Har en haug skalljakker for forskjellig bruk, inkludert Ouslandmodellen. Ingen skalljakker er luftige. Unngår skalljakke hvis været tillater det, men med såpass mye nedbør det er i Norge er ofte skalljakke nødvendig, inklusiv om vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Jeg har lest en god del mer nå og lært! Da har det seg sånn at jeg har kommet frem til at det blir vertfall en skall jakke så får jeg bare pakke meg godt inn på vinteren.

Da står valgene om enten om arcteryx alpha sv, norrøna svalbard ousland eller norrøna trollveggen med goretex pro shell.

Det er ekstremt vanskelig å velge mellom disse her. Jeg regner kanskje med at jeg bare kommer til å satse på den jeg syntes ser finest ut, da alle jakkene er gode og jeg sannsynligvis vil bli fornøyd uansett.

Men er det noen som vet om de største forskjellene på jakkene?

Jeg vet allerede at begge Norrøna jakkene har mulighet til å feste pels rundt hetta. Og jeg oppfatter trollveggen og svalbard som veldig like jakker bare at svalbard er litt lengre enn trollveggen og har mer lommer. Kan det stemme?

Men når det er sagt så får jeg litt inntrykk av at arcteryx har en bedre kvalitet på stoffet og virker mer slitesterkt.

Nå har jeg ikke så veldig mye peiling men det er vertfall det jeg sitter inne med nå. Men jeg skulle gjerne hatt litt mer info om forskjellene på disse 3 jakkene.

Jeg spør kanskje mye nå og virker vell litt pirkete men men, er ikke hver dag man bruker 5000kr på en jakke:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har selv påpekt viktigste forskjeller. Ouslandjakka er lengre og har fire lommer Svaldbard er en "klatrejakke", og er lagd for å brukes sammen med bib (selebukse) for full beskyttelse Jeg er ingen fan av bib. Synes det blir for klamt under mange forhold, men skjønner godt at klatrere og frikjørere foretrekker bib. Alpha SV jakken får du også i "long" utgave.

Ousland er mindre tettsittende enn de to andre. Du kan få mer klær under den. f.eks. en dunjakke. Lommene er store og lukkes med borrelås. Det gjør det enkelt å ta store våtter og luer av og på. Ha mat i lomma osv. Ousland er en mer reinspikka vinterjakke, mens de to andre egner seg bedere året rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk igjen! Men da har jeg omsider tenkt litt til og lagt ifra meg svalbard jakken, Det blir nok litt overkill. Om jeg kjøper en av de andre kan jeg bruke den på korte turer også. Svalbard jakken blir nok litt mye selv om den ser veldig kjekk ut når vinteren kommer. Men regner med en lang bukse med seler og en normal jakke kan fungere nesten like greit på mine korte vinterturer:)

Men! jeg var og prøvde trollveggen i medium størrelse og den passet meg veldig bra egentlig. Men den var ganske lang i armene. Skal den være slik? vurderte litt og gå ned en størrelse men det hadde dem ikke inne. Og ikke hadde dem peiling på hvor mye mindre den var.

Så er det noen som vet det? Vil small bli veldig mye kortere enn medium?

Jeg syns egentlig det gikk greit når jeg bare lukka borrelåsene rundt armene, men butikk dama mente at dette passet slett ikke. Men så hadde hun NULL peiling på norrøna også da. Jeg mener og ha lest at det er en klatrejakke og de skal være lange i armene? Håper noen kan hjelpe meg litt her så jeg ikke bestiller en jakke som når meg til navlen mens armene passer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker heller at jakkeermene er litt lange enn for korte. Går du i regnvær uten vanntette våtter kan du trekke hendene (med votte) litt inn i jakka og ikke bli for våt og kald av vind. Jakka bør ikke være kortere enn at du kan stamme jakka rundt håndleddene, og strekke armene helt ut (som du langer ut på ski). Om small passer bedre kan bare du finne ut.

Trollveggen er en knalljakke. Jeg har hatt en i over ti år som min vinterjakke (og til drittvær høst og vår).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.