Gå til innhold
  • Bli medlem

Ryddige barduner


Phaser

Anbefalte innlegg

Jeg er på jakt etter noen små poser gjerne nettingposer med strikkåpning som kan sys fast på teltet/lavoen/tarpen etc for å samle sammen barduner i. Altså en pose/en bardun. Er lei av å løse opp floker. Ser de har en slik løsning på nanok teltene. Noen som veit om noe egnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det enkleste må være å feste en slags strikk i nærheten av bardunfestet dersom mulig, slik som det er på endel Helsport telt. Da kan du "kveile" opp bardunen og træ den inn i strikken - der sitter den trygt til neste gang du skal bruke teltet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strikk er jo en mulighet. Kanskje jeg kan finne en fornuftig bruk av hårstrikkene til jentungen som ligger strødd rundt hele huset :) Ja det blir enklere om man halverer lengden på dem, men syns det er veldig greit å få vekk de som ikke er i bruk når teltet/tarpen står oppe også.

Fant en pose som ser lovende ut her http://okmarine.no/Agnposer.htm (den svarte med grønn strikk) Sendt de mail ang str og pris.

Edit her er jo ferdig http://www.fjellsport.no/merker/exped/exped-cord-stuffsack.html hmm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes noen slike små nett til å ha vasketabletter i til vaskemaskin.

Dog vet jeg ikke om det koster mer eller mindre enn å kjøpe noen som er beregnet til telt.

Selv drar jeg bardun helt opp til teltduk så den er dobbel.

Så "bretter" jeg den til den er passe lang å slå en knute på. Har ikke hatt noe kluss med å gjøre det på den måten.

KJapt å pakke både opp og ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som har drevet med seiling vet hvor viktig det er at tau og stropper ikke floker seg. Dette er gammel lærdom helt fra seilskutetiden hvor tauene ofte måtte hentes frem og brukes, midt på natten, uten lys og gjerne i dårlig vær.

Det finnes derfoe enkle måter å surre opp bardunene på slik at de ikke floker seg når de skal brukes.

Surr barduna rundt handa fra enden og inn mot teltet. Bruk siste del av barduna til å surre rundt "taukveilen og til slutt lager du en liten løkke av det som er igjen av barduna og putter den gjennom hullet / løkka som er dannet over surringen. Løft så denne enkle løkka tilbake over toppen av kveilen og stram til.

Når du åpner barduna gjør du bare de samme tingene, men i motsatt rekkefølge.

Denne måten å kveile opp og feste et tau på vil blant seilere ofte bli kalt "Hankøknuten". Kanskje noen kan tenke seg hvorfor.

Hvis noen synes min beskrivelse var vanskelig å forstå så kan jeg prøve å lage en liten billedserie som viser fremgangsmåten.

post-4379-133474746171_thumb.jpg

post-4379-133474746179_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som også funker på helsport sine barduner, er å fjerne den metallstrammeren. Da blir det betydelig mindre sjanse for at det blir krøll. Jeg derimot er lat og bruker hverken expedposene eller fjerner metallstrammerne. Gøy med knot i sterk vind. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk svar fra okmarine ang agnposene. Ca 12 x 15 cm. kr 10 + mva/stk nesten halve prisen av exped posene og kan om jeg ikke tar feil ta større barduner enn exped posene. Bestiller noen så får jeg se hvordan de er

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som også funker på helsport sine barduner, er å fjerne den metallstrammeren. Da blir det betydelig mindre sjanse for at det blir krøll. Jeg derimot er lat og bruker hverken expedposene eller fjerner metallstrammerne. Gøy med knot i sterk vind. Cool

Hvis du fjerner stammerne på bardunene så kan du bare lage en Bardunknute / Løpestikk i stedet. kanskje du sparer 5 eller 10 gram også.

post-4379-133474746454_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bedrevet "fingerhekling" på tarpen min etter orrhaneleik og det fungerer egentlig veldig fint. Fikk agnposene her om dagen. De er litt i overkant store syns jeg og litt stive. Veier 28gram stk så om man skal ha en på hver bardun blir det jo litt vekt å snakke om. Jeg finner sikkert noe annet å bruke de til.virket solide i alle fall. Takk for alle innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Jeg er på jakt etter noen små poser gjerne nettingposer med strikkåpning som kan sys fast på teltet/lavoen/tarpen etc for å samle sammen barduner i. Altså en pose/en bardun. Er lei av å løse opp floker. Ser de har en slik løsning på nanok teltene. Noen som veit om noe egnet?

Gå på besøk hos bestemor og ta med saks.  Hun har sikkert "storesgardiner.  Disse får du på Kid eller Princess. 

Det går også an å se om nettingstrømper duger?  Gjør de det er det en enkel sak å sy opp noen poser. 

Ellers går det sikkert an å bruke tynne stretc damestrømper, og sy små poser av dem. 

Eller du spanderer et ansiktsmyggnett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller så har du jo slike: 

Jeg har kjøpt slike for å ha på tarpen min, har fastmontert 8 bardunder som ga konstant båndsalat. Orginale barduner fra Helsport. Fungerer helt greit, men har ikke fått testet det skikkelig enda. Inntrykket er positivt. Var bestillingsvare på Oslo sportslager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du fjerner stammerne på bardunene så kan du bare lage en Bardunknute / Løpestikk i stedet. kanskje du sparer 5 eller 10 gram også.

Jeg har ikke drevet med seilbåter og er ikke familiær med deres utrykk. :) Men kan en del knuter, fra min tid som dekksmanskap på stykkgodsbåter, i undommen. Dette kalles også "halvstikk". Kan benyttes dobbelt, tredobbelt, o.s.v. Praktisk for å stramme inn og lage et stikk (knute), uten at repet/tauet/bardunen blir slakk. Bakdelen er at for at stikket skal fungere, er at tauet/bardunen hele tiden er stramt. Hvis ikke, sklir eller løsner stikket. Og i kastevind, kan dette være et problem. Ellers praktisk og kan benyttes i mange situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barduner er et nødvendig onde, men gennerelt noe dritt. :) Sørg for å få opp teltet i dagslys, så går alt mye greiere. Og som uerfaren (med nytt telt, eller gennerelt), reis ikke ut på tur ute å ha testet hjemme. Og sett av god tid de første gangene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har aldri hatt problem med at bardunane flokar seg på mine telt. I fjor sumar var eg med å setje opp 2 ulike Helsporttelt der det var mykje flokar på bardunane. Dette gjorde at eg måtte finne ut kva som var forskjell på desse to telta og telta mine. På mine telt sitt bardunstrammaren i teltenden av bardunen. På telta som laga bardunflokar, satt bardunstrammaren på pluggenden av bardunen. Eg veit ikkje kvifor bardunane på Heslportteltet mitt var motsatt veg frå desse to, men det er godt mogleg at eg snudde dei då teltet var nytt, nettopp for å unngå flokar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har aldri hatt problem med at bardunane flokar seg på mine telt. I fjor sumar var eg med å setje opp 2 ulike Helsporttelt der det var mykje flokar på bardunane. Dette gjorde at eg måtte finne ut kva som var forskjell på desse to telta og telta mine. På mine telt sitt bardunstrammaren i teltenden av bardunen. På telta som laga bardunflokar, satt bardunstrammaren på pluggenden av bardunen. Eg veit ikkje kvifor bardunane på Heslportteltet mitt var motsatt veg frå desse to, men det er godt mogleg at eg snudde dei då teltet var nytt, nettopp for å unngå flokar.

.. sjølsagt, takker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som har drevet med seiling vet hvor viktig det er at tau og stropper ikke floker seg. Dette er gammel lærdom helt fra seilskutetiden hvor tauene ofte måtte hentes frem og brukes, midt på natten, uten lys og gjerne i dårlig vær.

Det finnes derfoe enkle måter å surre opp bardunene på slik at de ikke floker seg når de skal brukes.

Surr barduna rundt handa fra enden og inn mot teltet. Bruk siste del av barduna til å surre rundt "taukveilen og til slutt lager du en liten løkke av det som er igjen av barduna og putter den gjennom hullet / løkka som er dannet over surringen. Løft så denne enkle løkka tilbake over toppen av kveilen og stram til.

Når du åpner barduna gjør du bare de samme tingene, men i motsatt rekkefølge.

Denne måten å kveile opp og feste et tau på vil blant seilere ofte bli kalt "Hankøknuten". Kanskje noen kan tenke seg hvorfor.

Hvis noen synes min beskrivelse var vanskelig å forstå så kan jeg prøve å lage en liten billedserie som viser fremgangsmåten.

 

Dette har jeg før i tiden brukt mye, bortsett fra at jeg ikke viste godt hvordan jeg skulle feste siste del av bardunen. Har nemlig ingen seilerfaring. Men takk for tipset, det høres ut til at jeg kan få det til.

 

Jeg søkte på internett på Hankøknuten, men du er visstnok den eneste som har skrevet om det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke drevet med seilbåter og er ikke familiær med deres utrykk. :) Men kan en del knuter, fra min tid som dekksmanskap på stykkgodsbåter, i undommen. Dette kalles også "halvstikk". Kan benyttes dobbelt, tredobbelt, o.s.v. Praktisk for å stramme inn og lage et stikk (knute), uten at repet/tauet/bardunen blir slakk. Bakdelen er at for at stikket skal fungere, er at tauet/bardunen hele tiden er stramt. Hvis ikke, sklir eller løsner stikket. Og i kastevind, kan dette være et problem. Ellers praktisk og kan benyttes i mange situasjoner.

Kanskje en tur i speideren kunne gitt deg litt mer kunnskaper om knuter enn en stykkgodsbåt. En bardunknute er ikke det samme som et halvstikk, eller et dobbelt halvstikk.

En bardunknute glir ikke uansett om tauet blir slakt, du må skyve den opp og ned med fingrene, men på en teltbardun som er slakk trenger du jo ingen straming. Dvs. det er nettop det du trenger og da blir jo tauet stramt.

 

Ellers forstår jeg ikke helt behovet for en pose til bardunene når du kan surre dem opp slik jeg har vist i et av mine tidligere innlegg i denne tråden. Til dette bruker du den såkalte "Hankøknuten". Dette navnet har den fått siden den brukes om bord i seilbåter for å gjøre opp og ordne tauverk.

Jeg kan godt lage en billedserie som viser hvordan den lages hvis dette er ønskelig. Det er like enkelt som det som vises på filmen med pose.

 

Her er oppskriften på en bardunknute.

post-4220-0-66333800-1396516465_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje en tur i speideren kunne gitt deg litt mer kunnskaper om knuter enn en stykkgodsbåt. En bardunknute er ikke det samme som et halvstikk, eller et dobbelt halvstikk.

En bardunknute glir ikke uansett om tauet blir slakt, du må skyve den opp og ned med fingrene, men på en teltbardun som er slakk trenger du jo ingen straming. Dvs. det er nettop det du trenger og da blir jo tauet stramt.

Tja... jeg tror ikke speidere hadde lært meg mer, om nyttige knuter/knopper/stikk og arbeid med tauverk, (heller ikke med vaier), enn jeg lærte på gamle stykkgodsbåter med bommer. Selv om det finnes spessielle knuter og stikk jeg ikke kan og har hatt bruk for. Det finnes sikkert hundre sikk og knoper, men de kan brukes om hverandre, med samme resultat.

Det er mange år siden jeg fant ut, at forskjellige miljøer har forskjellige navn på knoper og stikk. Men det du viser har utganspunkt fra et dobbelt halvstikk, om egen akse. Den ekstra "turnen" (rundturn) om egen akse (før låsing), gjør det til et tredobbelt halvstikk. Blir også kalt for stoppestikk. Men slike stikk, brukes etter erfaring, enkelte ganger med en ekstra "turn" rundt egen stamme og ved behov bruker vi flere "turn". Da kan vi bruke 3 - 5 "turn". Spessielt på "kunststofftau", alla pollypropelen. På hamp, var det enkelere grunnet friksjonen.

Forskjellige varrianter av "halvstikk" (enkelt, dobbelt, tredobbelt, omvendt og dobbelt, slurrestikk, m.m.), var det mest vanelige stikket vi benyttet. Prinsippet er det samme med flaggstikk. Når det utføres med en ekstra "turn" (et stoppestikk), kalles det for et dobbelt flaggstikk.

Jeg har opplevd at kastevinder har rykket så kraftig i teltet, at bardunene på lesiden har blitt slakke. Og da kan det bli en utfordring at stikket holder, hvis det ikke er brukt enne flere turn og teitet godt til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.