Gå til innhold
  • Bli medlem

Snøforhold , Austabottrenna og sydrenna på Soleietind


Fixe

Anbefalte innlegg

Lurer på kjøreforhold på disse to rennene ,som begge går ned på Berdalsbreen ?

Tanken er breie rando- kjøreski , ikke tynne joggepinner (fjellski).

Spesifikt, bregleppa nederst mot Berdalsbreen og Austabottrenna- er det snø i den ?

Hører veldig gjerne fra folk som har vært i området nylig, eller enda bedre har kjørt der ?

Mvh.Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Lurer på kjøreforhold på disse to rennene ,som begge går ned på Berdalsbreen ?

Tanken er breie rando- kjøreski , ikke tynne joggepinner (fjellski).

Spesifikt, bregleppa nederst mot Berdalsbreen og Austabottrenna- er det snø i den ?

Hører veldig gjerne fra folk som har vært i området nylig, eller enda bedre har kjørt der ?

Mvh.Geir

Er ikke Austabottrenna styggbratt? Sjå den på vei til toppen av Austabottind :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbake meldinger..

Nå spør jeg egentlig spesifikt om føreforhold der nå , ja om noen har relevante tilbakemeldinger da ?

Vet jo ikke om det er så mange som driver med brattkjøring på dette fora?

Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstod det - men kjenner ikke erfaringsgrunnlaget ditt, så derfor den generelle tilbakemeldingen. Kjenner flere på foraet her som kjører bratt.... Det er nok flere brattkjørere på friflyt, men kjennskapen til hurrungane er nok bedre her. Uansett er det nok bare nettskikjørere og småbarnsforeldre (undertegnede) som ikke er på ski i Påska.

(jeg kjører bratt, men oppsøker det ikke...synes kort og greit at det er morsommere hvis en feil ikke tar livet av meg....men det må en rapell til for at jeg skal foretrekke å ta av meg skiene.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da blir det i alle fall en tur på meg i Hurrungane på ski .. brattkjøring.

Det var jo forsøket verdt å finne ut om noen viste om det var kjørbart i Hurrungane .

God tur til dere alle(uansett nivå ) !

Flott værmelding en 4-5 dager fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten avsporing, men det er fullt mulig å kjøre ei renne sørover fra samme startpunkt som nordrenna på Austabottind. Har selv valgt den flere ganger når det har vært for hardt i nordrenna. Etter en haug med turer i nordrenna (første gang i 95) har jeg ennå ikke støtt på problemer med å kommer over bregleppa før st hans. En bratt tur med alternativer ved hardt føre er å sikte på å kjøre de to rennene du har sett deg ut, men ha sørrenna på Austabotntind som backup. Dersom nordrenna er ok, kan du og kjøre nordrenna fra Soleiebotntind ned på Ringsbreen og ut Ringsdalen. Dette krever litt logistikk, evt flaks med haikefingeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Kan du fortelle litt mer om Nordrenna fra Soleitind til Ringsdalen? Hvor bratt er den og hvor går den.

Jeg har nemlig en ide som er ganske ambisiøst.

Starte Ringsdalen, opp Ringstind for å skikke på rennene man skal kjøre senere. Så ned Gravdalen til Vannet 1.368. Deretter opp Ramnaskar. Kjøre ned til Austabotnrenna. Gå opp og kjøre ned. Ut Berdalen. Men enda kulere hadde jo returen via Soleitind-Renna vært.

Nordrennene er kanskje ikke så harde når det kommer litt nysnø. Vi kjørte Slakterenna på Sunndalen og Vestgjelet på Vengetind for to uker siden. Da var det såpass hard føre at vi valgte å kjøre med øksa i hånda hvis man skulle ramle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Tenkte å gi en litt sen...tilbakemelding på Sørrenna på Soleietind. :D

Vi kjørte der rett før High-campen , og det er jo en liten stund siden. Mulig denne infoen ikke er så nyttig , men da er det jo bare å se bort fra dette inlegget !

Gode slush forhold opp til ca. 1850 m. , og stegjernsføre opp til toppen av renna .

Kjørte hele veien , men det var jo litt begrenset morsomt der det var hardt .

En flott renne under gode forhold , det var fremdeles nattefrost der oppe for en uke siden. Det avr desssuten nok snø , som var værre lenger øst i Jotunheimen.

Nordrenna på Austabotntind , var ikke så aktuellt da vi fikk tilbakemeldinger om enda hardere føre der ( på samme tid )

Sikkert bedre forhold , dersom sola får varmet opp snøen ( eller høy temp) i høyden --

God tur 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sørrennene og Nordrennene på Austabottind starter på samme sted. Det samme er tilfelle for Soleierennene. Nordrenna på Soleietind har jeg ikke kjørt på over ti år, så dette må tas med en klype salt: Inngangen var ganske bratt, med skavl på høyre side, men det gikk greit ski-venstre. Helning i starten omtrent 50 grader, altså et lite hakk brattere enn nordrenna på Austabottind. Markert bregleppe(som lett lot seg passere ski venstre eller ved å hoppe over) inn på Ringsbreen. Holdt deretter ski venstre over flaten og ned det siste henget. Treffer flaten i Ringsdalen på høyde ca 1340.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.