Gå til innhold
  • Bli medlem

MSR Hubba Hubba vs. MSR Carbon Reflex 2


betterman

Anbefalte innlegg

Hei felles naturentusiaster!

Er ikke ofte jeg legger igjen noen ord her på forumet, men jeg leser det meste her på daglig basis, og virker som de fleste er voksne og flinke til å hjelpe hverandre.

Ettersom jeg skal gå til anskaffelse av et 3-sesongstelt, så har et lite dilemma dukket opp for min del, og det har kokt seg ned til valg av telt, nettopp de nevnte i temafeltet.

Jeg har akkurat kjøpt meg MSR Hubba, men har nå kommet fram til den konklusjonen at jeg faktisk trenger et 2-mannstelt. Men spørsmålet mitt er da hva jeg bør velge av de to ovennevnte?

Hva angår Hubba Hubba, så nevnes det at pole-konstruksjonen i dette teltet er bedre mtp vindstabilitet, da fordi du har den "stjerna" på stanga på hver side av teltet som strammer ut i hvert hjørne. Her har Carbon Reflex kun en pole som går rett ned i midten av teltet på hver side. Vil dette ha noe stort utslag?

En annen ting er at pole'ene er laget av karbon i Carbon Reflex, mot aluminium i Hubba Hubba. Forståelig nok så vil aluminiumstengene være litt mer robuste. Har fått inntrykk av karbonstengene kan ha lett for å få stress-skade eller generelt være ugunstig hvis de skal brukes litt røft. Noe holdbarhet i det?

Hvordan takler disse teltene litt mer røft vær opp imot hverandre? Store forskjeller? Tenker da litt "ekstreme" regnværsdager etc...

Siste er at Carbon Reflex må plugges ned i motsetning til Hubba Hubba som er "frittstående" slik jeg forstå det. Vil dette ha noen stor betydning?

Bruksområde er fra korte dagsturer til lengre tindebestigninger.

Håper på god og kjapp respons!

Mvh,

Cato

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har selv et MSR Hubba Hubba, og teltet er bra til sitt bruk. Det vil si: sen vår/sommer/tidlig høst fungerer det bra i lavlandet, men veldig sårbart i litt ruskete vind på fjellet. Jeg vil tro at det er små forskjeller på de to teltene i så måte: ingen av dem er egnede telt i skikkelig grisevær på fjellet.

På turer med godt vær er det deilig å ta av "ytterteltet", som egentlig bare er et regntrekk. Forteltene er ikke så altfor store, men det er to av dem, slik at det på sommerstid fungerer bra; selv for to personer.

I det hele tatt vil jeg si at du får ta teltet for det det er; et lett, "2,5-sesongs" tomannstelt. Dersom du tenker å kjøpe "ett" telt for all slags bruk, ville jeg nok sett på noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar!

På hvilken måte vil du si de er sårbare, slik du nevner?

Vekten er det som er litt avgjørende for meg, men samtidig skal det kunne tåle litt regnvær på fjellet uten at det går utover komforten betraktelig.

Er ikke på utkikk etter noe helårstelt, da jeg har et telt egnet for vinterbruk. Men tregner et for de 3 andre sesongene som duger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke selve regnet som kan gjøre det utrivelig i de teltene men mer vinden.

Innerteltene er av netting og teltene baserer seg på lufting mellom inner og ytterduk så det kan bli litt trekk i de.

Mener det og ble laget en versjon av Hubba Hubba som het HP. Der var innerteltet av duk slik vi kjenner "norske" telt så det trekker nok ikke så mye.

Men valget mellom de to......tja.....

CR2 er jo en del lettere, men har mindre plass, er ikke selvstående og er klart dyrere.

Hvor mye fordel det er med selvstående er vel lit smak og behag men de som liker det mener vel det eller lettere å få godt spenne i duken. Vil jo og være litt lettere å sette opp alene vil jeg tro.

Etter målene så er vel CR2 best egnet som telt for 1-2 pers. Dvs en pers med hun eller 2 pers som ikk tar for stor plass og har foor mye bagasje. Tenker du være to pers i det en del er vel HH2 bedre i så måte.

Høyden er vel lik men du får 20cm bredere innertelt samt større fortelt, og i tillegg har du inngang på begge sider. KJekt når noen skal opp om natta.

Selv valgte jeg et annet telt som er i samme kategori, Big Agnes Copper Spur UL2.

Målene er ikke så ulike HH2. UL2 er 7-8 cm høyere, litt bredere i hodeenden men litt smalere ved bena og litt lenger. Vekt på det er 1,7 kilo så noe midt i mellom. Det har duk nederst på innertelt og netting oppover.

Kan ikke gi deg noen erfaring med det da det ikke har vært på tur enda. Akkurat kommet i hus fra Usa. Med lav dollar om dagen ble det ikke så ille. KOm vel på 3.200 inkl. eksta bunn(så man kan sette opp yttertelt først/alene samt minske slitasje). Da var expressfrakt levert etter 48 timer og mva til Norge tatt med.

KJøper du CR2 derfra kommer det deg vel på under 4000 inkl frakt og mva. Her hjemme koster det jo fra 5900 eller så. bare et tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Borgern, og takk for innholdsrikt svar!

Ja, er jo absolutt kanskje en fordel å merke seg mtp målene du nevner, samt at du har inngang på begge sider i HH. Også det med gjennomtrekk, da ytterduken ikke strekker seg helt ned. Er litt i villrede her nå da, for er meget usikker på hvilket telt som kan tilfredsstille mine "krav" da...

Det som gjør det ekstra vanskelig å avgjøre da, er at CR2 er på tilbud på Villmarksbutikken her til 3999,-, og det er jo en god pris mtp utgangsprisen på teltet...

Skal for øvrig sjekke ut Big Agnes som du nevnte, takk for tipset:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bøygen!

Takk for at du retta oppmerksomheten mot HHHP, leste litt for fort igjennom Borgern sitt svar. Har titta litt på linken du oppga, samt googla teltet litt, og det ser jaggu ut som om det er det jeg er på utkikk etter.

Skal stikke innom butikken i morgen hvor jeg kjøpte Hubba og sjekke tilgjengeligheten på dette teltet.

Takker for hjelpen og tilbakemeldingen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei, ny fyr på forumet her, selv om jeg har "lurka" her i et par år.

Ser du er interessert i MSR telt, har selv erfaring med 2 av disse, hubba hubba HP og mutha hubba HP.

HP er high performance utgaven av modellen. Og det sier seg selv. Disse er mere robuste og pakker en lavere vekt enn lillebror. For 2 personer på norsk vidde ble hubba hubba i det trangeste laget, men hadde ingenting å utsette på kvaliteten, anbefales for 1 person med mye last. Men som sagt, solide materialer og solid konstruksjon. Og vekten er helt fantastisk i sekken. 1.75 kg var hubba hubba HP om jeg ikke husker feil. Gikk dog over til mutha hubba hp (2,8 kg), og det er helt topp for 2 personer med mye last. Skikkelig god plass, med 2 gode fortelt. Eneste minuset er prisen, men fikk disse på 40 % hos Skandinavisk Høyfjellsutstyr. Og de er ikke mest ideelle teltene for tidlig vår og sen høst, og iallefall ikke vinter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg noe ekstremist når det gjelder lange gåturer eller veldig høyt på fjellet. Men jeg har en god del døgn i mitt Hubba Hubba telt (2300 kroner fra statene).

Jeg er meget godt fornøyd med mitt telt, men med 2 personer inni der skal du være særdeles god venn med sidemannen.

Det takler sterk vind, jeg har ikke hatt problemer i sterk vind, det har ikke min kamerat som har samme teltet. Sikkelig drittvær takler det godt, enda ikke hatt problemer med kraftig regnvær. BLir litt blaut når man går inn og ut av det om teltduken er våt, men nå skal det sies at jeg både er høy og småfeit.

Blåser det kraftig er det overhode ikke noe lunt telt, kjenner det trekker greit igjennom det. Dette syns jeg er deilig når jeg sover, men når jeg bare skal slappe av hadde jeg satt pris på litt mer lunt telt. På varme myggdager er det veldig trivelig å kunne ta av ytterteltet og bare bruke innerteltet. Samme når man ønsker å slappe av litt, godt å ligge i insektsfri sone.

Det er raskt å sette opp, og tar liten plass noe som jeg syns er kjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.