Gå til innhold
  • Bli medlem

Melkepulver


hook

Anbefalte innlegg

Hejsa med dere :D

Jeg lurer på, om der findes melkepulver tilgengelig i Norge af skummemelks-typen??? Altså tørrmelk af skummet melk - modsat det der Viking pulvermelk noget (som jeg godt har set et par steder)....

Jeg ved, der findes store sekker af det hos matprodusenter af fx 25 eller hele 500kg, meeeeen... jeg agter at lave noget mindre mat - til frokost mat på tur, så jeg trenger ikke lige så mye som det ;)

Den største grund til, jeg er så ivrig efter dette er for det første fordi, jeg kender til det i forvejen MEN fra Danmark af og at jeg formoder, smagen er bedre end den lidt berygtet smag hos Viking tørrmelk... MEN OGSÅ fordi, at det holder vesentlig lengere tid både åbnet og uåbnet...

Se fx dette produkt (jeg desværre ikke kan finde i Norge), der er ganske udbredt i Danmark i vanlige butikker fra ISIS Foods (det er noget lignende dette, jeg ønkser - men i Norge, da jeg nu bor her - dvs. i Norges hovedstad, Bergen! (spøg til side) :D

Skummemælkspulver (ISIS Foods - holdbarhed 18 måneder, 200g = nesten 2 liter melk):

http://www.isisfoods.dk/Produktvisning-21.aspx?GroupID=GROUP31&ProductID=PROD425

René

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor skal du ha skummet melk? Når du går i fjellet er det bare bra med mye fett. Det fetthysteriet som preger en del av befolkningen i dag er noe stort tull basert på uvitenhet og dyktig markedsføring fra diverse matvareprodusenter. Fett er bra, men raske karbohydrater er mindre viktig, og for de som sliter med overvekt så er det viktigere å kutte ut sukker enn å kutte ut fett. Det hjelper lite å erstatte sukker med kunstige søtningsstoffer. Disse stoffene trigger bare insulinproduksjonen, og siden kroppen ikke får sukker så svarer den med sult, og så spiser du bare mer.

Men dette er jo ikke noe slankeforum, og melkepulver, eller tørrmelk har vert diskutert her før.

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=5209

Ellers er det som regel tørrmelk på Turistforeningens hytter. Jeg vet ikke hvor de kjøper denne tørrmelken, men det er det bare å kontakte Turistforeningen å spørre om. De kjøper den sikkert fra en eller annen storkjøkkenleverandør.

Ellers er det en del tørrmelkprodukter (morsmelkerstatning) i handelen som er beregnet på spebarn. Denne er helt grei å bruke både til matlaging og til å drikke.

http://www.matexpressen.no/index.php?route=product/category&path=65_81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i det over, men jeg forstår du er opptatt av holdbarhet og smak.

Jeg søkte en hel del på nett, og finner kun noen referanser til Molico som produseres av Nestlè. 25-kg sekkene på Felleskjøpet med Pluss Kalvegodt fra Tine ser ikke ut til å være noe særlig fettfri.

Du bør kanskje spørre i en velassortert butikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skummetmelkspulveret fra Isis minner mest om vanlig melk av de produktene vi har prøvd (Viking Tørrmelk går an, men er ikke i nærheten smaksmessig). Når venner og familie fra Danmark kommer på besøk og spør hva de skal ta med, er svaret hver gang: Skummetmelkspulver fra Isis! ;)

Vi har ikke klart å finne tilsvarende produkt i Norge. Det er mulig at man kan få Helios til å bestille hjem skummetmelkspulver fra Urtekram. Alternativt kan man kjøpe Isis melkepulver på nett:

http://frkskrump.dk/shop/product.aspx?pid=256

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i det over, men jeg forstår du er opptatt av holdbarhet og smak.

Jeg søkte en hel del på nett, og finner kun noen referanser til Molico som produseres av Nestlè. 25-kg sekkene på Felleskjøpet med Pluss Kalvegodt fra Tine ser ikke ut til å være noe særlig fettfri.

Du bør kanskje spørre i en velassortert butikk?

En del kroppsbyggere som bruker kalvegodt som proteintilskudd. Hvorvidt det er bra for mennesker veit ikke jeg. Noen mener myse er med på å øke forbrenningen av underhudsfett. Samtidig er det jo en del fett i kalvegodten selv om den er laget på skummetmelkpulver. http://www.felleskjopet.no/landbruk/Documents/Interne/Kraftfor_Plantekultur/Pluss/Sortiment_tilskuddsfor/Melkerstatninger/Pluss%20Kalvegodt%20090325.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt overordnet, nej jeg var helt rigtigt tolket ikke ude på at vende dette indlæg til nogen sundhedssnak - ville jeg det, ja så ville jeg nok ikke overhovedet i første omgang røre ved noget som helst tørrmat og andet sådan pulvermat ;) Jeg er dog ganske enig i, at der kan herske en del fettforskrækkelse ude i offentligheden - det finder vi vel nok ikke så meget af herinde blandt aktive natur og fjell-entusiaster...

Det handlede helt praktisk blot om, som jeg også syntes/troede, jeg skrev, om det var muligt at få tag i her i Norge - og så er mine grunde vel egentlig lige meget... Men for at gøre det tydeligt nok engang: det er af mig et savnet produkt her i Norge (ISIS skummemelkspulver), og et som jeg var vant med fra Danmark (så enkel er sagen).. Samtidig som jeg er glad for både smagen og holdbarheden....

OG ja så kan man så diskutere også om man vil ja alt muligt - hvorfor bruger man ikke bare vand i stedet enten varmt eller koldt i morgenmaden (frokosten) - og så kan det køre ud i en snak om proteiner og muskelopbygningen osv. osv. osv..... Alt herinde behøver vel ikke vendes og drejes hvergang, man bare har et simpelt spørgsmål - hvad folks grunde så er, ja det er vel nærmest en privatsag, hvis man ikke lige nævner dem - men det gjorde jeg nu... Smagen og holdbarheden - og i 3. række (uanset om det så er vikinge melkepulver eller ISIS eller noget andet) så for at sikre mig at få proteiner nok på tur, det er min grund til at bruge melkepulver modsat bare vann - og ja jeg blander mine frokostportioner selv også... Der savner jeg fx Irmas økologiske müsli-blanding, fordi den er min favorit både med nødder, tørrede bananer og div. andet godt i - fordi jeg liker denne, men noget lignende denne fåes heller ikke i Norge... og ja sådan kunne jeg blive ved... helt ud over kanten, helt ud til at sige at Plumbo, det er også noget værre hø heroppe - der er der noget i DK, der hedder Borup Afløbsrens der også fåes i alle vanlige butikker til under 20kr... mens hvis du heroppe skal have et lignende produkt, så skal du til en rørlegger med butikksutsalg og købe et specielt til flere 100kr (ifølge svigerforeldrene) og det er samme produkt som der fåes i DK for under 20...................... Skal jeg blive ved? Ja det kan jeg godt og mere relevant, kan man fx i DK få Rensebenzin igen fra Borup i de fleste vanlige butikker til igen under 20kr for en halv liter... I Norge, der skal jeg til en Statoil stasjon og have 4 takts miljøbensin af 5 liter til et par 100, der ikke er helt det samme som rensebensin... Ellers må jeg til en sportsbutik og igen betale flere 100 for ca. en liter, mens det i DK kan fåes til under 40kr for 1 liter.. (2 stk. Borup rensebenzin - ja der er endda kommet et billigmærke med rensebenzin til 12-15kr. for en halv liter).... MEN ja sådan kunne jeg blive ved og ved, og sådan er der bare nogle små forskelle som jo egentlig bare er noget, man må leve med eller som andre herinde få tag i sagerne, når det er muligt... Den største forskel er dog (om man vil) til ulempe for Danmark højdeforskellen og den nemme tilgang til fin fin fin natur ;) Behøver jeg igen at sige, jeg jo faktisk også har bosat mig i Norge ;)

Sjovt at høre, at der har været et produkt heroppe der ligner som engang var blåt ;) Hvorfor mon det så ikke sælges mere.. hmm... ja vel nok fordi ingen køber det, det er vel sædvanligvis begrundelsen hos div. pengefolk ;)

Mikkel B - takker for linket, og godt at se ikke alle er lige sure i betrækket ;) Jeg skal helt sikkert købe det på nettet og bestille det til Norge...

.... da jeg nu bor i Bergen, har jeg desværre selv lidt længere tur til DK og det toldfrie EU (har fx sparet flere tusinde på enkelte produkter fx vandrestøvler men også soveposer ved at bestille fx fra Tyskland til Danmark og så tage det med, når jeg har været i Danmark - men det var da, jeg boede i Vestfold, her på Vestlandet er der lidt længere færgesejlads men sådan er det bare... Derfor godt med det link Mikkel - tak for det, jeg vil bruge det! ;) Men ellers kan det i DK fåes nærmest i alle vanlige butikker... Jeg havde kun selv kunnet finde dette no-name noget (ikke dermed, at det så er dårligt, jeg kender det blot ikke så godt - det kan dog fåes i poser af 500g i stedet for de vanlige 200 om man ønsker:

http://www.e-deli.dk/pi/Skummetm%c3%a6lkspulver_i_ps_200gr__1833_78.aspx?sidenr=6

Forresten, og nu håber jeg IKKE, at jeg kommer til at fornærme hele den norske fjellvandre befolkning, men det undrer mig, at man i div. fjellbutikker og "sportsbutikker" med fjellutstyr ikke kan få flere af de vandrestøvler, der ellers er solidt brugt rundt omkring i det øvrige Europa, men det kan igen være pga. den her problematik med tollen...... Helt konkret synes jeg altså (og det er her, jeg er bange for at fornærme nogen), at det virker til, at disse europæiske brødre indenfor vandresko har et lidt bedre produkt - ikke dermed de norske ikke er gode nok, det er de nok bestemt, jeg har fx selv Crispi Stetind skisko dog - men jeg synes til sammenligning med fx Skarven vidst også fra Crispi, at fx Meindl er i en lille klasse over hvad angår den overall kvalitets-feeling, men det er ikke bygge på videnskab, tests eller andet sådan (for tests i Norge har sjældent disse europæiske mærker med)... De sko, jeg selv bruger er Meindl Engadin (ren læder - ja ja det kan også blive en diskussion kontra GTX, men det er jeg ikke ude på) .... Til min kæreste, har jeg købt også Meindl Island Pro med goretex.... Dette køb min kærestes (jeg havde mine i forvejen) sparede vi over 1000 på alene i forhold til norske priser... Jeg har set, at de har disse Meindl Island Pro hos vandreskoen.no til hele 2699 norske kr... mens vi i danmark kunne få disse til 1400 danske, så vidt jeg husker, vi fik dem billigere end stedets egen nettbutikk havde dem endda (hvor der ikke var dame-udgaver på nettet, men de havde dem på lager i butikken)... Stedet var armywear.dk - jeg er naturligvis ikke tilhænger af, at man køber fjellsko eller fx rygsekke uden at prøve dem, men kan man prøve dem, ja så kan der være mange penge at spare i DK - og selvfølgelig man har mulighed for det... I lidt større butikker dog, skal det lige siges, at disse førnævnte sko til kæresten var næsten 500 dyrere..

Ja vi kom lidt rundt, men hvad tørrmelk angår, så må den sag være sluttet - det findes ikke i Norge og til da, køber jeg i DK enten ved besøg der, eller have nogen på besøg "hjemmefra" eller ved at købe på nettet.. i lidt større mængder, ja ja, jeg ved godt der er en tollgrense på 200 - men så køber jeg måske for 400 og så er det nok alligevel begrænset, hvad der er af toll.... eller jeg køber fra det der noname for 200 ;) Her er prisen ikke det helt afgørende modsat selve produktets kvaliteter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det dårlige utvalget i Norge kan i tillegg til ulike Toll og tull lover nok beskrives til alt for mange butikker fordelt på for få mennesker. Kommunen jeg bor i er det i overkant av 13000 innbyggere.

Vi har

2 kiwi

2 spar

1 joker

2 rema

2 coop

1 rimi

Hadde det ikke vært bedre om man fikk bort noen av disse og heller fikk for eksempel 4 som var større med bedre utvalg. Når det blir så mange så kan jo ingen ha noe annet enn det som selger mest i hyllene sine.

I Nabokommunen Åpnet en ny kiwi og en ny bunnpris rett ved siden av hverandre i hvert sitt nye lokale. For meg virker disse butikkene mer eller mindre identiske.

Ellers er jeg enig med deg i at når du spør om det er mulig å få tak i skummetmelkpulver er det unødvendig å komme med utredeleser på hvorfor skummetmelkpulver er noe tull. Svaret mitt ang kroppsbygging var respons på denne

25-kg sekkene på Felleskjøpet med Pluss Kalvegodt fra Tine ser ikke ut til å være noe særlig fettfri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.