Gå til innhold
  • Bli medlem

Lavvo tips


t0b1as

Anbefalte innlegg

Skal investere i lavvo men utvalget og prisene er sterkt varierende. Temaet har vært diskutert tidligere, og har lest både her og der.

Noen tips har jeg fått med meg men føler meg enda usikker. Utvalget er stort, pris variasjon likeså.

Mitt bruksområdet er som følgende:

Mest sommerbruk men må også kunne fungere på vinteren, sommerstid må det være mulig bære med seg lavvoen på kortere turer, dernmed blir vekt viktig. Det må også være løs/justerbar bunnduk så det er mulig tenne bål, og mygga må holdes utendørs.

Villmarksliv (nr 3 tror jeg) hadde nå nettop en stor lavvo test. Ikke uventet kom Tentipi Safir Lett best ut (www.tentipi.no), den har mange fine finesser og er nok en bra lavvo, men prisen er jo mildt sagt lite familievennlig.

Ellers kom High Peak Trapper godt ut (www.variosport.no), her er prisen mere edruelig, og innertelt er inkludert, noe som neppe blir tatt med på sommertur uansett, men på vinteren er det sikkert mere fornuftig. Minuset er ikke myggnetting (som jeg kan se) i toppventil eller luftekanaler (bra å ha ved bål).

Helsport sin Varanger Camp (www.helsport.no) med "overbygd" inngang hadde jeg sansen for, men denne finnes ikke for de mindre modellene, desverre.

Venor var ikke med i testen, sikkert for de ikke har duker i nylon men i bomull som verken er plass eller vekt vennlig, hvis jeg har forstått rett.

Ellers finnes det mye annet rart også i prisklassen 1000-3000k, men...

Så noen "proffe" campere her som vil komme med innspill???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå veit jeg ikke om det er trygt å fyre bål i noen lavvoer med innertelt. (er det lufting i toppen i innerteltet og er det laget av flammehemmende materiale?) Så i hvilken grad du har brukt for innertelt veit jeg ikke. Tror nesten det er mest aktuelt på sommertur for å holde insekter unna.

Hvor mange skal det være i lavvoen? Du må huske på at om du skal ha bål så trenger du vesentlig større lavvo for å få plass til samme antall mennesker. En 4-6 (4m) er for eks i grenseland med 4 om man har bål og en del bagasje. Om man ikke har bål er det grei plass til 6.

Selv har jeg en Bommulslavo (Bison) Som jeg er godt fornøyd med men denne bæres ikke langt for å si det sånn. Greit i kano for eksempel. Solid og enkel uten noe fiksfakseri og jåleri men har myggnett i døra. Og den er "billig" Jeg vil påstå at lettvektslavvoer har ingen andre fordeler enn vekt/plass kontra Bommulslavoer. Mindre bråk fra vind, Mindre kondensproblemer, Tåler gnister mye bedre.

Varanger vurderte jeg selv som god. Fåes i mindre størrelser uten overbygget men ville ikke hatt mindre om det skal fyres med bål.

Om vekt er veldig viktig så har du helsport lavvo light. Hvordan denne er med bålfyring veit jeg ikke.

Venor enstangs lavvo Duken er av 100 % polyester veier 6,5kg Ikke noe grunn til å tro at denne ikke er noe av det bedre man kan få av lavvoer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.